آموزشی

روش های آموزش موسیقی

روش های آموزش موسیقی

آموزش مهمترین و حیاتی ترین اتفاق بشریت بوده و هست و همیشه برای آموزش علوم مختلف، روش های مختلفی روزانه عرضه می شوند. از دیرباز تا به امروز، بسیاری از مردم انواع و اقسام روش های آموزش را به کار گرفته اند و در طول تاریخ هر روش با توجه به میزان بازخورد، عملکرد و تاثیر گذاری منسوخ شده اند. پیشرفت تکنولوژی قطعا به مراتب سبب شده تا روش های متعددی برای آموزش بوجود آید. استفاده از برنامه های تلویزیونی، کنفرانس های اینترنتی، استفاده از کتب دیجیتال و … امروزه بسیار در زمینه ی آموزش کاربرد دارند. در این مقاله می خواهیم روش های مختلف آموزش موسیقی را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم و اگر به عنوان آموزگار و یا مربی فعالیت میکنید، بد نیست که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله روش های مختلف و متعدد آموزش موسیقی را با یکدیگر مورد بررسی قرار میدهیم و در هر بخش، روش های صحیح آموزش به افراد را با یکدیگر تحلیل می کنیم. در صورتی که سوالاتی درباره ی آموزش موسیقی و ساز داشتید با کارشناسان مجموعه ی سازباز تماس بگیرید.

بسیاری از نوابغ موسیقی مانند موتزارت و شوپن، از سنین پایین استعداد ذاتی خود در مورد موسیقی را نشان دادند و از کودکی به خوبی آموزش دیدند. اگر به کودک نیز درستی آموزش داده شود و استعدادهای نهفته ی او کشف شود، می‌تواند در آینده به یکی از ستارگان موسیقی تبدیل شود. علاوه بر همه موارد ذکر شده، موسیقی به کودک کمک می‌کند تا با معقوله ی ریتم و نظم آشنا شود و بتواند سریعتر از همسن های خود به رشد ذهنی برسد. به همین دلیل متدهای بسیاری برای آموزش نیز وجود دارد که هرکدام تمرکز بر یکی از بخش های موسیقی (نت خوانی، وزن خوانی، سازهای کوبه ای و ضربی، سازهای بادی) تمرکز دارند. در انتخاب معلم و مربی موسیقی برای کودک خود بسیار دقت کنید. متدهای مختلف و استعدادهای ذاتی هر چقدر اهمیت داشته باشند، تنها یک مربی دلسوز و مهربان و با صبر و حوصله می‌تواند این استعدادها را شکوفا کند.

بازی و موسیقی

یکی از ابتدایی ترین روش ها و آسان ترین روش هایی که می توان به کودکان موسیقی را آموزش داد. کودکان را باید با استفاده از بازی و به شکلی کاملا مهیج درس به سمت موسیقی تشویق نمد. زیرا به خاطر نوع عملکرد ذهن و مغز در سنین پایین، تنها روشی که براحتی میتوان به کودک آموزش داد، استفاده از ابزارهای بازی می باشد. با استفاده از بازی می توان ریتم، ملودی و یا قطعات بسیار ساده را کودکان آموزش داد؛ البته این روش برای کسانی که دچار بیماری اوتیسم هستند نیز کاربرد دارد و می توان با استفاده از همین روش، موسیقی را به آنها آموزش داد.

بیشتر بخوانید : آموزش موسیقی کودکان

تدریس و آموزش گروهی

بسیاری از آموزشگاه های موسیقی قبل شیوع ویروس کرونا، آموزش های خود را به صورت گروهی برگزار می کردند. این روش تدریس در کنسرواتوارهای بسیاری کاربرد دارد و عموما برای نوازندگانی است که دوره ی مقدماتی را گذرانده اند و تا حدودی بر ساز خود مسلط هستند. در کشور ژاپن نیز بسیاری از کلاس های پیشرفته و مستر برای اساتید را با همین روش برگزار می کنند. تدریس گروهی باعث می شود تا اعتماد به نفس هنرجو بالا رود و بتواند در میان نوازندگان هم سطح خود، قابلیت های نوازندگی خود را محک بزند. آموزش گروهی می تواند جایگزین مناسبی برای گروه نوازی باشد و به مراتب می تواند به هنرجو در زمینه ی آموزش کمک بیشتری کند.

تدریس خصوصی و فردی

یکی از اصولی ترین روش های تدریس موسیقی زمانی است که استاد شخصا بر روی فرد فرد هنرجویان نظارت داشته باشد و برای هر هنرجو جداگانه وقت بگذارد. هنرجویان مبتدی باید به گونه ای تربیت شوند که استاد و مربی بتواند تمامی اشکالات و جزئیات نوازندگی را بر اساس نوع رفتار و اندام نوازنده بیان کند. به همین دلیل هنرجویان مبتدی و متوسط بهتر است که حتما کلاس های حضوری خصوصی داشته باشند. کلاس های آموزشی سازهایی مانند پیانو، گیتار، ویولن، ساکسیفون، تار، تنبور، دف، تنبک، نی و … باید در ابتدای کار به شکل خصوصی و تک نفره باشند. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد به شکل خصوصی و فردی آموزش موسیقی را شروع کنید تا در همان ابتدای کار بتوانید پیشرفت چشمگیر و خوبی داشته باشید.

یادگیری خودآموز

یکی از روش هایی که در دوران کرونا بسیار رواج پیدا کرد. تایید و یا رد این روش تدریس و آموزش تنها زمانی امکان پذیر است که مدتی از آموزش گذشته باشد و نوازنده به حدی از نوازندگی رسیده باشد. عموما نوازنده هایی که خودآموز آموزش می بینند به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند : ۱- یا پیشرفت چشمگیری خواهند داشت و به مراتب از اساتید برجسته و نوازندگان چیره دست تلقی می شوند. ۲- براحتی از ساز و موسیقی زده می شوند و نمی توانند به ادامه ی مسیر موسیقی بپردازند.

این روش بسیاری ریسک پذیر بوده و عموما آن را توصیه نمی کنیم. زیرا نکات ریز و دقیقی در نوازندگی وجود دارد که حتما زیر نظر مربی و استاد باید آن را آموزش دید. این روش آموزشی عموما برای کسی مناسب است که در سطح حرفه ای آموزش دیده باشد و صرفا بخواهد نکات ریز و دقیق تری از نوازندگی را فرا گیرد.

آموزش موسیقی به شکل آنلاین

تقریبا از ابتدای سال ۱۳۹۹ که بیماری کرونا در سراسر جهان پخش شد، بسیاری از آموزش ها به شکل آنلاین برگزار شده و تا به امروز نیز با استقبال بسیاری از افراد مواجه شده است. آموزش های مختلف نامبرده شده در پلتفرم های بسیاری چه به صورت رایگان چه به صورت فروشی در دسترس هستند. اینکه کدامین دوره ی آموزشی مناسب بوده و ارزش هزینه کردن را دارد نیز چالش بزرگی را در پیش روی هنرجویان قرار داده و جدای از هزینه ی مالی، بسیاری از دوره های آموزشی رایگان بار علمی کاملی ندارد و عموما ناقص یا غلط هستند. وبسایت لایو استودیو ۲۴ یکی از معتبرترین پلتفرم های آموزش آنلاین موسیقی می باشد و شما می توانید از طریق این وبسایت آموزش آواز، آموزش ساز، آموزش نگهداری ساز، آموزش ضبط در استودیو و معرفی برنامه های DAW و … را در اختیار داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *