راهنمای خرید ساز

راهنمای خرید ساز نو و دست دوم

خرید ساز همیشه دغدغه ی بسیاری از هنرجویان و متقاضیان آموزش هنر بوده و هست. خرید گیتار، خرید تار، خرید سه تار و دیگر سازها یکی از چالش های بزرگ برای بسیاری از خریداران ساز می باشد. بودجه ای که در نظر دارید در خرید ساز بسیار موثر می باشد. در بسیاری از موارد ممکن است خرید ساز دست دوم به مراتب مقرون به صرفه تر باشد. در این مقاله می خواهیم مزایا و معایب خرید ساز نو و ساز دست دوم را با یکدیگر بررسی کنیم. در صورتی که پاسخ سوالات خود را در مورد خرید ساز چه در این مقاله چه در صفحات دیگر سازباز پیدا نکردید، با مشاورین مجموعه تماس بگیرید تا شما را در خرید ساز خوب راهنمایی کنند.

خرید ساز نو

قطعا بسیاری از افراد هنگامی که میخواهند وسیله ای خریداری کنند، قطعا ترجیح میدهند که کالای نو تهیه کنند. کالای نو و آکبند به مراتب می تواند مطمئن تر باشد و بسیاری از کالاهای نو دارای گارانتی و ضمانت نامه هستند. در صورتیکه از خرید ساز خود را از سازباز انجام دهید، تا هفت روز ضمانت بازگشت را دارید و بر اساس کالایی که خریداری میکنید ممکن است از ۳ تا ۶ ماه یا حتی یکسال گارانتی تعویض قطعات جانبی را هم داشته باشد. خرید ساز نو به شما این اطمینان را می دهد که ساز شما کاملا سالم و نو می باشد و نگرانی از بابت تعویض قطعات را نداشته باشید.

اما یکی از معایب بزرگی که در خرید ساز نو وجود دارد، قیمت های ساز نو می باشد. با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت در یکی دو سال اخیر، بسیاری از سازها ممکن است قیمتی بیش از ارزش واقعی خود داشته باشند و همین علت ممکن است بسیاری از افرادی که میخواهند ساز تهیه کنند، با توجه به قیمت های غیر معقول از خرید ساز پشیمان شوند. متاسفانه دیده می شود بسیاری از مغازه های فروش ساز که معتبر نیستند نیز، با خرید ساز دست دوم و فروختن آن بجای کالای نو، باعث عدم اطمینان هنرجو و خریدار نسبت به بازار می شوند. و یا کالای غیر اصل را بجای کالای اصل به فروش می رسانند. به همین دلیل همیشه پیشنهاد می کنیم برای خرید ساز نو حتما با کسی که نوازنده ی آن ساز است و یا با استاد خود حتما برای خرید ساز مراجعه بفرمایید و یا از مجموعه ای خریداری کنید که ضمانت بازگشت ساز را داشته باشد.

عموما ماندگاری سازهای نو بسیار بیشتر از سازهای کارکرده می باشد و دیرتر نیاز به تعویض قطعات جانبی دارند. در یک یا دو سال اول خرید ساز به احتمال زیاد نیاز به تعویض قطعات جانبی غیر مصرفی نخواهید داشت. اما نکته ای که باید در نظر داشته باشید، هنگامی که قصد فروش ساز خود را دارید، چون ساز دست دوم محسوب می شود باید ۳۰% از قیمت نو ساز کم کرده و آن را به فروش برسانید. در صورتیکه برای سازهای دست دوم این چنین نبوده و اگر ساز دست دوم خریداری کرده اید، برای فروش می توانید با همان قیمت خریداری شده آن را به فروش برسانید.

خرید ساز دست دوم

عوامل بسیاری مانند شرایط اقتصادی، بودجه ی در دسترس، کمیاب بودن ساز و … می تواند در خرید ساز دست دوم دخیل باشند. بسیاری از سازهایی که تماما چوب هستند و بسیار تمیز و سالم نگه داری شده اند و در عین حال نوازنده ی حرفه ای با آن نواخته است، قطعا خرید چنین ساز دست دومی می تواند به مراتب بهتر از خرید ساز نو باشد. خرید ساز دست دوم بسیار حساس می باشد و نیازمند شناخت کامل از ساز است. ساز دست دوم به مراتب از ساز نو ارزان تر می باشد و گاها دیده شده که ساز دست دوم نصف قیمت ساز نو را داشته باشد. اما تشخیص اینکه این ساز آیا تعمیر شده است، آسیب جدی به ساز وارد شده و یا کالا اصل می باشد، نیازمند تخصص اساتید موسیقی می باشد. هنگام خرید ساز دست دوم حتما با استاد خود مراجعه کنید و حتما مهلت تست ساز را با فروشنده طی کنید.

 

بیشتر بخوانید : چگونه سازی مطمئن بخریم؟

 

یکی از مزایای خرید ساز دست دوم این است که با همان قیمتی که ساز خود را تهیه کرده اید، می توانید بعدا ساز خود را به فروش برسانید. اما دقت کنید که در طی زمانی که از ساز استفاده می کنید، به خوبی از ساز خود نگهداری کنید تا در هنگام فروش، ساز دارای مشکل نباشد. پس از خرید ساز دست دوم بهتر است لوازم مصرفی مانند سیم و یا پرده و یا گوشی های ساز را تعویض کنید. بسیار دیده شده که پس از خرید ساز دست دوم پس از گذشت یک یا دو هفته گوشی های کوک، پرده ها و یا قطعاتی که قابل تعویض هستند از کار افتاده اند.

سخن آخر

فرقی نمیکند که چه سازی را میخواهید تهیه کنید. نو باشد یا دست دوم، حتما به جزئیات ساز دقت کنید. محل اتصالات در ساز بسیار مهم و حیاتی هستند. به شکل کلی اگر بخواهیم توضیح دهیم، در صورتی که دسترسی به مشاور و یا استاد خبره در زمینه ی ساز ندارید، بهتر است که ساز نو تهیه کنید. زیرا در صورت ایجاد مشکل برای ساز، با در دست داشتن فاکتور خرید و گارانتی می توانید به مغازه و یا مجموعه ی مربوطه مراجعه کنید و مشکل ساز خود را حل و فصل کنید. برای خرید ساز دست دوم حدالامکان با کسی که سازشناس است و جدای از بحث خبره بودن در نوازندگی، با صنعت و ساخت ساز آشنایی دارد برای خرید مراجعه کنید و حتما از شخص فروشنده مهلت تست بگیرید. برای دریافت مشاوره ی خرید ساز به صورت آنلاین نیز با مشاورین مجموعه ی سازباز در تماس باشید. با پشتیبانی ۲۴ ساعته می توانید از خدمات مشاوره ی رایگان ما بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *