راهنمای خرید ساز

لوازم جانبی عمومی برای انواع سازها

نوازنده ی هر سازی که باشید، برای نواختن ساز خود نیاز به لوازم جانبی مخصوص به خود را دارید. فرقی نمی‌کند که شما چه سازی را می‌نوازید؛ بسیاری از لوازم جانبی بین اکثر سازها یکسان است و داشتن هرکدام چه برای شروع چه برای مسیر نوازندگی در سطوح متوسط و حرفه ای نیاز می‌باشد. در این مقاله تلاش میکنیم تا لوازم جانبی عمومی برای انواع سازها را برای شما توضیح دهیم تا اگر نیاز به خرید هرکدام بود، بدون شک و تردید بتوانید تهیه کنید.

لوازم جانبی عمومی برای انواع سازها

تیونر

ساز شما اگر زهی باشد، قطعا به مرور زمان نیاز است که ساز خود را کوک کنید. گیتار، تار سه تار، تنبور، باغلاما و سازهای این چنینی نیاز دارند که روزانه حتما کوک شوند. کوک کردن اکثر سازهای زهی آسان می‌باشد و تنها کافیست بدانید که هر سیم باید چه نُتی را بخواند. در سطوح بالاتر سنتور و قانون را داریم که آنها نیز عموما به شکل ماهیانه باید کوک آنها چک شود. محل سکونت و تغییرات آب و هوا، میزان نوازندگی با ساز و تعداد جابجایی ساز، از پارامترهایی هستند که کوک ساز موثر هستند و می‌توانند سبب ناکوک شدن ساز شما شوند. ساز پیانو آکوستیک نیز سالیانه نیاز به کوک دارد. کوک کردن پیانو متاسفانه با تیونرهای معمولی که در بازار هستند امکان پذیر نیست و برای کوک پیانو باید از کارشناسان و تکنسین های متخصص استفاده نمود. تیونر را هم به صورت دیجیتالی می‌توان از فروشگاه های موسیقی تهیه کرد هم به صورت اپلیکیشن داخل موبایل می‌توان از آن استفاده نمود. اما متاسفانه بسیاری از این اپلیکیشن ها دقیق نیستند و ممکن است کوک ساز شما را به خوبی تشخیص ندهند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک تیونر برای ساز خود تهیه کنید. جالب است بدانید که بسیاری از این تیونرها برای سازهای کوبه ای نیز کاربرد دارند و می‌توان از آنها برای کوک کردن (شل و یا سفت کردن پوست) سازهای کوبه ای استفاده کرد. حتما برای خرید انواع تیونر به بخش لوازم جانبی وبسایت سازباز مراجعه کنید و در صورت بروز هرگونه اشکال و یا سوال در مورد خرید تیونر با کارشناسان مجموعه ی سازباز تماس بگیرید.

 

پوپیتر

پوپیتر یا همان پایه نت یکی از لوازم جانبی عمومی مورد نیاز برای نوازنده ها می‌باشد تا بتوانند نت های خود را بر روی آن قرار دهند. نه تنها نوازنده های مبتدی، بلکه اکثرا نوازنده های ارکستر نیز از این وسیله استفاده می‌کنند. پوپیتر در ابعاد و اندازه های متفاوت، جنس و سطوح کیفی مختلف و در رنگ بندی های بسیاری تولید می‌شوند. اگر نوازنده ی سازی غیر از پیانو هستید، حتما داشتن یک پوپیتر جداگانه برای نواختن از روی نت الزامی‌می‌باشد. برای خرید پوپیتر می‌توانید از بخش لوازم جانبی وبسایت سازباز دیدن فرمایید.

 

دفتر نت

چه نوازنده ی ساز کوبه ای باشید چه نوازنده ی ساز ملودیک، در هر کلیدی از موسیقی، برای خواندن نت های مخصوص خود نیاز به دفتر نت دارید. برای اینکه بتوانید نت و ضرب آهنگ های دلخواه خود و یا اگر نغمه ای به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید وجود دفتر نت الزامی‌است. دفترهای نت برای سازهای ملودیک و تعدادی از سازهای کوبه ای از ۵ خط حامل تشکیل شده اند و نت ها بر اساس اکتاو و یا ضربی که باید نواخته شوند، بر روی این ۵ خط و یا بالاتر / پایین تر قرار میگیرند. اما تعدادی از سازهای کوبه ای به خصوص سازهای کوبه ای ایرانی نیاز به دفتر نت ۵ خط ندارند و تنها دفتر نت سه خط برای نت نویسی آنها کفایت می‌کند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید ساز نو و دست دوم

مترونوم

ریتم قلب موسیقی نامیده می‌شود و برای اینکه ریتم یک قطعه حفظ شود، باید بر روی یک سرعت ثابتی ملودی ها نواخته شوند. مترونوم دستگاهی است که تعیین کننده ی سرعت تمپو می‌باشد و در زمان مشخص به نوازنده ضرب و سر ضرب را می‌رساند. مترونوم ها در دو مدل دیجیتالی و مکانیکی عرضه می‌شوند. تفاوتی نمی‌کند که کدام را تهیه می‌کنید؛ مهم این است که حتما مترونوم را در تمرین های خود داشته باشد. دقت کنید که اگر نوازنده ی سازهای کوبه ای هستید، مترونوم را باید عضوی ثابت در کنار ساز خود بدانید. چه در زمان تمرین خانگی، چه تمرین گروهی و اجرا، چه ضبط های استودیویی و … زیرا نوازنده های کوبه ای مهمترین نقش را در گروه های موسیقی ایفا میکنند. برای خرید مترونوم مکانیکی و دیجیتالی با مشاوران سازباز تماس بگیرید تا بهترین راهنمایی را در مورد خرید مترونوم به شما ارائه دهند.

 

زیرپایی

عموما برای نواختن سازهای زهی و آرشه ای، نیاز است که یک زیرپایی تهیه شود. این وسیله ی جانبی کمک می‌کند تا در هنگامی‌نوازندگی تعادل بدن شما حفظ شود و اصطلاحا، اندام شما بالانس خود را از دست ندهد. زیر پایی هایی که در بازار موسیقی وجود دارند را میتوان در ارتفاع های مختلف با میزان شیب مورد نیاز تنظیم نمود. یکی از موارد استفاده ی مهم این وسیله را می‌توان در اجراهای آکوستیک که ارتفاع صندلی ها بلند هستند مشاهده کرد. میزان اهمیت زیرپایی شاید به اندازه ی تیونر و مترونوم نباشد اما به همراه داشتن و تهیه ی آن خالی از لطف نخواهد بود. برای خرید انواع زیر پایی به بخش لوازم جانبی وبسایت سازباز مراجعه کنید.

 

کیف و کاور

ساز شما نیاز به نگهداری و پوشش دارد! این خاصیت چوب، فلز و پوست می‌باشد که با تغییر آب و هوا و جابجایی دچار تغییرات شود. کیف و کاور باعث می‌شود تا ساز شما علاوه بر اینکه تمیز بماند و از نشست گرد و خاک بر روی ساز جلوگیری شود، در جابجایی نیز آسیب و یا ضربه ای به ساز شما وارد نشود. بسته به نیاز خود می‌توانید کیف و کاور ابری، کیف و جعبه ی فومی‌و یا هاردکیس فایبرگلاس تهیه کنید. کیف و کاور برای هر ساز، یکی از لوازم جانبی عمومی بسیار مهم محسوب می شود. برای تهیه ی هریک از لوازم گفته شده می‌توانید از کارشناسان مجموعه ی سازباز کمک بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *