راهنمای خرید ساز

راهنمای خرید ساز مطمئن در بازار

همه ی ما می‌دانیم که برای خرید ساز مطمئن حتما به شکل فیزیکی باید ساز را در دست گرفت و با آن نواخت. جدای از اینکه شما به شکل اینترنتی ساز تهیه می‌کنید و یا مستقیما به فروشگاه مراجعه می‌کنید، باید از سازی که قصد خرید آن را دارید، اطمینان کامل حاصل نمایید. مقاله ای که در پیش روی شماست بدون در نظر گرفتن اینکه قرار است ساز ایرانی تهیه کنید و یا ساز غربی، به شما کمک می‌کند تا به راحتی سازی مطمئن تهیه کرده و از نواختن آن لذت ببرید.

بهره بردن از مشاورین خرید ساز

یکی از مطمئن ترین روش هایی که می‌توانید ساز مورد نظر خود را بسنجید و با خیالی راحت آن را تهیه نمایید، مشاوره گرفتن از افراد متخصص در زمینه ی خرید ساز می‌باشد. اگر سازی که قصد تهیه ی آن را دارید، نوازنده ی حرفه ای آن و یا سازگر مربوط به آن در دسترس شماست حتما قبل از خرید با شخص صحبت کنید تا در زمینه مشاور خرید ساز شما را راهنمایی کند. شما می‌توانید از پشتیبانی سازباز در مورد مشاور خرید ساز نیز کمک بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

تناسب کیفیت و قیمت

در خرید و انتخاب ساز پارامتری وجود دارد که در نظر گرفتن آن می‌تواند کمک شایانی  به انتخاب ساز کند. تناسب کیفیت و قیمت به این معناست که با توجه به هزینه ای که می‌پردازید آیا کیفیتی در آن قیمت نیز دریافت خواهید کرد؟ ممکن است سازی که انتخاب می‌کنید از نظر کیفیت چندان چنگی به دل نزند اما سازی مشابه با قیمت یکسان، کیفیتی بسیار بالاتر را در اختیار شما قرار دهد. بسیاری از مشاوران خرید ساز می‌توانند ساز مورد نظر شما را با سازهای هم رده در قیمت های متفاوت بررسی کنند و اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما بگذارند. این عملکرد به شما کمک می‌کند تا بتوانید دقیق تر تصمیم بگیرید. بسیاری از تجارب نوازندگی با سازی که قصد خرید آن را دارید نیز می‌تواند شما را در خرید ساز مورد نظر بیشتر راهنمایی کند و اگر نقاط ضعف و یا مثبتی در مورد ساز وجود داشته باشد می‌تواند در انتخاب ساز مورد نظر به شما کمک کند. حتما ساز مورد نظر را با سازهای هم رده اش مقایسه کنید و تجارب نوازندگی با هرکدام را دقیق مورد بررسی قرار دهید.

مشخصات فنی دقیق

در نظر بگیریم که مشاور خرید ساز در دسترس شما نباشد و به تنهایی قصد خرید را دارید. در مورد خرید ساز غربی، برندهای معتبر در گوگل مشخص شده اند و تنها با یک جستجوی ساده میتوانید از وجود آن برند مطمئن شوید. حتما مدل ساز مورد نظر را به همراه نام برند در گوگل جستجو کنید و عکس ها و اطلاعات لازم در مورد آن را بررسی نمایید. عکس و اطلاعات مورد نظر باید با سازی که در به شما معرفی شده برابر باشد. زیرا تقریبا تمامی‌سازهای غربی که شناخته شده هستند و دارای کارخانه ای معتبر هستند، دارای مراحل و خط تولید یکسان می‌باشند؛ به همین دلیل تمامی‌سازهای یک شرکت از یک مدل، دارای مشخصاتی یکسان می‌باشند. در نظر داشته باشید که بسیاری از سازهای غربی بخاطر سیاست های فروش کارخانه و یا تحریم وارد ایران نمی‌شوند. دقت کنید تا سازی تقلبی را با نام مدلی که وارد ایران نمیشود به شما معرفی نشود.

مشخصات فنی ساز ایرانی

اگر قصد خرید سازهای سنتی ایرانی مانند سنتور، تنبور، تار، سه تار و … را دارید، حتما به مهر سازنده دقت کنید. در طول زمان، بسیاری از سازنده ها تغییراتی را در سازهای خود ایجاد کرده اند و یا جای مهرهای خود را بر روی ساز تغییر داده اند. عموما سازهای ایرانی دارای خط تولید یکسانی نیستند و ممکن است دو ساز از یک سازنده با مهر یکسان دارای مشخصاتی با تفاوتی جزئی از یکدیگر باشند؛ اما از نظر کیفی کاملا یکسان هستند و صدایی کاملا شبیه به یکدیگر دارند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که سازنده ها با توجه به سلیقه ی خود، سازهایشان دارای امضاهای مخصوص به خود در تولید می‌باشد. پیشنهاد می‌شود، حتما به وبسایت سازباز مراجعه کنید و اطلاعات هر ساز را دقیق مطالعه کنید.

چه سازی، چه برندی

بسیاری از سازها (جدای از غربی یا سنتی ایرانی بودن) در رده بندی های مختلفی قرار دارند. ممکن است یک شرکت و یا یک سازنده صرفا سازهای مشقی تولید کند، در مقابل شرکت/سازنده دیگر تنها ساز برای نوازنده های حرفه ای تولید کند و قیمت های سازهایش گران باشد. بسیاری از افراد سودجو نیز از این اتفاق سو استفاده می‌کنند و سازهای تقلبی را با نام برند/سازنده معتبر و حرفه ای به فروش می‌رسانند. این سازهای تقلبی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند اما بخاطر داشتن نام برند یا مهر سازنده ی به نام و حرفه ای، بسیاری از خریداران آماتور و کم دانش را مورد هدف قرار می‌دهند. حتما قبل از خرید در مورد پیشینه ی شرکت و یا سازنده اطلاعاتی کسب کنید تا با اسم های دروغین سازی تقلبی به شما معرفی نکنند. این اتفاق در مورد سازهای غربی به شدت اتفاق می‌افتد و علت آن، کمبود واردات به کشور و یا تحریم شدن از سمت کمپانی می‌باشد. اما اگر سازی تهیه کرده ایم را چگونه پیگیری کنیم؟ به راحتی! با ارسال شماره سریال ساز به همراه برند و مدل ساز به ایمیل شرکت سازنده می‌توانید از اصل بودن کالای خود اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید ساز دیجیتال

خرید ساز ایرانی

در مورد سازهای سنتی ایرانی نیز ممکن است این اتفاق به اشکال مختلفی رخ دهد. بسیاری از سازنده های به نام، سازهای خود را به شکلی مادام العمر گارانتی می‌کنند و در صورت رخ دادن هرگونه اتفاقی، ساز را با هزینه ای بسیار جزئی تعمیر می‌کنند. اما اگر از فروشگاهی غیر معتبر خرید کنید، این گارانتی وجود ندارد و یا مدت زمان آن کمتر از یکسال می‌باشد. مانند سازهای غربی، بسیاری از سازنده های سازهای ایرانی صرفا سازهای حرفه ای و یا ساز مشقی تولید می‌کنند. اما از آنجایی که به راحتی نمی‌توان اطلاعات دقیق در مورد سازهای سنتی را بدست آورد، شناخت و در دسترس بودن اطلاعات سازهای سنتی به سختی اتفاق می‌افتد. یکی از بهترین مراجعی که می‌تواند با کمک آن سازهای سنتی را شناسایی کنید، وبسایت سازباز می‌باشد. با مشاهده ویدئوهای بررسی ساز، خواندن مقالات مربوطه، مراجعه به اطلاعات فنی هر ساز و یا تماس با پشتیبانی ۲۴ ساعته می‌توانید از اصالت ساز اطمینان حاصل کنید.

خرید ساز مطمئن با حس ساز شناسی

با توجه به  تمامی‌بحث های گفته شده در بالا، چگونه می‌توانیم سازی مطمئن خریداری کنیم؟ مواردی که در زیر به آن اشاره شده را به شکلی کامل بررسی کنید و در صورت مغایرت، وجود اشکال در ساز و یا متفاوت بودن اطلاعات گفته شده با مدارک موجود، حتما از خرید آن خودداری کنید. ۱۶ نکته ی کلیدی زیر شما را در خرید ساز مطمئن یاری میکند.

۱- فروشگاه، شخص و یا وبسایتی که از آن ساز خریداری میکنید معتبر می‌باشد؟ نظرات خریداران را در مورد آن جویا شوید.

۲- فروشگاه، شخص و یا وبسایت چه سازهایی را بیشتر برای فروش می‌گذارد؟ سازهای حرفه ای یا مشقی؟ سازهای نو و یا کارکرده؟ آیا گارانتی بر روی سازهای خود دارد یا خیر؟ چه مقدار با همکارانش تفاوت قیمتی دارد؟

۳- سازی که قصد خرید آن را دارید برای چه سطح نوازنده هایی توصیه می‌شود؟ آیا نمونه ی مشابه آن را شخصی خریداری کرده است؟ حتما از تجارب نوازندگی با آن ساز مطلع شوید.

۴- اطلاعاتی که در وبسایتِ شرکتیِ برند، از ساز موجود است با اطلاعاتی که فروشنده در اختیار شما قرار می‌دهد یکسان است؟

۵- ساز مورد نظر خود را حتما با دیگر سازهای موجود در فروشگاه و یا وبسایت مورد نظر مقایسه کنید.

۶- به جزئیات ساز دقت کنید. اتصال اجزا تمیز و محکم باشد و در اتصالات زدگی و یا تَرَک وجود نداشته باشد. اگر جنس چوب و یا قطعاتی که با استفاده از پیچ به یکدیگر متصل میشوند مرغوب نباشد، ممکن است بر بروی بدنه ی ساز ایجاد ترک کنند.

۷- اگر ساز مورد نظر دارای پوست می‌باشد، نباید نشانی از خراشیده شدن و یا کهنگی بر روی پوست مشاهده گردد.

۸- در سازهای زهی حتما فاصله سیم از دسته را مشاهده کنید. اگر در ساز فاصله ی سیم از دسته (اکشن ساز) بیش از حد نزدیک و یا زیاد باشد، ممکن است ساز از کیفیت چندانی برخوردار نباشد. از کیفیت گوشی های کوک و سیم گیر نیز اطمینان حاصل کنید.

۹- در سازهای کلاویه ای حتما به یکدست بودن کلاویه ها دقت کنید و از رگلاژ بودن چکش های داخل ساز اطمینان حاصل کنید.

۱۰- در سازهای الکترونیکی مانند پیانوی دیجیتال، کیبورد، دستگاه دی جی و سازهایی که برای روشن شدن نیاز به آداپتور دارند، حتما از فروشنده بخواهید که آداپتور با برند ساز مورد نظر را در اختیار شما بگذارد.

۱۱- سازهایی که حرفه ای هستند و از قیمت بالایی برخوردار هستند، همگی به همراه هارد کیس ارائه می‌شوند. اینگونه سازها دارای شناسنامه بوده و متعلقات مخصوص آن همراه با ساز ارائه می‌گردد.

۱۲- سازی که با آن می‌نوازید باید در حین نواختن آن احساس راحتی داشته باشید. ارگونومی‌ساز را حتما در نظر بگیرید.

۱۳- دقت کنید اگر سازی به اسم ساز نو در اختیار شما قرار داده می‌شود، هیچگونه زدگی، رنگ پریدگی، تَرَک، خوردگی و اشکالاتی نظیر این “نباید” داشته باشد.

۱۴- اگر سازی نو تهیه می‌کنید، فروشنده موظف است که ساز را کوک شده و رگلاژ شده در اختیار شما بگذارد.

۱۵- سازهایی که به صورت اینترنتی خریداری میکنید چه نو باشند چه دست دوم، حتما باید دارای ضمانت چند روزه بازگشت باشند.

۱۶- اگر ساز دست دوم تهیه می‌کنید حتما از فروشنده زمان تحویل بخواهید تا در صورت پیدا کردن هرگونه ایراد که در زمان خرید مشخص نشد، بتوانید از شخص و فروشگاه پیگیری های لازم را انجام دهید.

سخن آخر

همیشه در نظر داشته باشید که همانطور هر ساز ارزانی دلیل بر بد بودن ساز نیست، گران قیمت بودن هر سازی، دلیل بر خوب بودن آن نیست. در صورتیکه از خرید هر سازی مطمئن نیستید می‌توانید به صفحه ی مشاور خرید ساز مراجعه کنید و یا با شماره تماس های داخل وبسایت با ما در ارتباط باشید. میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر نیز به صفحه ی اینستاگرام ما نیز مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : مقالات آموزش موسیقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *