راهنمای خرید ساز

شناخت لوازم جانبی تار و سه تار

خرید لوازم جانبی تارو سه تار همیشه از لذت بخش ترین خریدها برای نوازنده ها و هنرجویان موسیقی سنتی بوده و هست. این دو ساز سنتی بسیار پرطرفدار بوده عموم ما ایرانیها از صدای این دو ساز لذت می‌بریم. در چند سال گذشته، تنوع محصول برای لوازم جانبی تار و سه تار بسیار زیاد شده است و می‌توان گفت برای هر بخشی از اجزای این دو ساز، برندهای بسیاری دست به تولید قطعات جانبی کرده اند. در این مقاله می‌خواهیم لوازمی‌که برای ساز تار و سه تار قابل استفاده میباشد را توصیف دهیم. در صورت نیاز به مشاوره خرید تار و سه تار و لوازم جانبی می‌توانید با شماره های داخل وبسایت تماس بگیرید.

 

پرده

پرده هایی که بر روی تار و سه تار بسته می‌شود عموما از دو نوع طبیعی و سنتی می‌باشند. در چندسال اخیر استفاده از پرده های مصنوعی یا اصطلاحا Synthetic بسیار افزایش پیدا کرده و سازنده های بسیاری بجای استفاده از پرده های طبیعی، از پرده های مصنوعی استفاده می‌کنند. دلایل مختلفی مانند: به صرفه تر بودن قیمت، سازگاری با طبیعت و حمایت از حقوق حیوانات، تیز تر بودن صدای پرده ی مصنوعی، تعویض راحت و بدون دردسر پرده ها و … وجود دارد که سازگرها هرکدام بسته به سلیقه و یا دلایل شخصی انتخاب می‌کنند که چه متریالی را استفاده کنند. پرده تار و سه تار از نظر ضخامت با یکدیگر متفاوت هستند و عموما پرده های سه تار نازک تر می‌باشند. برای خرید لوازم جانبی سه تار و لوازم جانبی تار می‌توانید از طریق وبسایت سازباز ثبت سفارش خود را انجام دهید.

 

سیمگیر

در قسمت انتهایی سازهای تار و سه تار یک قطعه ای وجود دارد که عموما یا از جنس شاخ بوده و یا از با استفاده از چوب تولید می‌شود. وظیفه ی این قطعه که سیم گیر نام دارد، نگه داشتن سیم های گره خورده در جای خود می‌باشد. علت اینکه از شاخ و یا چوب استفاده می‌شود، می‌تواند به سلیقه ی شخصی ربط داشته باشد. اما صنعت ساختار کاسه نیز در انتخاب سیم گیر مناسب دخیل می‌باشد.

 

خرک

بر روی صفحه ی چوبی سه تار و یا صفحه ی پوستی تار قطعه ای وجود دارد که سیم بر روی آن قرار میگیرد و سیم ها را به سمت سیم گیر هدایت می‌کند. این قطعه خرک نام دارد و در ساز سه تار از جنس چوب (شمشاد، فوفل، افرا و….) و در ساز تار عموما از جنس شاخ و یا استخوان می‌باشد. ارتفاع خرک تا حدودی به شکل دستی قابل تنظیم است. اما اگر میخواهید فاصله ی سیم از دسته را کاهش دهید حتما با یک سازگر مشورت کنید تا به اندازه ی مناسب بتوانید تراش های لازم را بر روی خرک اعمال نمایید. برای خرید انواع خرک تار و سه تار اینجا کلیک کنید.

 

شیطانک

در قسمت بالایی دسته ی تار و سه تار ( قسمتی که سر دسته به دسته متصل می‌شود ) قطعه ای سفید رنگ وجود دارد که مانند خرک عمل می‌کند و سیم ها را به سمت گوشی های کوک هدایت میکند. این قطعه شیطانک نام دارد. جنس شیطانک بسته به متریال بکار رفته و کیفیت ساز متغیر است. یا از استخوان مصنوعی و یا از استخوان طبیعی برای ساخت این قطعه استفاده می‌شود. البته سلیقه ی شخصی سازنده نیز در انتخاب شیطانک با جنس مناسب دخیل بوده و گاها به انتخاب مشتری نیز متغیر می‌باشد.

 

پوست تار

ساز تار بر خلاف ساز سه تار صفحه ی چوبی ندارد و صفحه ی رویی را فقط با پوست می‌پوشانند. این پوست میتواند از جنس بره ی تودلی، پوست مصنوعی، پوست خشک و کهنه و … باشد. در نظر داشته باشید هرچه پوست دارای نم بیشتری باشد، خرک بیشتر بر روی پوست می‌نشیند و باعث می‌شود فاصله ی سیم از دسته کاهش باید. پوست تار به عنوان یک محصول مصرفی محسوب می‌شود و در صورتی که تار شما قسمت پوستی آن آسیب دیده است، جای نگرانی نبوده و با مراجعه به یک سازگر می‌توانید تعویض پوست را انجام دهید. برای دریافت مشاوره تعمیرات ساز لطفا با مجموعه ی سازباز تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : لوازم جانبی عمومی برای انواع سازها

گوشی های کوک

سیستم گوشی های کوک تار و سه تار نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد. در ساز تار گوشی های کوک در یک جعبه قرار میگیرند و این امر سبب می‌شود هم استحکام ساز ثابت بماند، هم فشار سیم ها بر روی خرک و سیم گیر به حداقل برسد و اصطلاحا فشار لنگر در جعبه ی گوشی های کوک پخش شود. علت قرار دادن باکس گوشی های کوک بخاطر تعداد سیم های ساز تار می‌باشد. اما در سه تار چون تعداد سیم ها کم می‌باشد و صنعت ساختمان این ساز به مراتب ساده تر است، میزان فشار وارده از سیم ها به گوشی ها و خرک بسیار کمتر از ساز تار می‌باشد. به همین دلیل گوشی های کوک سه تار عموما ساده بوده و در داخل خود دسته ی ساز قرار میگیرد. سه تار را در سه مدل پنجه سنتی، پنجه قنبری و پنجه طاووسی می‌سازند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. برای جزئیات بیشتر به مقاله تمام آنچه در مورد ساز سه تار باید بدانید مراجعه کنید.

 

سیم

پرمصرف ترین وسیله ی جانبی در ساز سه تار و تار و عموما تمامی‌سازهای زهی سیم می‌باشد. سیم های تار و سه تار از نظر جنس و ابعاد تفاوتی با یکدیگر ندارند و عموما به صورت بسته بندی و گره خورده (دست کامل) و یا به صورت قرقره ای به فروش میرسند. سعی کنید سیم های ساز خود را بعد از گذشت حداکثر سه ماه تعویض کنید تا صدای بهتری از ساز به گوش برسد. برای خرید سیم تار و سه تار اینجا کلیک کنید.

 

مضراب

سه تار را عموما با انگشت می‌نوازند اما دیده می‌شود بسیاری از نوازندگان به دلیل اینکه نمی‌توانند ناخن خود را بلند کنند و یا می‌خواهند صدای بهتری داشته باشند، عموما از مضراب های فلزی، پلاستیکی و یا استخوانی استفاده می‌کنند. اما برای نواختن تار حتما باید از مضراب تار استفاده کرد. مضراب های تار عموما از جنس شاخ، برنج، یاقوت، استخوان و … می‌باشند و هرکدام، شخصیت صدایی خاصی را ارائه می‌دهند. علاوه بر خود مضراب، باید از موم عسل نیز برای مضراب تار استفاده نمود. برای خرید مضراب تار و یا مضراب سه تار به وبسایت سازباز مراجعه کنید.

 

کیف

قطعا هر سازی را که بخواهید در بیرون از منزل و یا استودیو یا آموزشگاه جابجا کنید نیاز به کیف و جعبه دارید. کیف سازهای تار و سه تار در مدل های ابری، جعبه ی فومی‌(هاردکیس معمولی برزنتی) و یا به صورت فایبرگلاس تولید و عرضه می‌شوند. مسلما قیمت جعبه ی فایبرگلاس بالاتر از همه بوده و به همان میزان مقاومت بیشتری نسبت به دو مدل ذکر شده دارند. اما برای سهولت کار و هزینه ی کمتر می‌توانید به جعبه فومی‌تار و سه تار نیز اعتماد کنید.

 

لوازم جانبی تار و سه تار بسیار گسترده می‌باشند و تقریبا برندهای بسیاری وجود دارند که چه از بازار به صورت حضوری چه به صورت خرید آنلاین می‌توانید تهیه کنید. برای دریافت مشاوره ی بیشتر به قسمت لوازم جانبی در وبسایت سازباز مراجعه بفرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *