آموزشی

کامل ترین ساز موسیقی

کامل ترین ساز موسیقی

مقاله های بسیاری برای اینکه چه سازی آسان است و یا چه سازی را به سختی می توان یاد گرفت در وبسایت های گوناگون وجود دارد. حتی بسیاری از مقاله ها، سازهایی که برای آموزش و یادگیری در سنین مختلف هستند را توصیف میکند. اما در بین تمامی این مقالات عمومی کمتر کسی اشاره کرده است که کامل ترین ساز موسیقی کدام است؟ چه سازی را کامل ترین ساز می دانند و یا اصلا سازی که تمامی المان های یک ساز کامل را داشته باشد وجود دارد یا خیر؟ این مقاله برای شما پارامترهای یک ساز کامل را توصیف می کنیم تا بتوانید هنگام خرید ساز  مورد علاقه خود دانش کافی را داشته باشید. 

کامل ترین ساز موسیقی

خب در همین ابتدای کار بدانید که هیچ سازی در این دنیا به خودیِ خود و تنها کاملترین ساز نخواهد بود. چون دسته بندی های متفاوت و تکنیک ها و روش های مختلفی برای نواختن و آموزش هرکدام وجود دارد. اما می توان بر اساس میزان کارآمد بودن و بسیاری از پارامترهای مهم، در مورد کامل بودن سازها صحبت نمود. در ادامه ی مقاله کامل ترین ساز موسیقی از هر نظر را برایتان بازگو میکنیم.

گستره ی صوتی

کامل ترین ساز موسیقی از نظر گستره ی صوتی را عموما سازهای کلاویه ای تشکیل می دهند. پیانو، اُرگ کلیسایی، بسیاری از پیانوهای دیجیتال و سینتی سایزرها و … از نظر گستره ی صوتی و تعداد اکتاو جزو کامل ترین سازها محسوب می شوند. همانطور که میدانید پیانو را ساز مادر می نامند. به همین دلیل یکی از کامل ترین سازها محسوب می شود.

اما سازهای کلاویه ای دارای نقص هایی هستند که بد نیست به آنها اشاره کنیم : ۱- ممکن است برای راه اندازی و استفاده از آنها نیاز به برق و الکتریسیته باشد. ۲- سازهای کلاویه ای عموما دارای ابعاد بزرگی هستند و جابجایی آنها دشوار است. ۳- در صورت از کوک خارج شدن مدل های آکوستیک این سازها، کوک کردنشان دشوار است.

اما خب مزیت های بسیاری نیز دارند : ۱- از نظر گستره ی صوتی و تعداد اکتاو بسیار کامل تر از سازهای دیگر هستند. ۲- کسانی که میخواهند آهنگسازی و تنظیم را به شکل اصولی انجام دهند با استفاده از پیانو آهنگسازی میکنند. ۳- همزمان می توان با استفاده از این سازها خوانندگی را نیز انجام داد.

کامل ترین ساز موسیقی برای آموزش

تربیت گوش و آموزش موسیقی از آنجایی حائز اهمیت است که باید با استفاده از سازی که تمامی نت ها را به شکل ژوست و کاملا کوک ارائه می کند استفاده شود. سازهای دیجیتال مانند پیانو دیجیتال، کیبورد، میدی کنترلر می تواند بهترین انتخاب برای آموزش سلف و موسیقی و گوش بایند. چون کاملا دیجیتال بوده و تحت هیچ شرایطی از کوک خارج نمی شوند، سازهای دیجیتال را کامل ترین ساز موسیقی برای آموزش می نامند.

البته به طور کلی، سازهایی که دارای جای مشخصی از نت هستند مانند پیانو، گیتار، کیبورد وسازهایی که برخلاف ویولن و عود هستند، مناسب آموزش هستند.

کامل ترین ساز موسیقی

همنوازی با سازهای دیگر

قطعا کاملترین ساز موسیقی برای همراهی با سازهای دیگر در درجه ی اول سازهای کوبه ای محسوب می شوند. سازهایی مانند دف، تنبک، طبلک، درامز، کاخن و … در تمامی سبک ها و آثار موسیقایی به چشم می خورند و شنیده می شوند. اما این سازها بیشتر حالت ریتمیک دارند و به عنوان نگهدارنده و قلب تپنده ی موسیقی محسوب می شوند.

در بین سازهایی که برای همراهی استفاده می شوند، سازهای مکملی نیز وجود دارند که حضورشان شاید در موسیقی کمرنگ باشد اما نبودشان در قطعه ی موسیقی می تواند ضربه ی شدیدی به آهنگ و ملودی وارد کند. این ساز مکمل را گیتار بیس می نامند. در مقاله ی شناخت گیتار بیس اشاره شد که این ساز رابط بین هارمونی و ریتم است. شاید صدای این ساز به خوبی شنیده نشود. اما تمامی احساسات و هیجانات اصلی موزیک با استفاده از همین ساز استفاده می شود.

همراهی با خواننده

سازهای ملودیک می توانند بهترین گزینه برای همراهی کردن خواننده باشند. غیر از سازهای بادی، سازهای زهی، کلاویه ای و آرشه (غیر از ویولن و ویولا) بهترین سازها برای خواننده هستند که در بین تمامی این سازها، گیتار به عنوان کامل ترین ساز موسیقی برای همراهی با خواننده محسوب می شود. از مزایای نواختن گیتار : ۱- جابجایی راحت و آسان ۲- کوک شدن سریع و بی دردسر ۳- داشتن طرفدار بین عموم مردم ۴- تعویض سیم و تغییر کوک به راحتی اشاره کرد. اما خب این ساز نیز نقص هایی هم دارد که : ۱- یادگیری این ساز نسبتا آسان نیست و نوازنده هایی که آماتور باشند در این ساز به راحتی قابل تشخیص هستند ۲- در صورت تغییر آب و هوا ممکن است به راحتی از کوک خارج شوند. ۳- گستره ی صوتی کم ( بین ۳ الی ۴ اکتاو)

بیشتر بخوانید : پارامترهای انتخاب ساز برای آموزش موسیقی کودکان

راحت ترین ساز از نظر جابجایی

وقتی که صحبت از جابجایی سازها می شود، پیانو و درامز را بدترین سازها می نامند. با این که این دو ساز نام برده بسیار ارزشمند هستند و طرفداران بسیاری دارند، برای جابجایی آن زحمت و زمان بسیاری باید صرف شود. در بین تمامی سازهایی که نامبرده می شود، سازهای بادی کامل ترین ساز موسیقی از نظر جابجایی هستند.

سازهایی نظیر نی، فلوت، دودوک، سازدهنی، ساکسیفون بهترین سازها برای جابجایی هستند. البته در بین سازهای زهی نیز سازهای راحت نیز وجود دارد؛ مانند سه تار و تنبور

سخن آخر

هیچ سازی در دنیا به خود خود و به تنهایی کامل ترین ساز موسیقی محسوب نمی شود. تمامی سازهای نامبرده شده مکمل دیگری بوده و از کنار هم گذاشتن و نواختن همزمانشان در کنار یکدیگر موسیقی ساخته می شود. برای آموزش دریافت مقاله های آموزشی وبسایت سازباز را دنبال کنید. اگر بعد از خواندن این مقاله هنوز در مورد خرید ساز مورد علاقه خود سوال دارید می توانید به صفحه مشاوره خرید ساز مراجعه کنید و سوالات خود را مطرح کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *