آموزشی

13 تاثیر موسیقی بر مغز

13 مزیتی که نواختن موسیقی برای مغز دارد

تاثیر موسیقی بر مغز

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که از بعد از شنیدن یک قطعه موسیقی حتی موسیقی بی کلام آرامش پیدا می کنید. این نشان از تاثیر شگفت انگیز موسیقی روی مغز انسان دارد. شنیدن موسیقی باعث بهبود سلامت مغز و ذهن می شود و سلامت مغز را تا حد قابل توجهی تقویت می کند.  دوپامین یکی از هورمون های فعال در مغز انسان است که بر اثر هیجان و فعالیت زیاد در مغز ترشح می شود. هنگام گوش دادن به موسیقی نیز هورمون دوپامین شروع به ترشح  می کند و احساس نشاط بیشتری خواهید کرد. در این مقاله به طور کامل با تاثیر موسیقی بر مغز انسان دارد، آشنا می شویم.

افزایش ظرفیت حافظه

طبق تحقیقات انجام شده نواختن موسیقی و گوش دادن به آن باعث تحریک مغز و افزایش ظرفیت حافظه می شود. نتیجه این تحقیق زمان آزمایش روی ۲۲ کودک بین سه الی چهار و نیم سال پس از آموزش ساز کیبورد و آواز به دست آمده است. در این آزمایش به ۱۵ کودک نیز که همگی در سن دبستان بوده اند، هیچ موسیقی آموزش داده نشده است. طی این آزمایش کودکانی که در کلاس های هفتگی کیبورد شرکت می کردند، ۳۴ درصد عمکلرد بهتری از سایر دانش آموزان و کودکان  در کسب مهارت های ماندگار داشته اند.

همچنین با توجه به مقاله ای که در مجله آنلاین تلگراف منتشر شده «تحقیقات اخیر نشان می دهد که نواختن منظم یک ساز باعث تغییر عملکرد و قدرت مغز می شود. همچنین می توان از این روش برای بهبود مهارت های شناختی افراد استفاده کرد.» علاوه بر این، طبق تحقیقات جدید دیگر، نواختن منظم ساز باعث بهبود مهارت در استفاده از دستان، شنوایی، ذخیره اطلاعات صوتی در ذهن و حافظه در افراد می شود. تمرین و تکرار موسیقی و نٌت های آن می تواند تا ۷ نمره، آی کیو ی افراد را بهبود بخشد.

مطالعه بیشتر: موسیقی و سیستم مغز و اعصاب

بهبود دادن مدیریت زمان و مهارتهای سازماندهی

یکی از مهارت های مهمی که هر نوازنده پس از تمرین موسیقی به دست می آورد. مدیریت زمان خود برای سازمان دهی و ایجاد هماهنگی با سایر نوازنده است. یک نوازنده خوب باید به این درک برسد که حین تمرین کیفیت و چگونگی تمرین از میزان زمان و کمیت تمرین اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل نوازنده پس از چندین بار تمرین یاد می‌گیرد که چگونه با سامان دهی و بهینه کردن زمان خود به بهترین نحو تمرین کند.

افزایش مهارت کار تیمی

بسیاری از سازهایی که در ایران و جهان آموزش داده می شود، در یک گروه ارکستر بزرگ به کار گرفته می شود. به همین دلیل یک نوازنده با تمرین و تکرار یاد می گیرد که چگونه و با چه مهارتی با سایر نوازنده های گروه همکاری داشته باشد. برای یک اجرای خوب و ماندگار به صورت گروهی هر نوازنده تمرین می کند و یاد می گیرد که به سایر اعضا و نوازندگان گروه گوش کند تا در نهایت یک قطعه ماندگار تولید و شنیده شود.

افزایش پشتکار

یادگیری و پیدا کردن مهارت و تسلط لازم هر سازی هم برای کودکان و هم بزرگسالان نیازمند صرف زمان زیاد و پشتکار فراوان است. زمانی که یک فرد شروع به یادگیری یک ساز می کند، به مرور یاد می گیرد که صبر و پشتکار خود را افزایش دهد تا به درستی و با مهارت عالی یک قطعه موسیقی را بنوازند. هیچ کدام از نوازندگان حرفه ای و پیش کسوت با یک بار نواختن ساز نتونسته اند یک قطعه را بی عیب و نقص اجرا کنند.

بهبود هماهنگی جسمی و ذهنی

پس از شرکت در کلاس آموزشی موسیقی استاد شروع به یاد دادن نٌت ها و خواندن آن ها می کند. پس از آن چگونگی در دست گرفتن ساز را به هنر جویان آموزش می دهد. نکته مهم و شرط ضروری یادگیری ساز ایجاد هماهنگی جسمی و چشمی و ذهنی هنگام نواختن ساز است. با خواندن نٌت های مختلفی موسیقی که در یک برگه روبروی نوازنده قرار می گیرد، مغز به صورت نا خود آگاه  این نٌت ها را پس از تمرین و تکرار زیاد به یک الگوی حرکتی هماهنگ تبدیل می کند. همچنین در مراحل پیشرفته، برای افزایش هماهنگی و ریتم این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

13 مزیتی که نواختن موسیقی برای مغز دارد

بهبود توانایی ریاضی

ریتمی که هنگام نواختن موسیقی در ذهن شنونده و نوازنده ساز ایجاد می شود، نتیجه شمارش صحیح نٌت ها و ریتم ها است. پس از تمرین و ممارست زیاد متوجه خواهید شد که این موضوع به صورت مستقیم روی مهارت های ریاضی فرد اثر مثبت گذاشته است. علاوه بر این، برای یادگیری بهتر تنوری های موسیقی یادگیری ریاضی و شمارش ریتم ها لازم و ملزوم یک دیگر هستند.طبق مطالعات انجام شده روی چندین دانش آموز، دانش آموزانی که ساز می زنند، در مقایسه با دانش آموزانی که هیچ سازی نمی نوازند، نمره های بهتری کسب کرده اند.

بهبود مهارتهای درک مطلب

بنا بر تحقیقی که در مجله «روانشناسی موسیقی» چاپ شده، کودکانی که چندین سال در کلاس های مربوط به آموزش موسیقی و آموزش ریتم های پیچیده شرکت کرده اند، عملکرد بهتری در خواندن و درک مطلب متون دارند. این نتیجه به دلیل رابطه مستقیم بین خواندن و ادراک مداوم نٌت های موسیقی است. زمانی که نوازنده نت های سیاه و سفید را روی یک صفحه می بیند، باید بتواند نام نت را تشخیص داده و آن را با حرکت دست خود تنظیم و هماهنگ کرده و بنوازد. همچنین باید بتواند ریتمی که نت های مختلف را تشکیل می دهند تشخیص دهد و الگوی مناسب را اجرا نماید.

افزایش احساس مسئولیت

بسیاری از نوازندگان عقیده دارند که شرط موفقیت در نوازندگی داشتن احساس مسئولیت نسبت به ساز و حفظ و نگه داری آن است. علاوه بر این، امری بدیهی است که تمرین های روزانه ساز و تکرار نٌت های جدید و قدیمی از مهم ترین شروط افزایش مهارت و تسلط برای نواختن ساز است. این موضوع نیز به صورت غیر مستقیم باعث افزایش حس مسئولیت پذیری فرد می شود.

افزایش تمرکز

حتی با چندین ماه تمرین هم نوازندگان مبتدی می توانند قطعه ها و موسیقی های مورد علاقه خود را بنوازند. این کار باعث می شود که نوازنده راحت تر احساسات خود را بیان کند و استرس ها و تنش های روزانه را از خود دور کند.

کاهش استرس

همان طور که در قسمت بالا گفته شد، نواختن قطعه های مورد علاقه یکی از بهترین روش های کاهش تنش و استرس های روزانه های است. یک نوازنده حتی مبتدی می تواند با نواختن هر نٌت و قطعه ای که می خواهد برای خود آرامش به ارمغان بیاورد.

ایجاد احساس کامیابی

یادگیری موسیقی و قدم گذاشتن در این راه دارای چالش های متفاوتی است که نیازمند صبر و پشتکار فراوان است. طی نوازندگی نوازنده یاد می گیرد که مهارت های مختلف نوازندگی، چگونگی در دست گرفتن ساز و هماهنگی بین دست و چشم را فرا بگیرد. این احساس به مرور باعث ایجاد حس رضایت و کامیابی فرد می شود. با این پشتکار نوازنده می تواند پس از مدتی قطعه های مورد علاقه خود را بنوازند  و اعتماد به نفس او به مرور افزایش می یابد. تسلط بر نواختن ساز و نواختن قطعه ها و آهنگ های بیشتر هم باعث رضایت درونی نوازنده و هم احساس تحسین اطرفیان می شود. این موضوع هر چه بیشتر تکرار شود تاثیر بیشتری روی افزایش احساس اعتماد به نفس نوازنده دارد.

مطالعه بیشتر: تأثیر موسیقی بر شخصیت و رفتار

بهبود مهارت شنوایی

در مراحل اول یادگیری موسیقی و نوازندگی لازم است که نوازنده صدای دقیق نٌت ها و قطعه ها را بشنود. یک نوازنده خوب باید بتواند که نٌت های اشتباه را از نٌت های صحیح تشخیص دهد. همچنین در مراحل پیشرفته یک نوازنده حرفه ای تنها با گوش کردن صدای ساز باید بتواند ساز را بدون استفاده از دستگاه تیونر کوک کند. لازمه این مهارت دقت بالا در شنوایی و تکرار و تمرین زیاد است که باعث بهبود مهارت شنوایی فرد می شود.

13 مزیتی که نواختن موسیقی برای مغز دارد

آموزش نظم

یکی از چالش بر انگیزترین تجربیاتی که یک فرد در طول زندگی خود می تواند تجربه کند، انتخاب یک ساز و نوازندگی است. قطعه های هر موسیقی و هر ساز به صورت منظم نوشته شده اند و هر نوازنده برای موفقیت بیشتر باید بتواند روی قسمت های دشوار یک آهنگ تمرین و ممارست کرده و بهترین اجرا را به نمایش بگذارد. بهترین موسیقی دانان ایران و جهان از بهترین اساتید نظم هستند و درست به همین دلیل به بالاترین حد مهارت نوازندگی رسیده اند.

نتیجه گیری

در کنار چالش ها و سختی های زیادی که نواختن ساز  برای هر نوازنده دارد، مزایای مفید دیگری هم وجود دارد که در این مقاله به طور کامل به آن ها اشاره شد. آشنایی با این مزایا کمک می کند که هدفمندتر و خوشبینانه تر به تمرین و یادگیری موسیقی ادامه دهید.

برای درک عمیق تر و نحوه ی تاثیر گذاری موسیقی و فرکانس های صوتی بر مغز می توانید به مقاله ی تخصصی تاثیر موسیقی بر سیستم مغز و اعصاب مراجعه کنید و تمامی واکنش هایی که هنگام نواختن ساز و گوش دادن به موسیقی در نورون های مغز اتفاق می افتد را به شکلی کاملا علمی مطالعه کنید. کارشناسان ما نیز به شکل بیست و چهار ساعته پاسخگوی تمامی سوالات شما در زمینه ی موسیقی هستند. همچنین در صورتی که علاقه مند به یادگیری موسیقی هستید می توانید از آموزش آنلاین موسیقی ما در لایواستدیو۲۴ دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه در “13 تاثیر موسیقی بر مغز
  1. یادگیری ساز جدا از این مطالب برروی دی ان ای انسان تاثیر میگذارد
    باتشکر از پست مفیدتان

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)

سایدبار Scroll To Top