راهنمای خرید ساز

دلایل انتخاب و خرید کالیمبا

دلایل انتخاب و خرید کالیمبا

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا کالیمبا؟ چرا از بین تنوع عظیمی از سازهای موجود در سطح جهان، کالیمبا را انتخاب می‌کنیم؟ سازهای بسیاری وجود دارند که می توان با استفاده از آنها موسیقی نواخت و موسیقی را یاد گرفت. اما برای کالیمبا چندین دلیل محکم وجود دارد که انتخاب و خریداری آن به مراتب به صرفه تر و بهتر از دیگر سازهاست. در این مقاله می خواهیم در مورد این ویژگی ها و دلایل انتخاب و خرید کالیمبا صحبت کنیم. برای دریافت قیمت کالیمبا و اطلاع ازموجودی انواع مختلف آن با کارشناسان مجموعه سازباز در ارتباط باشید.

دلایل انتخاب و خرید کالیمبا

پاسخ این سوال بسیار ساده است. در تمامی دوره‌ها، همواره سبک‌های متفاوتی از موسیقی و آهنگسازی وجود داشته است و هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. هر کدام از این سبک‌ها مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که همین ویژگی‌ها، عده‌ای را به خود جذب کرده است. هر کدام از این سبک‌ها حرفی برای گفتن دارند. هر شخص بر اساس سلیقه و نگاهی که به زندگی دارد موسیقی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب می‌کند و نمی‌توان گفت که یک سبک، از سبک دیگر بهتر است. پس با توجه به این امر، انتخاب ساز کالیمبا برای افراد کاملا سلیقه‌ای است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن رنگ صدا، ویژگی‌ها و در نهایت جایگاه این ساز در موسیقی مورد نظر خود برای انتخاب این ساز اقدام کنید.

ویژگی‌های کالیمبا

در این بخش به معرفی یک سری از ویژگی‌های این ساز می‌پردازیم. کالیمبا، یک ساز سنتی آفریقایی است که از مردم شونا در منطقه‌ی زیمباوه سرچشمه گرفته است. این ساز قرن‌ها همراه با آهنگ‌ها، رقص‌ها و مراسم مذهبی استفاده شده است. انواع مختلف کالیمبا از لحاظ شکل ظاهری و صدا با هم فرق دارند، اما تمامی آن‌ها دارای تیغه‌هایی هستند که با ضربه خوردن بر روی آن‌‎ها، صدایی با نت مشخص تولید می‌کنند. این ضربه‌ها توسط انگشت شست بر روی تیغه‌ها زده می‌شوند؛ از همین رو به کالیمبا، پیانوی شستی نیز می‌گویند.

تفاوت کالیمبا با دیگر سازها این است که مانند سازهای دیگر همچون گیتار یا پیانو، نت‌های مجاور یک گام به صورت ترتیبی در کنار یکدیگر قرار نگرفته‌اند. در واقع نت تونیک (اولین نت گام) در وسط قرار گرفته است و به دنبال آن نت دوم در سمت راست، نت سوم سمت چپ، نت چهارم سمت راست و … قرار گرفنته‌اند. از همین رو شاید ابتدا هنگام کوک کردن یا تشخیص کوک یک ساز دچار سردرگمی شوید. اما پس از چند بار انجام این کار، به راحتی آن را فرا می‌گیرید.

بیشتر بخوانید : معرفی ساز کالیمبا

کالیمبا، سازی برای تمامی سنین

این ساز دارای رنگ صدایی نسبتاً زیر است و صدایی شبیه به جعبه‌ی موسیقی (موزیک باکس) دارد. در نتیجه صدایی آرامش‌بخش دارد که شما را به یاد دوران کودکی می‌اندازد. در نتیجه می‌توان ملودی‌های نواخته شده با آن را در موسیقی‌هایی با مضمون احساسی به راحتی جای داد.

همچنین همان‌طور که در آفریقا در مراسم و موسیقی‌های مذهبی از این ساز استفاده می‌شده است، ما نیز می‌توانیم در موسیقی‌هایی که جنبه‌ی عرفانی دارند یا برای ایجاد تمرکز و تمدد اعصاب استفاده می‌شوند از صدای آن استفاده کنیم. طنین دلنشین کالیمبا، صدایی آشنا با کودک درون ما دارد. پس می‌توان در موسیقی کودک نیز از صدای این ساز بهره برد.

اگر شما نیاز به خرید کالیمبا با کوک کروماتیک دارید، انتخاب‌های زیادی ندارید و تمام سازهایی که کوک کروماتیک دارند، گران هستند. مدل هیو تریسی که کوک کروماتیک دارد، حدود ۱۶۰ دلار است؛ مدل‌های دیگر که بیشتر شبیه پیانو هستند تا ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند. این علاقه‌‎ی شما به یادگیری موسیقی و استفاده از آن است که تعیین می‌کند آیا پرداخت این میزان پول برای خرید کالیمبای کروماتیک، معقولانه است یا خیر. در نهایت هر کدام از کالیمبا ها با کوک خاص خود، جایگاه ویژه‌ای در موسیقی محلی آفریقا و سپس جهان دارند و نمی‌توان گفت که وجود یکی برتر از دیگری است.

انواع کالیمبا در سطح جهانی

مبیرا (Mbira) : کالیمبای اوریجینال و اصلی آفریقا

سانسولا (Sansula) : کالیمبای ساده

چوبی: کالیمباهای چوبی خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

کالیمبای جعبه‌ای: تیغه‌ها، روی یک جعبه با حفره‌ی صدایی نصب شده‌اند

کالیمبای صفحه‌ای: تیغه‌ها، روی یک تخته‌ی صاف نصب شده‌اند

پیانوی شستی جیبی: کالیمبایی با اندازه‌ی کوچک (جیبی)

کالیمبای الکتریکی : با استفاده از پیکاپ می توان آن را نواخت

کالیمبای آکریلیک : تیغه‌ها بر روی آکریلیک شکل داده شده نصب شده‌اند

کالیمبای کروماتیک : تمامی نت ها نیم پرده با هم اختلاف دارند

میبرای آرایه‌ای : شبیه‌ترین مدل کالیمبا به پیانو دارای تیغه رزونانسی

خرید کالیمبا

دلایل انتخاب و خرید کالیمبا

با توجه به ویژگی‌هایی که در پاراگراف قبل برای کالیمبا ذکر شد، به دلایلی که ممکن است شما کالیمبا را برای خرید انتخاب کنید اشاره می‌کنیم:

  • وزن سبک
  • حمل ساده
  • ارتباط نزدیک با طبیعت به دلیل استفاده از چوب طبیعی در ساخت ساز
  • سادگی نوازندگی
  • صدایی رویایی و آرامش‌بخش
  • رنگ صدایی زیر
  • آموزش ساده
  • مناسب برای آموزش موسیقی به کودکان
  • سادگی آموزش تئوری موسیقی و سلفژ در سطح مبتدی به خصوص برای کودکان

بیشتر بخوانید : آموزش کوک کردن کالیمبا

سخن آخر

کالیمبا یک سازی است که می توان به عنوان یک ساز مینیمال برای تمامی گروه های سنی استفاده کرد. این ساز به عنوان ساز همراه و یا ساز سولو در انواع و اقسام سبک های موسیقی قابل استفاده است. ملودی های جذاب، صدای دلنشین و آرامش بخش و سهولت در آموزش و یادگیری، می تواند محکم ترین دلیل برای انتخاب و خرید کالیمبا باشد.  اگر هنوز هم برای خرید کالیمبا دو به شک هستید، می‌توانید به ویدئو‌های مربوط به نوازندگی این ساز رجوع کنید و از طنین زیبای این ساز لذت ببرید؛ مطمئناً پس از آن، می‌توانید به سادگی تصمیم بگیرید. در صورتی که قصد خرید ساز دیگری دارید می توانید یه صفحه مشاوره خرید ساز مراجعه کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *