راهنمای خرید ساز

راهنمای خرید پیانو آکوستیک

پیانوهای آکوستیک در دو مدل دیواری و گرند که گاها به آن رویال هم میگویند عرضه می شوند. پیانو از ابتدای تاریخ حضورش همیشه محبوب عام و خاص بوده است. به همین دلیل خرید پیانو در چند دهه ی اخیر بسیار افزایش یافته و تقریبا تمامی مدارس و مراکز آموزشی، دانشگاه ها، کنسرواتوارها، سالن های کنسرت مجهز به این ساز می باشند. ساز پیانو از نظر ساختار فیزیکی و مهندسی، بعد از ارگ کلیسایی، جزو سخت ترین مهندسی های عصر نوین محسوب می شود. هرچند پیانوهای دیواری و گرند با یکدیگر از نظر ساختار و جنس صدا متفاوت هستند، اما اجزای تشکیل دهنده ی تقریبا برابری دارند و عموما از یک متریال ثابت برای تولیدشان استفاده می شود. این مقاله راهنمای خرید پیانو آکوستیک می باشد و به نکاتی که در خرید پیانو باید در نظر داشته باشید اشاره می کند. در صورت نیاز به مشاوره ی بیشتر می توانید با کارشناسان مجموعه ی سازباز تماس بگیرید و از قیمت پیانو مطلع شوید.

 

کلاویه ها

مهمترین بخشی که نوازنده با آن سرُکار دارد کلاویه ها می باشد. اگر قصد خرید پیانو دست دوم را دارید حتما به چینش و یک دست بودن سطح کلاویه ها دقت کنید تا خوردگی نداشته باشد. کلاویه های مشکی و سفید همگی با یکدیگر باید در یک راستا باشند و اگر یک یا تعدادی از کلاویه ها با مابقی کلاویه ها تراز نبودند، احتمالا یا کلاویه ها تعویض شده اند و یا صفحه ی نگهدارنده ی کلاویه ها نیاز به رگلاژ دارند. روکش کلاویه های مشکی در پیانوهای دیواری و گرند از چوب آبنوس و کلاویه های مشکی بر اساس سطح کیفی پیانو از عاج مصنوعی یا عاج طبیعی می باشد. نوازنده هایی که با پیانوهای دیجیتال نوازندگی کرده اند و حال قصد خرید پیانو آکوستیک را دارند باید به این نکته توجه کنند که کلاویه های پیانوهای آکوستیک به مراتب از کلاویه های پیانوهای دیجیتال سنگین تر هستند.

پدال ها

پس از کلاویه ها، پدال ها یکی از اصلی ترین اجزای پیانو محسوب می شوند. در پیانوهای دیواری برای تست کلاویه ها، قسمت پنل جلویی پیانو را برداشته و هریک از سه پدال را فشار دهید. دقت کنید هنگامی که پدال مافلر و ساستین را فشار میدهید نمد مافلر به خوبی بر روی سیم ها قرار گیرند. اهرم های نگهدارنده ی نمد و اکشن نیز باید بدون صدای اضافه، بدون تغییر فشار و بدون تقه عمل کنند. هنگام خرید پیانو دست دوم حتما دقت کنید که پدال ها (Sustain, Muffler, Sostenuto و… چه در پیانو دیواری چه در پیانو گرند) به راحتی و کاملا روان عمل کنند. پیشنهاد میکنیم حتما از مقالات راهنمای خرید پیانو آکوستیک برای تشخیص پدال ها استفاده کنید.

 

صفحه ی صوتی و ستون ها

پیانو سازی است که صدا و نت ها از لرزش اجزای داخلی آن بوجود می آید. چکش ها بر سیم ها ضربه می زنند و لرزش سیم ها از طریق پل ها و گوشی ها به دیگر اجزای پیانو منتقل می شود. مهمترین بخش در پیانو که این لرزش ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، صفحه ی صوتی Soundboard و ستون های نگهدارنده ی آن می باشد. Soundboard یک صفحه ی چوبی از جنس چوب Spruce بوده که بر روی آن دنده با سطح مقطع دایره شکل قرار دارد. لرزش سیم ها از طریق پل هایی که بر روی Soundboard قرار گرفته به صفحه ی صوتی منتقل می شود. دنده هایی که به آن اشاره شد، علاوه بر ایجاد مقاومت Soundboard ارتعاشات ایجاد شده در صفحه ی صوتی را تقویت کرده و در فضا پخش می کنند. در اصل صدایی که از پیانو به گوش میرسد صدای ارتعاش و لرزش صفحه ی صوتی و اجزای داخلی پیانو می باشد. در هنگام خرید پیانو دقت کنید که دنده ها، ستون ها، Soundboard و دیگر اجزای چوبی تولید صدا هیچگونه ترک نداشته باشند. برای چک کردن این اجزا در پیانوی دیواری باید به قسمت پشتی پیانو دقت کنید و در پیانوی گرند، در قسمت زیرین و با باز کردن درب بالایی می توانید این اجزا را چک کنید.

صفحه ی صوتی با یک پوشش فلزی به اسم Cast Iron دورتادور پوشانده شده است. در پیانوهای دیواری Cast Iron به راحتی قابل مشاهده نیست اما در پیانوهای گرند، میتوانید این قسمت از پیانو را براحتی با باز گذاشتن درب بالایی مشاهده کنید. دقت کنید که این قسمت از پیانو دارای ترک خوردگی و زنگ زدگی نباشد.

سیم ها و چکش ها

در صورتی که شرایط نگهداری از پیانو مناسب باشد، سیم های پیانو تا بیش از ۱۰ الی ۱۲ سال می توانند به خوبی رزونانس کنند. مهمترین عاملی که شاید در طول زمان سبب شود که هم سیم ها آسیب ببیند هم چکش ها به خوبی کار نکنند، نوازندگی با قدرت بالا یا همان فورته می باشد. اگر هنگام خرید پیانو مشاهده کردید که نمدها بیش از اندازه سفت هستند و صدای پیانو حالت تقه ای پیدا کرده، نمدهای چکش ها سفت شده و نیاز است تا با سوزن نرم شوند. حتما سیستم اکشن پیانو را چک کرده تا تمامی کلاویه ها به خوبی کار کنند. پیشنهاد میکنیم حتما از مقالات راهنمای خرید پیانو آکوستیک برای تشخیص پدال ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : اطمینان در خرید پیانو آکوستیک

دیگر اجزا

چرخ های پیانو نیز مهم هستند. برای جابجایی هرچه راحت تر پیانو حتما چرخ های زیر پیانو را بررسی کنید تا سالم باشند. فرقی نمیکند پیانو دیواری باشد و یا گرند؛ در هر صورت حتما درب بالایی پیانو را چک کنید تا به راحتی باز و بسته شود و فضای خالی بیا بدنه و درب زیاد نباشد. آرام بند کلاویه ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند و پیانویی که مجهز به درب آرام بند باشد، می تواند به خوبی از کلاویه ها در شرایط محیطی نامناسب محافظت کند. صندلی پیانو نیز یکی از مهمترین لوازمی است که باید بر روی هر پیانو موجود باشد. هر پیانو با توجه به ابعاد و برندی که دارد، صندلی مخصوص به خود را دارد؛ پس در صورت خرید پیانو دست دوم حتما صندلی اصلی را از فروشنده بخواهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *