آموزشی

ویژگیهای یک آموزشگاه موسیقی خوب

ویژگیهای یک آموزشگاه موسیقی خوب

با افزایش تعداد آموزشگاه های موسیقی در سراسر ایران پس از انتخاب ساز مهم ترین دغدغه هنرجو این است که به چه آموزشگاه موسیقی برود؟ و ویژگی های آموزشگاه موسیقی خوب چیست؟ انتخاب آموزشگاه و استاد خوب یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار برای پیشرفت و موفقیت فرد است. اما انتخاب آموزشگاه خوب برای یک فرد بی تجربه سخت است. در این مقاله ویژگی های یک آموزشگاه خوب را شرح می دهیم تا با دید بازتر و اطلاعات بیشتری یک آموزشگاه با کیفیت را پیدا کنید.

ویژگیهای یک آموزشگاه موسیقی خوب

پیدا کردن یک آموزشگاه موسیقی خوب از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت و افزایش سرعت یادگیری موسیقی است. با انتخاب و ثبت در آموزشگاه حرفه ای هنرجو با تکنیک های اصولی ساز به صورت حرفه ای تر و هدفمندتر آشنا خواهد شد. ویژگی های یک آموزشگاه موسیقی خوب به شرح زیر است:

۱. داشتن مجوز رسمی از اداره فرهنگ و هنر

 مهم‌ ترین ویژگی یک آموزشگاه خوب دریافت مجوز رسمی از اداره فرهنگ و هنر است. اهمیت این موضوع به این دلیل است که فرزند خود را ساعت ‌ها در یک محیط پر رفت و آمد باید تنها بگذارید یا خودتان در این آموزشگاه آموزش ببینید. پس باید محیطی را انتخاب کنید که از نظر قانونی هم تائید شده باشد. آموزشگاهی که مجوز رسمی داشته باشد، از طرف اداره ارشاد همواره تحت نظر بوده و ملزم است که قوانین را رعایت کند.

۲. داشتن یک مدیر خوب، با اخلاق و مدبر

اگر آموزشگاه موسیقی توسط یک فرد با اخلاق و دلسوز مدیریت شود، از بروز مشکلات و نا بسامانی ‌های زیادی کاسته می ‌شود. توصیه می کنم قبل از ثبت نام صحبتی برای آشنایی با مدیر آموزشگاه موسیقی داشته باشید .

۳. بهره گیری از اساتید و کادر مدرسین خوب

از مهم ‌ترین و اصلی‌ ترین عوامل در موفقیت یک هنرجوی موسیقی می توان به داشتن یک استاد خوب، ماهر، با اخلاق و با تجربه اشاره کرد. آموزشگاه موسیقی خوب از بین هزاران استاد موسیقی کسی را انتخاب می کند که هم تحصیلات آکادمیک موسیقی دارد و هم از نظر اخلاقی و برخورد با هنرجو و شیوه‌ی تدریس مورد تائید باشد.

۴. روش‌ های آموزشی مختلف

لازمه شناخته شدن یک آموزشگاه موسیقی به عنوان آموزشگاه خوب این است که روش‌ های تدریس مختلفی را با توجه به درک و سن فرد ارائه دهد. منظور این است به هر فرد با توجه به نیاز و توانایی و سن او آموزش دهد، تا هنرجو به هدف و پیشرفت لازم و مد نظر خود برسد.

ویژگیهای یک آموزشگاه موسیقی خوب

۵. فضای آموزشی مناسب

کلاس‌ آموزشی باید محیطی امن و مناسب برای یادگیری موسیقی هنرجو فراهم کند. کلاس‌ های موسیقی باید از یک دیگر فاصله داشته باشند تا که صدای نواختن ساز‌های دیگر باعث مزاحمت نشود. همچنین می توانند از عایق های صوتی استفاده کنند. کلاس‌ های آموزشگاه موسیقی باید دارای تجهیزات لازم باشد. ساز‌های مورد نیاز را برای آموزش داشته باشد. با این کار هنرجو لازم نیست که ساز را از محل زندگی خود به آموزشگاه حمل کند. همچنین باید کلاس‌ های آموزشی کودکان دارای فضای شاد باشد. در کلاس آموزش از رنگ‌ های شاد و انرژی بخش استفاده شده باشد تا کودکان با رغبت بیشتری در کلاس حاضر شوند. لازم است که کلاس ‌ها به سیستم گرمایشی و سرمایشی مجهز شده باشند و نور کافی داشته باشند. آموزشگاه باید یک یا دو فضای بزرگ برای برگزاری کلاس ‌های گروهی و کارگاهی هم داشته باشد.

۶. محیط مناسب

 محیط آموزشگاه موسیقی باید دوستانه و بدون هرگونه تنش و استرس باشد.

۷. محیط شاد

فضای آموزشگاه های موسیقی باید دل باز و آرامش بخش باشد. داشتن فضای انتظار مناسب تاثیر زیادی در ایجاد آرامش برای والدین و هنرجویان دارد.

۸. مجهز به سالن برگزاری

آموزشگاهی که به سالنی برای اجرا‌های گروهی و صحنه ‌ای مجهز شده باشد. همچنین برنامه‌های هدفمند و آموزشی برای هنر جویان تدوین کند امری ضروری و مفید برای موفقیت در نوازندگی و خوانندگی آن ها است. آموزشگاه باید در صورت داشتن بودجه، سالیانه کنسرت‌ هایی برگزار کند تا والدین بتوانند شاهد موفقیت فرزند خود باشند.

۹. ایجاد انگیزه در هنرجو

یک آموزشگاه موسیقی خوب موظف است برای ایجاد انگیزه و پیشرفت هنر جویان برنامه ‌های مختلفی از جمله اجرا‌ی موسیقی همراه با جایزه دادن، برگزاری اردو‌های هنری و فرهنگی و … را به هنرجویان ارائه دهد.

۱۰. داشتن واحد روانشناسی

داشتن واحد روانشناسی برای کودک و کمک به انتخاب بهتر ساز می کند. آموزشگاه باید محیطی را فراهم کند که به هنرجو در انتخاب ساز و استاد مناسب کمک کند.

۱۱. تدریس ساز‌های مختلف

آموزشگاه موسیقی باید همه ساز‌ها از جمله ایرانی و غربی را در آموزشگاه ارائه دهد. با این کار مراجعه کنندگان و هنر جویان هنگام انتخاب ساز جهت یادگیری محدود نمی شوند.

۱۲. جامعیت برای همه سنین و سطوح

در یک آموزشگاه موسیقی خوب باید امکان برگزاری کلاس های موسیقی مختلف برای همه‌ی سنین و در سطوح مبتدی تا پیشرفته وجود داشته باشد.

۱۳. داشتن فروشگاه لوازم موسیقی

اگر کلیه ادوات و ملزومات کلاس‌ های موسیقی از جمله سازها و تجهیزات لازمه، کتاب‌ های موسیقی و … در همان آموزشگاه یا از مراکز تحت تایید آموزشگاه و با ضمانت آموزشگاه تهیه شود، امکان خرید لوازم موسیقی برای هنر جویان آسان تر خواهد بود. با این کار خرید ساز برای فردی که کیفیت و انواع مختلف ساز‌ها را نمی شناسد سخت نخواهد بود.

ویژگیهای یک آموزشگاه موسیقی خوب

۱۴. داشتن استودیو

اگر آموزشگاه موسیقی دارای یک استودیوی حتی کوچک باشد، ضبط قطعات موسیقی اساتید و هنرجویان آسان تر خواهد بود.

۱۵. داشتن تجهیزات الکترونیکی

آموزشگاه موسیقی خوب باید به سیستم حضور غیاب الکترونیکی مجهز باشد. با این سیستم در هر جلسه تعداد جلسات حضور و غیبت به هنرجو اطلاع داده می شود. همچنین تاثیر پخش سوابق نوازندگی اساتید در نمایشگرهای بزرگ باعث ترغیب هنر جویان مبتدی خواهد شد.

۱۶. فضای بازی کودک

برخی از والدین مجبور هستند که فرزند کوچک خود را همراه خود بیاورند. توصیه می شود یک محیط برای بازی کودکان در نظر گرفته شود.

۱۷. داشتن فضای استراحت

آموزشگاه موسیقی خوب باید دارای فضایی آرام و ساکت و آرامش بخش برای استراحت اساتید داشته باشد.

۱۸. دسترسی و رفت و آمد آسان

آموزشگاه موسیقی خوب بهتر است که به خیابان و ایستگاه ‌های وسایل نقلیه عمومی نزدیک باشد. علاوه بر این، فضایی برای پارک ماشین مراجعه کنندگان داشته باشد تا باعث مزاحمت اطرافیان ایجاد نشود.

۱۹. قیمت مناسب

آموزشگاه موسیقی باید هزینه‌ کلاس ‌ها را با توجه به سطح امکانات و تا حد امکان با توجه به بودجه هنرجویان، منصفانه محاسبه کند.

۲۰. ارائه مدرک معتبر

آموزشگاه موسیقی باید برای جلب رضایت هنر جویان و ترغیب مجدد آن ها در پایان دوره به هنرجویان گواهی پایان دوره معتبر و قابل قبول ارائه دهد.

با توجه به شرایط کنونی مملکت و بیماری کرونا، بسیاری از والدین و هنرجویان رو به آموزش آنلاین آورده اند. پیشنهاد میکنیم در صورتیکه تمایل به آموزش آنلاین موسیقی دارید و یا میخواهید از پکیج های آموزشی موسیقی استفاده کنید به وبسایت مجموعه ی لایو استودیو ۲۴ مراجعه کنید. مجموعه ی سازباز علاوه بر انتخاب ساز مناسب به شما هنردوستان در انتخاب یک آموزشگاه موسیقی مناسب نیز کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *