راهنمای خرید ساز

راهنمای خرید انواع ساز زهی

وبسایت ها و منابع بسیاری در اینترنت وجود دارد که کاربر را ترغیب به خرید انواع و اقسام سازها می‌کند. سازهای زهی نظیر گیتار، سنتور، تار، سه تار و … از پر طرفدارترین سازها در تمامی جهان می‌باشند. نکاتی ریزی در خرید هرکدام وجود دارد که در این مقاله می‌خواهیم نکاتی که باید هنگام خرید هرکدام در نظر داشته باشید را بررسی کنیم. یکی از منابع خوب برای شناخت انواع و اقسام سازهای زهی وجود دارد، بلاگ وبسایت سازباز می‌باشد. اگر نیاز به مشاوره ی بیشتر داشتید و نیاز به راهنمای خرید انواع ساز زهی داشتید، می‌توانید از طریق شماره تماس های داخل وبسایت، با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

راهنمای خرید انواع ساز زهی

رنگ و روکش محافظ

یکی از مهمترین بخش هایی که کمتر به آن پرداخته و دقت می‌شود، نوع رنگ و پوشش محافظی است که بر روی ساز بکار می‌رود. بسیاری از سازهای زهی را با استفاده از لاک الکل و یا سیلر کیلر می‌پوشانند. این دو مدل محافظ بیشترین استفاده و کاربرد را در بین انواع و اقسام محافظ و پوشش رنگ دارند. سیلر کیلر به مراتب ارزان تر بوده و در عین حال کیفیت ساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اصطلاحا صدای ساز را خفه می‌کند. اما لاک الکل بخاطر بافت بسیار نرم و مایعی که دارد، تاثیری بر صدای ساز نداشته و یکی از بهترین محافظ ها محسوب می‌شود. عموما لاک الکل را برای سازهایی که خود رنگ هستند بکار می‌برند. دقت داشته باشید سازی که تهیه می‌کنید دارای محافظ لاک الکل داشته باشد. اما سازهایی مانند گیتار هستند و نسبتا به سازهای سنتی ایرانی ابعاد بزرگتری دارند را با سیلر کیلر می‌پوشانند و این نوع پوشش تاثیری بر صدای ساز ندارد.

پرده بندی ساز

سازهای سنتی ایرانی را عموما با دو مدل پرده می‌سازند و این پرده ها مصنوعی و طبیعی هستند. پرده های مصنوعی را عموما برای سازهایی استفاده می‌کنند که کاسه ی ترکه ای دارند و یا می‌خواهند صدایی تیز داشته باشند. مزیت پرده های مصنوعی نسبت به پرده های طبیعی، تمیزی و نگهداری راحت تر می‌باشد. پرده های طبیعی، به مرور زمان ممکن است فاسد شوند و بوی نا مطبوعی داشته باشند؛ اما جنس صدایی که در ساز ایجاد می‌کنند به مراتب پخته تر از پرده های مصنوعی می‌باشد. حتما موارد ذکر شده را در هنگام خرید ساز در نظر داشته باشید. سازهای زهی مانند گیتار نیز که پرده بندی فلزی دارند، باید فرت ها همگی صاف و صیقلی باشند. در صورت کدر بودن و یا داشتن موج و تاب بر روی فرت ها، از خرید ساز جدا خودداری بفرمایید.

کاسه و جعبه ی رزونانس

عموما سازهای سنتی ایرانی دارای دو مدل کاسه ی ترکه ای و یا یک تکه هستند. سازهایی که ترکه ای هستند از همان لحظه ای که ساختشان تمام می‌شود صدای بلند و رسایی دارند و عموما دارای فرکانس زیرِ قوی می‌باشند. اما دقت کنید که ترکه های ساز باید در یک نقطه به شکلی منظم به یکدیگر متصل شده باشند. اگر ترکه ها به درستی در کنار یکدیگر نباشند، بدین معناست که صنعت ساخت ساز پایین بوده و کیفیت پایینی دارد. سازهایی که کاسه ی یک تکه دارند گرانتر بوده و جزو سازهای نفیس محسوب می‌شوند. اما گرفتن صدا از سازهای کاسه یک تکه، سخت تر بوده و پس از گذشت یک یا دو سال مضراب زدن، صدای ساز پخته شده و شکل می‌گیرد. در صورت خرید ساز با کاسه ی یک تکه، در نظر داشته باشید که رگه های چوب عاری از گره باشند. در سازهای غربی مانند گیتار جنس چوب بسیار تاثیر گذار است. سازهای با کیفیت پایین تر را عموما از تخته سه لایی می‌سازند و هرچه کیفیت ساز بالاتر رود، کلاف و صفحه و قسمت پشتی کاسه از جنس چوب یک تکه خواهند بود.

گوشی های کوک و خرک

گوشی های کوک و خرک وظیفه ی نگهداری سیم را دارند. به همین دلیل از بخش های بسیار مهم در ساز محسوب می‌شوند. گوشی های کوک در سازهای زهی ایرانی فلزی و یا چوبی هستند. فرقی نمی کند که چه سازی تهیه میکنید، دقت کنید که هنگام چرخاندن گوشی های کوک، گوشی ها پله نکنند و سیم از کوک خود خارج نشود. گوشی های کوک باید به شکلی پرداخت شوند که در طول زمان، در آنها خوردگی ایجاد نشود. گوشی هایی که از جنس چوب هستند عموما آسیب پذیرتر بوده و سالیانه باید تعویض گردند. گوشی های کوک که از جنس فلز می‌باشند باید در برابر رطوبت مقاوم باشند و همچنین پرداخت آنها به شکلی باشد که به بدنه ی چوبی ساز آسیب وارد نشود. در سازهایی مانند گیتار، گوشی های کوک بعد از مدتی ممکن است سفت شوند و به سختی بتوان با آنها ساز را کوک کرد. هنگام خرید ساز حتما موارد ذکر شده را بررسی کنید.

تجربه ی نوازندگی با ساز

حتما هنگام خرید ساز، از کسانی که با ساز مورد نظر شما نوازندگی کرده اند تجربه ی نوازندگی شان را جویا شوید. نوازنده های مختلف در سطوح نوازندگی مختلف، می‌توانند تجربه های متفاوتی از ساز مورد نظر شما را داشته باشند. اما اگر اکثر نظرات به سمت مثبت و یا منفی باشد، می‌تواند یک راهنمایی بسیار خوب برای خرید ساز باشد. بسیاری از این تجارب به صورت ویدئوهای بررسی در وبسایت های مختلف از جمله سازباز وجود دارد که شما میتوانید با مشاهده ی ویدیوها، ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید ساز نو و دست دوم

 

در این مقاله، راه هایی که سازهای زهی را بدون دغدغه تهیه کنید را با یکدیگر بررسی کردیم. برای دریافت مشاوره ی بیشتر در مورد خرید انواع ساز زهی، با کارشناسان مجموعه ی سازباز تماس بگیرید و سوالات خود را در مورد خرید ساز و لوازم جانبی ساز بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *