آموزشی

۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی

۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی

بسیاری از افرادی که قصد یادگیری و فعالیت در عرصه موسیقی را  دارند، با دغدغه انتخاب ساز روبرو هستند. معمولاً اگر یادگیری و نواختن ساز چه برای سرگرمی چه برای پیشرفته و حرفه ای شدن می خواهید بنوازید، یک سؤال مهم در ذهن شما پدیدار می شود که این است: آسان ترین ساز برای یادگیری چه سازی است؟ توجه داشته باشید که یادگیری هر سازی سختی های منحصر به فرد خود را دارد. اما اگر به ساز خاصی علاقه دارید، همه سختی ها آسان می شود. اگر هم سازی را دوست نداشته باشید، یادگیری این ساز سخت ترین کار دنیا می شود. برای اندازه گیری میزان سختی و آسانی یادگیری سازها هیچ معیاری وجود ندارد. برخی از سازها در مقایسه با سازهای دیگر برای تسلط و افزایش مهارت نواختن نیازمند یادگیری طولانی تر هستند. به همین دلیل برخی گمان می کنند که این سازها سخت تر و از طرفی سازهایی که هنر جو زودتر یاد می گیرد، آسان تر است در این مقاله ۱۰ ساز آسان که هنرجو در مدت زمان کم تری نسبت به دیگر سازها یاد می گیرد و به مهارت لازم می رسد، معرفی می کنیم.

بیشتر بخوانید: ۱۲ ساز سخت برای یادگیری موسیقی

معرفی ۱۰ ساز راحت و آسان برای یادگیری

۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی

۱. ساز تنبک

تنبک یک ساز کوبه ای اصیل ایرانی که با ضربه زدن انگشت ها به پوست تنبک صدای منحصر به فرد و زیبایی ایجاد می شود. در نواختن تنبک و اکثر سازهای کوبه ای مانند تنبک، کاخن، تمپو، درامز، دف، تومبا و … ریتم نقشی اساسی دارند و البته نت های موسیقی در نواختن این سازها وجود ندارد. به همین دلیل نواختن تنبک و سایز سازهای کوبه ای تا حدودی راحت تر به نظر می رسد. تنبک هم در تک نوازی و هم گروه نوازی کاربرد بسیاری دارد و براساس باور بسیاری از نوازندگان، یک نوازنده تمبک پس از ۶ ماه آموزش و تمرین، براحتی می تواند چندین ریتم زیبا را به خوبی بنوازند.

۲. ساز دف

ساز دف یکی از بهترین سازهای کوبه‌ای شناخته شده در ایران و جهان است و عموما در قطعه‌های محلی نواخته می‌شود. دف یک ساز دایره‌ای شکل و کم وزن بوده که با انگشتان هر دو دست نواخته می‌شود. دف نیز مانند تنبک، یک ساز ریتمیک بوده و نت‌های موسیقی در آن دخالتی ندارد. درست به همین دلیل دف نیز یکی از سازهای آسان محسوب می‌شود. صدای تولید شده از دف، تنوع و ارتفاع‌های صوتی گوناگونی ندارد و از نظر تکنیک و تولید صدا راحت تر نواخته می‌شود. از دف در گروه‌های موسیقی بزرگ بیشتر استفاده می‌شود. یک نوازنده دف پس از ۳ ماه آموزش و تمرین می‌تواند چند ریتم را به راحتی بنوازد.

۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی
۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی

۳. ساز سه تار

سه تار به عنوان یکی از پر طرفدارترین سازهای زهی- زخمه‌ای، سازی نسبتا سبک و ظریف شمرده می‌شود. تولید صدا در سه تار با ضربه/زخمه زدن بر سیم‌ها (که زه نام دارد)، انجام می‌شود. تفاوت سه تار با تار و عود این است که این سازها با مضراب های مخصوصبه خود نواخته می شوند و برای نواختن‌شان پنجه قوی تری نیاز است. ظرافت و سبک بودن سه تار سبب شده تا نوازندگی، یادگیری و آموزش آن نسبت به سایر سازهای زهی آسان تر باشد. سه تار صدای نازک و غمگینی دارد و به همین دلیل به آن ساز تنهایی و گوشه گیری هم می گویند. سه تار هم برای تک نوازی ها و هم برای گروه نوازی مناسب می باشد و نوازنده سه تار می تواند با حداقل ۷ ماه تمرین مدام، به حد قابل قبولی از مهارت نوازندگی برسد.

۴. ساز گیتار

یکی از سازهای زهی- زخمه ای که طرفداران بسیاری دارد. گیتار در چهار مدل کلاسیک، باس (بیس) آکوستیک و الکتریک تولید می شود که نواختن هر کدام از آن ها کمی با یک دیگر متفاوت است. نواختن گیتار آکوستیک در مقایسه با الکتریک راحت تر است. به دلیل افزایش استقبال طرفداران برای یادگیری گیتار، این ساز در سبک های مختلف از جمله پاپ، کلاسیک، فلامنکو، راک، جز، بلوز، متال و … آموزش داده می شود. سبک پاپ بیشتر بر پایه گرفتن آکوردهای ساده بوده و نواختن آن نسبت به تمامی گیتارهای نام برده شده آسان تر است. اما از گیتار در تک نوازی ها و گروه نوازی ها استفاده می شود. یک نوازنده گیتار حداقل با ۷ ماه آموزش و تمرین می تواند قطعه های زیبا بنوازد.

۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی
۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی

۵. ساز سنتور

سنتور (یک ساز زهی مضرابی) نیز جزء بهترین سازهای کلاسیک ایرانی محسوب تلقی میگردد و بر اثر ضربه مضراب به سیم های سنتور در آن صدا تولید می شود. ویژگی بسیار جالب سنتور این است که برای نواختن هر کدام از دستگاه های موسیقی باید ساز سنتور را به صورت جداگانه کوک کرد. با همین روند کوک کردن مجزا پیدا کردن نت ها و نواختن قطعات مختلف با سبک های متفاوت برای نوازنده آسان تر خواهد بود. سنتور هم در تک نوازی ها و هم در گروه نوازی ها کاربرد دارد و نوازنده سنتور با حداقل ۴ ماه می توانند قطعات مختلف را بنوازد.

۶. پیانو
پیانو به عنوان کامل‌ترین ساز موسیقی در ایران و جهان شناخته می‌شود. در پیانو (به عنوان شناخته شده ترین ساز کلاویه‌ای) با فشردن کلاویه‌ها و بر خوردن کردن چکش‌ها با سیم های داخل پیانو نت ها و صدا تولید می شود. کلاویه های پیانو به طور کلی سیاه و سفید است و هر کدام یکی از نت های موسیقی را تولید می کند. نت های پیانو با نظم و ترتیب یکسانی کنار یک دیگر قرار می گیرند و به همین دلیل نواختن آن برای نوازنده و علاقه مندان آسان تر خواهد بود. پیانو وسعت صوتی کاملی دارد و به همین دلیل عنوان مادر تمامی سازها را به خود اختصاص داده است. از پیانو هم در تک نوازی ها و هم در گروه نوازی ها استفاده می شود و نوازنده پیانو با ۸ ماه تمرین و تکرار می تواند قطعه های ساده ملودی دار را به خوبی بنوازد.

۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی
۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی

۷. فلوت ریکوردر

راحت ترین ساز بادی چه در ایران چه در جهان فلوت ریکودر است. فلوت یک ساز کوچک و بسیار سبک بوده که از آن برای آموزش موسیقی به کودکان هم استفاده می شود. چندین نوع فلوت وجود دارد ولی نحوه فوت کردن و تولید صدا در فلوت ریکوردر آسان تر از انواع دیگر فلوت ها بوده و یک نوازنده فلوت ریکوردر با ۳ ماه تمرین می تواند قطعات ساده و زیبایی را بنوازد.

۸. ساز دهنی (هارمونیکا)

به هارمونیکا ساز دهنی هم گفته می شود. این ساز یک ساز بادی که دارای انواع مختلفی از جمله کروماتیک، دیاتونیک، ترموله، اکتاو و … می باشد. یادگیری و نواختن ساز هارمونیکا در مقایسه با انواع ساز دهنی های دیگر آسان تر است. در سازهای کروماتیک یک کلید در کنار ساز قرار گرفته که برای نواختن فواصل میان پرده ای بسیار مناسب است. در واقع تمامی که گام ها با ساز هارمونیکا مناسب و قابل اجرا است. به همین دلیل یادگیری هامونیکا نسبتا آسان و سریع است. نوازند فلوت ریکوردر با ۶ ماه تمرین می تواند قطعه های زیبایی را بنوازد.

۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی
۱۰ ساز آسان برای یادگیری موسیقی

۹. ساز ملودیکا

ملودیکا یکی از سازهای بادی پر طرفدار است. ملودیکا دارای یک لوله پلاستیکی برای دمیدن هوا و یک صفحه کلید برای نواختن کلاویه هاست. به دلیل این که این ساز طرفداران زیادی دارد به عنوان یک ساز اصلی در آموزشگاه های موسیقی آموزش داده می شود. ملودیکا مثل پیانو دارای نت های ثابت و یکسان بوده که به شکل منظم و با ترتیب خاصی کنار یک دیگر قرار گرفته اند و به همین خاطر نواختن ملودیکا نیز آسان است. نوازنده با ۶ ماه تمرین مستمر می تواند قطعات ساده را به زیبایی بنوازد.

۱۰. ساز کیبورد
کیبورد (سینتی سایزر) که اشتباها به آن اُرگ گفته میشود، مانند پیانو یک ساز کلاویه دار است. هر کلاویه دارای نام مخصوص و منحصر به فرد خود است و با فشردن هر کلاویه همان نت به صدا در می آید. این کار باعث راحتی نواختن کلاویه می شود. کیبورد این امکان را به نوازنده می دهد که صداهایی مانند پیانو، ارگ کلیسا، فلوت، درام کیت، پرکاشن، سازهای بادی، شیپور یا حتی سازهای زهی یا افکت هایی مانند ریبورب، اکو، تلفن ها، صدای حیوانات و … را پخش کنند. نوازنده کیبورد با ۸ ماه تمرین می توانند انواع قطعات آسان را بنوازد.

سخن آخر

در این مقاله ۱۰ مورد از آسان ترین سازها برای یادگیری سریع معرفی شد. با این وجود اگر نوازنده به این سازهای ساده علاقه ای نداشته باشد، نوازندگی و تمرین برای او سخت خواهد بود. به همین دلیل توصیه می کنیم ابتدا از علاقه خود مطمئن شوید. زمان یادگیری هر ساز نیز به طور تقریبی و نسبی گفته شده و با تمرین روزانه یا کم تر و بیشتر می تواند افزایش یا کاهش یابد. در صورتیکه در مورد آموزش و یادگیری هر سازی سوالی داشتید می توانید از طریق شماره تماس ها و صفحه  مشاور خرید ساز سوالات خود را با کارشناسان مجموعه سازباز مطرح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *