آموزشی

آموزش کوک کردن کالیمبا

آموزش کوک کردن کالیمبا

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اطلاعاتی که هر نوازنده‌ای باید داشته باشد، نحوه‌ی کوک کردن ساز است. ندانستن روش کوک کردن ساز درست مانند این می‌ماند که شما وسیله‌ای را خریداری کنید، اما بلد نباشید چگونه آن را روشن و راه‌اندازی کنید. در این صورت وسیله‌ی شما یا روشن نمی‌شود، یا به درستی کار نمی‌کند. در نتیجه شما بعد از خرید کالیمبا، به عنوان کسی که کالیمبا را به عنوان ساز خود انتخاب کرده‌اید، باید روش کوک کردن کالیمبا را به درستی فرا بگیرید. خبر خوب این است که ساز کالیمبا به سادگی کوک می‌شود. در این مقاله میخواهیم روش های کوک کردن کالیمبا را به شما آموزش دهیم.

کوک کالیمبا چیست؟

در مرحله‌ی اول به توضیح کوک می‌پردازیم. از لحاظ تئوری موسیقی، هر نت دارای یک فرکانس مشخص است. هر چه فرکانس نت‌ها بیشتر باشد، صدای زیرتری دارد و به آن نت‌ بالا می‌گویند و هر چه این فرکانس کم‌تر باشد، صدای بم‌تری دارد و به آن نت پائین می‌گویند. نحوه‌ی قرار گرفتن نت‌ها کنار یکدیگر، نوع گام را مشخص می‌کند. به بیانی دیگر، گام مجموعه‌ای معین و مشخص از نت‌ها کنار یکدیگر است.

هر آهنگی که می‌شنوید دارای گام است. مهم این است که تمامی سازهای استفاده شده برای شکل دادن یک آهنگ (مانند گیتار، گیتار بیس، ویلن یا حتی خواننده)، نت‌هایی را بنوازند که داخل گام باشد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، سازها باید روی نت‌های مشخص کوک شوند تا دقیقا همان صدایی را تولید کنند که مورد انتظار است. اگر کوک ساز به هم ریخته باشد (مثلاً به جای نت D(ر)، ساز صدای نت #D (ر دیز) بدهد)، نتی را می‌نوازد که داخل گام قرار ندارد و در نتیجه هارمونی کلی موسیقی در آن قطعه به هم می‌ریزد. پس شاید یکی از پر اهمیت‌ترین اقدامات هر نوازنده پیش از ساز زدن کوک کردن است. شما باید برای اینکه بتوانید صدای خوب و درست از ساز خود تولید کنید، آن را کوک کنید.

برای کوک کالیمبا به چه چیزهایی نیاز دارید؟

کالیمبا، لیستی از نت‌های مورد نیاز، تیونر (وسیله ای که با سازها را با آن کوک می‌کنند که هم به صورت فیزیکی هم به صورت نرم‌افزار موبایل وجود دارد)، چکش یا اهرم کوک، اندکی صبر و حوصله

بیشتر بخوانید :معرفی ساز کالیمبا

روش های کوک شدن

کوک کردن کالیمبا، یعنی شما طول تیغه‌های ساز خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که صدایی مورد انتظار با نت مشخص تولید کند. ابتدا شما باید بدانید که سازتان روی چه گامی کوک است. ما فرض را بر این می‌گیریم که کالیمبا روی گام دو ماژور است. در گام دو ماژور، نت‌ها از دو شروع شده و به دو ختم می‌شوند. پس اگر کالیمبای شما تک اکتاو و کوک آن دو ماژور است، لیست نت‌هایی که باید کوک کنید را در شکل بالا می‌توانید پیدا کنید. همچنین معمولاً بر روی تیغه‌های سازها، نت مربوط به آن حک شده است. در یک کالیمبای هفده تیغه با کوک دو ماژور، به ترتیب نت‌های زیر را پیدا می‌کنید:

C4,D4,E4,F4,G4,A4,B4,C5,D5,E5,F5,G5,A5,B5,C6,D6,E6

این نوع کوک یکی از رایج‌ترین کوک‌‎ها در گام سل ماژور (G) است.

کنترل کردن کوک کالیمبا

هر بار که با ساز خود می‌نوازید، تیغه‌های نصب شده روی آن ممکن است به دلیل وارد شدن ضربه‌های پیاپی دچار جابه‌جایی شوند و همان‌طور که گفته شد، این جابه‌جایی موجب تغییر طول تیغه و در نتیجه در رفتن کوک آن می‌شود.

برای چک کردن کوک، می‌توانید ابتدا تیونر را روشن کنید؛ سپس بر روی تیغه‌ی مورد نظر ضربه بزنید تا تیونر زیرایی صدای تولید شده را تشخیص دهد. اگر ساز شما کوک باشد، به رنگ سبز در می‌آید. اگر ساز کوک نباشد به رنگ قرمز یا نارنجی در می‌آید. بسته به اینکه صدای تولید شده زیرتر از نت اصلی است یا بم‌تر، عقربه‌ی تیونر از منطقه‌ی سبز انحراف پیدا می‌کند. اگر عقربه از منطقه‌ی سبز گذشته باشد، یعنی صدای تولید شده بم‌تر از نت مورد نظر است و اگر هنوز به منطقه‌ی سبز نرسیده باشد، یعنی صدا زیرتر از نت مورد نظر است. هرچه طول تیغه بلندتر باشد، صدایی بم‌تر تولید می‌کند و هر چه طول آن کوتاهتر باشد، صدای تولید شده زیرتر است.

هنگام کوک کردن کالیمبا اگر عقربه از منطقه‌ی سبز عبور کرده و به این معنی است که ساز، صدایی بم‌تر از نت مورد نظر تولید کرده است.

در این مواقع، اگر عقربه از منطقه‌ی سبز عبور کرده بود یعنی باید صدای ساز اندکی زیر شود؛ شما باید با استفاده از چکش کوک به آرامی به پایین تیغه ضربه بزنید تا طول تیغه اندکی کوتاهتر شود و صدای آن اندکی بم‌تر شود. آنقدر باید این کار را تکرار کنید تا عقربه تیونر به منظقه‌ی سبز برگردد.

اگر عقربه هنوز به منطقه‌ی سبز نرسیده بود، یعنی صدای ساز باید اندکی بم شود؛ برای این منظور باید به آرامی با چکش به بالای تیغه ضربه بزنید تا طول تیغه اندکی بلندتر شود. آنقدر این کار را تکرار کنید تا عقربه به منطقه‌ی سبز برگردد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که تیغه‌های کالیمبا به تغییر طول به شدت حساس هستند. در واقع لازم نیست شما ضربه محکمی به تیغه بزنید تا کوک آن عوض شود. پس زمان کوک کردن ساز لازم نبست ضربه‌های محکمی به تیغه‌ها بزنید. باید با صبر و حوصله و آرام به تیغه‌ها ضربه وارد کنید.

بیشتر بخوانید : دلایل انتخاب و خرید کالیمبا

پس از انجام این عملیات ساز شما کوک می‌شود. دقت داشته باشید برای اینکه بتوانید صدای زیبایی از ساز خود تولید کنید، باید هر بار پیش از ساز زدن، آن را کوک کنید. این کار به خصوص زمانی که می‌خواهید با چند نوازنده‌ی دیگر به صورت همزمان بنوازید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در صورتی که هنوز در رابطه با کوک کردن کالیمبای خود نیاز به راهنمایی دارید و یا به این ساز علاقه دارید و قصد خرید ساز را دارید می‌توانید از مجموعه کامل کالیمباهای سازباز دیدن نمایید و یا با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و یا با مراجعه به صفحه مشاوره خرید ساز سوالات خود را در این رابطه مطرح کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *