راهنمای خرید ساز

راهنمای خرید هنگ درام

ساز هنگ درام یکی از جذاب ترین و پر طرفدار ترین سازها در قرن ۲۱ محسوب می شود. این ساز دوست داشتنی که از دو تکه فلز محدب تشکیل شده و با ایجاد فضایی نوستالژیک و طبیعی، یکی از آرامش بخش ترین اصوات و نغمه ها را در بین انواع و اقسام سازها ایجاد می کند. در این مقاله می خواهیم راهنمای خرید هنگ درام را برای شما توصیف کنیم تا در صورتی که میخواهید این ساز را خریداری کنید، کافیست با کارشناسان مجموعه ی سازباز در ارتباط باشید و برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه ی سازباز در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید : معرفی ساز هنگ درام

آشنایی با ساز هنگ درام

ساز هنگ درام که به آن هنگ یا هند پن هم می‌گویند یک ساز کوبه‌ای خود صدا و ملودیک است. این ساز بدون هیچ ابزاری و با ضربه دست نواخته و صدای آن تولید می‌شود. صدایی که بسیار آرامش بخش و دلنشین است. ساز هنگ از دو صفحه قوسی شکل فلزی ساخته می‌شود که به شکل قرینه به یکدیگر می‌چسبند. (از ورق استیل مربعی به ابعاد ۶۸ سانتی متر ساخته می‌شود که ۵۷ سانتی متر از فضای وسط این مربع به عنوان بدنه اصلی ساز استفاده می‌شود و ۵.۴ سانتی متر از فضای لبه و حاشیه‌ی ورق برای چسباندن دو پوسته به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کوک ساز تاثیری ندارد. سازنده ابتدا ورق را به کمک دستگاه هیدروفرمینگ به حالت منحنی و کاسه‌ای صاف و یکدست در می‌آورد تا پوسته به شکل یک نیمکره به قطر ۵۷ سانتی متر و عمق ۱۵ سانتی متر درآید.) بر روی قوس بالایی جایگاه نت‌ها ساخته می‌شود که به آن قوس دینگ یا طرف دینگ (Ding Side) می‌گویند. قوس زیرین که به آن گو (Gu Side) هم می‌گویند، دارای یک سوراخ در مرکز خود است. در وجه بیرونی هنگ یک غلاف پلاستیکی نصب شده که نقش دمپر(کم کننده صدا یا صدا خفه کن) را دارد، ولی نوازنده می‌تواند در صورت ترجیح آن را از ساز خارج کند تا صدای بیشتر و رزونانس بالاتری را از ساز خود دریافت کند.

 

 

هنگ درام به شکل نرمال دارای ۸ نت می‌باشد که یک نت را به عنوان نت اصلی یا همان نت “دینگ” قرار می‌دهند؛ اما امروزه سازندگان و ساز گران هنگ درام، با تغییراتی در تعداد نت‌ها روی بدنه تعداد نت‌ها را به ۲۲ نت نیز رسانده‌اند. البته لازم به ذکر است که بالا رفتن تعداد نت‌ها قطعا برای نوازندگان هنگ درام یک مزیت محسوب می‌شود ولی به دلیل محدودیت فضا روی ساز هنگ درام، نت‌های زیر تر و به اکتاوهای بالاتر هدایت خواهند شد. البته گاها دیده شده که به خاطر این محدودیت فضا در ساز، هنگ درام هایی که با تعداد نت بالا ارائه می‌شوند، برخی نت ها را در زیر ساز تعبیه میکنند.

بیشتر بخوانید : مراحل ساخت هنگ درام

راهنمای خرید هنگ درام

همانطور که میدانید این ساز با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شود اما برای اطلاع و اطمینان از قیمت هنگ دارم می توانید با ما تماس بگیرید. سطوح کیفی مختلف، استفاده از متریال های متعدد، مارک ها و برندهای زیادی در بازار هستند که برای فروش عمده و تکی در دسترس هستند. در ابتدا با هنگ درام آشنا شدیم و در مقالات پیشین در مورد نگهداری از ساز هنگ درام و مراحل ساخت ساز هنگ درام نکاتی گفته شد. حال در این بخش می خواهیم نکاتی که در هنگام خرید این ساز باید رعایت کرد را بشناسیم.

  • حتما با تمامی قسمت های دینگ نوازندگی کنید و با تیونر تمامی نت ها را بسنجید. ممکن است هر نت تقریبا یک یا دو سنت جابجا از کوک بر روی تیونر ۴۴۰ هرتز باشد که این امر طبیعی است. زیرا سازهای ملودیک کوبه ای بر اساس سیستم کوک فیثاغورثی کوک نمی شوند و ممکن است فاصله ی هر نت از دیگری، متفاوت از سیستم کوک جهانی باشد. اما گوش کنید تا صدا بیش از حد معمول فالش نباشد. در صورت فالش بودن صدا از خرید هنگ درام خودداری نمایید.
  • قسمتی که هر دو صفحه ی فولادی به یکدیگر متصل می شوند را چک کنید. هیچگونه اعوجاج، پستی و بلندی، اتصال کثیف و نادرست، درز و شیار و اتفاقات این چنینی نباید در قسمت اتصالات هنگ درام وجود داشته باشد. در هر سازی اتصالات مهمترین بخش ها می باشند. هنگ درام نیز چون سازی فلزی می باشد، وجود هرگونه درز و شیار، ممکن است به مرور زمان رطوبت به داخل ساز نفوذ کند و ساز از کوک خارج شود و یا به هر نحوی غیرقابل استفاده باشد.
  • با تمامی نت های روی هنگ درام نوازندگی کنید، میزان ماندگاری نت ها و جنس صدای نت ها نشان دهنده ی سلامت ساز می باشد. در صورتی که ماندگاری نت بیش از حد کم و یا زیاد بود، بدین معناست که ساز رگلاژ نیست و به زودی از کوک خارج می شود. همچنین صدای بیش از اندازه شارپ و تیز و یا بیش از حد مه آلود و گنگ، نشان از صنعت اشتباه و بد می باشد.
  • قسمت زیرین ساز را چک کنید، جایی که بر روی پا و یا پایه قرار میگیرد باید کاملا صیقلی و صاف باشد. وجود هرگونه پستی و بلندی، فرو رفتگی، تیرگی و یا کدر بودن نشان دهنده ی ناسالم بودن و کیفیت پایین متریال و صنعت بکار رفته در ساخت ساز هنگ درام می باشد.
  • برند و مدل ساز حتما چک شود تا به اسم برندهای معتبر، جنس تقلبی را به اسم جنس اصل و اورجینال به فروش نرسانند. بسیاری از برندهای معتبر در هنگ درام را شما می توانید از طریق وبسایت سازباز خریداری کنید. پیشنهاد میکنیم قبل از خرید هنگ درام حتما با کارشناسان مجموعه ی سازباز در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان برای راهنمای خرید هنگ درام استفاده کنید یا به صفحه مشاوره خرید ساز مراجعه کنید. همچنین می توانید هنگ درام مورد نظر خود را از طریق وبسایت سازباز سفارش دهید.

بیشتر بخوانید : تفاوت هنگ درام و تانگ درام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *