آموزشی

راهنمای خرید سیم گیتار الکتریک

راهنمای خرید سیم گیتار الکتریک

لوازم جانبی همیشه دغدغه ی بسیاری از نوازنده ها بوده و هست. بیشترین محصولی که توسط نوازنده ها مخصوصا نوازنده های گیتار الکتریک مورد استفاده قرار میگیرد، سیم می باشد. بخاطر نوازندگی زیاد، مجاورت در شرایط نامناسب، بیش از حد و اندازه سفت و یا شل کردن کوک و… عواملی هستند که باعث فرسودگی سیم در سازهای زهی می گردد. گیتار الکتریک به علت فلزی و فولادی بودن سیم ها، بیش از هر ساز زهی دیگری در معرض فرسودگی سیم ها قرار دارد. به همین دلیل خرید و فروش سیم گیتار الکتریک بیشتر از سیم های دیگر سازهاست.

این روزها برند و مدل های بسیاری برای انتخاب سیم گیتار الکتریک وجود دارد. جنس سیم ها، قیمت، ضخامت، کشش، برند، زیبایی و حتی زمان تعویض سیم ها، همگی المان هایی هستند که در انتخاب سیم گیتار الکتریک مناسب ساز شما موثر هستند. اما کدام یک از این المان ها می تواند مهم ترین دلیل برای خرید ساز خواهند بود؟ در این مقاله ما به شما کمک می کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به نیازتان تهیه کنید.

۱- ضخامت سیم (String Gauge)

راهنمای خرید سیم گیتار الکتریک

یکی از معیارهای مهم در خرید سیم گیتار الکتریک و آکوستیک، ضخامت سیم یا همان گِیج می باشد که سبک نوازندگی، سلیقه ی نوازنده و اندازه/نوع ساز، تعیین کننده این معیار می باشد. عمدتا سایز و ضخامت سیم ها را بر اساس واحد اینچ در نظر میگیرند و نامگذاری عمومی سیم ها را بر اساس سایز دو سیم ۱ و ۶ بیان می کنند. هرچه ضخامت سیم ها بیشتر باشد، نوازندگی در کوک استاندارد E دشوارتر بوده و اجرای تکنیک هایی که به ضخامت مانند Bend دشوار تر می شود؛ اما صدای سیم هایی که گیج بالا دارند گرم تر بوده و برای اجرای قطعات جَز و بلوز مناسب هستند. البته که سیم های با گیج بالا برای کوک های پایین (Dropped Tunings) در سبک هوی متال مورد استفاده قرار میگیرند.

یکی از پرطرفدارترین سایزهای قابل استفاده بین نوازنده ها سایز ۰.۰۱۰ – ۰.۰۴۶ می باشد. این سایز از سیم ها مقدار کشش نرمال و نوای متعادلی نسبت به دیگر ضخامت ها دارند و بیشترین میزان استفاده را بین نوازنده ها در تمامی سبک ها دارند. مقدار عددی ۰.۰۱۰ سایز سیم ۱ و مقدار عددی ۰.۰۴۶ سایز سیم ۶ (ضخیم ترین سیم گیتار الکتریک و آکوستیک) می باشد. مابقی سیم های ۲ و ۳ و ۴ و ۵ ضخامتی مابین اعداد گفته شده دارند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید گیتار الکتریک

پس از ۰.۰۱۰ – ۰.۰۴۶، یکی دیگر از گیج های پر طرفدار، ۰.۰۰۹ – ۰.۰۴۲ (که به اختصار به آن ۹-۴۲ می گویند) می باشد که نسبت به مدل قبلی سبک تر و نازکتر بوده و همین منظور نوازندگی با این ضخامت کمی راحت تر نسبت به مدل ۰.۰۱۰ – ۰.۰۴۶ است. اگر شدت تاچِ پایین و آرامی دارید و اکشن ساز شما (فاصله سیم ها از صفحه ی انگشت گذاری و فرت ها) کم می باشد، این سایز گیج به شما پیشنهاد می شود. انعطاف پذیری در این سایز سیم ها بیشتر است و به همین دلیل اجرای تکنیک هایی مانند Bend نیز راحت تر صورت می گیرد؛ در مقابل نیز حجم صدای تولیدی از این سیم ها نسبت به دیگر گیج ها به خاطر ضخامت کمتر، لاغرتر می باشد.

یکی دیگر از گیج هایی که توسط بسیاری از نوازنده های جَز استفاده می شود، ۰.۰۱۱ – ۰.۰۴۸ می باشد. این گیج سیم ها برای نوازندگی در سبک های راک و متال نیز کاربرد دارد؛ اما در صورتیکه آهنگ مورد نظر و یا کوک دلخواه نوازنده، کوک پایین (Dropped tuning) باشد.

به غیر از سه گیج نامبرده شده، ضخامت های ترکیبی از هر حالت و یا نازک تر و یا ضخیم تر وجود دارد که با توجه به سلیقه ی انتخابی نوازنده نیز عرضه می گردد.

۲- جنس سیم ها (String Material)

راهنمای خرید سیم گیتار الکتریک

سیمهای گیتارالکتریک از فولاد و آلیاژ های آهن ساخته می شوند. چه سیم های ۱ و ۲ و ۳ چه هسته سیم های فنری ۴ و ۵ و ۶ همگی از یک جنس هستند. کارخانه های متفاوت هرکدام ممکن است از مواد و صنعت متفاوت برای ساخت سیم ها استفاده کنند. اما مهمترین تفاوتی که بین سیم ها وجود دار روکش محافظ بر روی سیم هاست. سیم هایی که از جنس فولاد با روکش نیکل هستند، پرطرفدارترین و معمول ترین جنس موجود در بازار می باشد و هم نسبتِ نوایی متعادلی دارد؛ این بدین معناست که علاوه بر لطافت در جنس، دارای کوبندگیِ صوتی می باشد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه گیتار الکتریک و آشنایی با آن

اگر سیم ها از نیکل خالص باشند صدایی گرم با میدرنج مطلوب دارند؛ اما سیم هایی که از فولاد خالص ضد زنگ ساخته شده اند، صدایی شفاف و شیشه ای و در عین حال چکشی دارند آلیاژهای دیگری از فلز نیز در صنعت ساخت سیم های گیتار الکتریک کاربرد دارند که تفاوت طنین و نوای صدا که مستقیما از جنس سیم ها نشات میگیرد، ممکن است با توجه به صنعت و تکنولوژی هرکارخانه متفاوت باشد.

حالت دیگری از سیم ها وجود دارد که به آن Flat Wound می گویند. این مدل سیم ها برخلاف سیم های معمول که به آن Round Round نامیده می شوند، دارای دندانه نیستند و فنر پیچ دور هسته ی فلزی کاملا صاف می باشد. این مدل سیم ها را عموما نوازنده های جز استفاده می کنند. زیرا نوایی تیره تر و در عین حال گرم تر دارند.

۳- کارخانه سازنده (Brand)

هر کارخانه برای تولید سیم های گیتار الکتریک از فرمول مخصوص به خود استفاده می کند. پس با توججه به مطالب گفته شده، انتخاب اینکه کدام کارخانه سیم مورد علاقه شما را تولید می کند نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال ممکن است دو کارخانه سیم های با گیج یکسان تولید کنند اما اینکه کدام سیم برای نوازندگی شما مناسب تر است بستگی به صنعت و تکنولوژی ساخت آن کارخانه دارد. سعی کنید از برندهایی که شناخته شده هستند و نوازنده های معروف از آن ها استفاده میکنند استفاده کنید.

سخن آخر

انتخاب سیم تا حد زیادی بستگی به سلیقه نوازنده گیتار الکتریک دارد. اینکه شما چه سبکی می نوازید، از چه سازی استفاده می کنید، در چه سطحی هستید، آیا حساسیت به فلزات خاص دارید و یا خیر، کوک مورد نظرتان چیست و عواملی نظیر این ها تماما بر روی انتخاب سیم موثر هستند اما سه مورد یاد شده در بالا، سه عامل اصلی هستند که در هنگام تهیه ی سیم باید آنها را در نظر گرفت.

شما می توانید هر گونه سوال یا تجربه ای که در مورد سیم گیتار الکتریک دارید، در صفحه مشاوره خرید ساز با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *