آموزشی

موسیقی و دیگر شاخه‌های هنری

قطعا بسیاری از کسانی که شاخه های دیگر هنر را دنبال می کنند، به اهمیت موسیقی در کار خود باور دارند. بسیاری از شاخه های هنر هستند که شاید با استفاده از موسیقی جذاب تر دیده شوند و یا علاوه بر انتقال احساسات به شکل بصری، سمعی نیز با موسیقی میتوان تمام و کمال آنها را به نمایش گذاشت. در این مقاله پیوند موسیقی و دیگر شاخه‌های هنری را با یکدیگر بررسی می کنیم و نقش موسیقی را در آنها تجزیه و تحلیل می کنیم.

مطالعه ی بیشتر: موسیقی چیست

هنر فیلم سازی

صنعت فیلم سازی از ابتدای آغازش تا به امروز، مورد توجه بسیاری از اقشار جامعه قرار گرفته و تقریبا میتوان گفت که شخصی در کره ی زمین نیست که در طول عمر خود حتی یکبار هم فیلم سینمایی و یا سریالی ندیده باشد. بخش عمده ای از احساسات مانند ترس استرس، اضطراب، خشم، شجاعت، حس میهن پرستی و در کل به شکل خلاصه حس همدردی با شخصیت های داخل فیلم و همذات پنداری با آنها با استفاده از موسیقی مناسب شکل میگیرد و میتواند به درک فیلم کمک بسزایی کند. چه بسا دیده می شود که یکی از ژانرهای پرطرفدار بین بین فیلم بازها، فیلم های موزیکال مانند Lala land, Sweeney Todd, high school musical و فیلم فرانسوی “بینوایان” می باشد. بسیاری از آهنگسازان بنام مانند هانس زیمر، کلینت منسل، جیمز کامرون، رامین جوادی و … در صنعت موسیقی فیلم و سریال زبانزد هستند و به خوبی این مطلب مهم که “موسیقی همراه همیشگی سریال و فیلم” می باشد را به جهانیان ثابت کرده اند.

تئاتر و پیوند با موسیقی

تئاتر نیز مانند صنعت فیلم سازی، پیوندی دیرینه با اقشار مختلف جامعه دارد و از ابتدا (یونان باستان) تا به امروز همراه با موسیقی برای مردم به اجرا در می آید. تئاترهای موزیکال در قدیم با استفاده از سازهای آکوستیک و ارکسترال مانند ویولن، سازهای کوبه ای، چنگ و هارپ، فلوت و … مورد توجه بسیاری از بیننده ها قرار می گرفت. امروزه نیز بسیاری از تئاترهای داخل و خارج کشور نیز با استفاده از موسیقی زنده برای عموم برگزار می شود. تئاتر “فاوست” یکی از معروف ترین تئاترهای مطرح در این ژانر می باشد.

رقص باله

بدون شک، رقص باله یکی از زیباترین هنرهایی است که طرفداران بسیاری بین جوانان بخصوص بانوان دارد. رقص باله نوعی رقص است که حرکات باله نیاز به آمادگی بدن رقصنده در حد بالایی دارد و به رقاصان این رشته بالرین می گویند. باله ی کلاسیک که از زمان لویی شانزدهم در فرانسه ابداع شد، همراه با موسیقی دوره ی باروک و کلاسیک رقصیده می شود. این شاخه از هنر پیوند بالایی با موسیقی دارد و به شکلی که شاید حرکات این رقص، بدون موسیقی نهایتا تکنیک های کششی تلقی شوند و تنها با حضور موسیقی در آن است که به یک اثر هنری تبدیل می شود.از مراکز مشهوری که به نمایش آثار باله در تاریخ اختصاص داشته‌است می‌توان باله بولشوی (تالار بولشوی ) و باله مارینسکی در روسیه، باله ملی پاریس و باله ملی انگلستان را نام برد. امروزه بسیاری از کشورها دست‌کم یک سازمان ملی باله برای به نمایش درآوردن برترین استعدادهای خویش دارند. از ایزادورا دانکن، بالرین فرانسوی – آمریکایی به عنوان مادر رقص مدرن یاد می‌شود.

گالری نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی

بسیار شده که به گالری های متعدد نقاشی و عکاسی مراجعه کرده باشید. در پس زمینه ی دیدن عکس ها و نقاشی ها، مجسمه و هنرهای دستی، موسیقی در فضا درحال پخش است. به این موزیک ها که در محیط های هنری مانند گالری در حال پخش هستند جدای از پُر کردن خلا صدا، به محیط روح می بخشند، موزیک های امبینت می گویند. بسیاری از این موزیک ها در حالت عادی برای شنیدن جذاب نیستند اما در حالتی که گفته شد، فضا را برای بیننده و مراجعه کننده به گالری به شکلی تغییر می دهد تا شخص بتواند در آرامش خاطر تمام تمرکز خود را بر آثار هنری بگذارد.

سازهای مخصوص یوگا و مدیتیشن

پایه و اساس یوگا و مدیتیشن، احساس آرامش و بالا بردن تمرکز است. استفاده از موسیقی های مخصوص نیز در این مورد می تواند کمک حال بسیاری از اساتید و مراجعین باشد. همانگونه که موسیقی می تواند احساسات زیادی را در انسان بیدار کند، می توان با استفاده از موسیقی درست، آرامش اعصاب و روان را بدست آورد. سازهای زیادی مانند تانگ درام، جام تبت، دیجیریدو، اودو، هنگ درام و … هستند که نه تنها به عنوان ساز برای نوازندگی کاربرد دارند، بلکه برای یوگا، روان درمانی و مدیتیشن بسیار استفاده می شوند.

موسیقی و دیگر شاخه‌های هنری

معماری و ساز اُرگ

به آثار معماری از گذشته تا کنون دقت کنید. بطور قطع میتوان گفت که معماری بیش از مهندسی، خلق فیزیکی یک اثر هنری در ابعاد بزرگ می باشد. بسیاری از کلیساها مانند کلیسای نوتردام معماریشان با موسیقی تلفیق شده است. سوال اینجاست که چگونه ساز و موسیقی می تواند در طراحی یک سازه ی معماری موثر باشد؟

تمامی کلیساهایی که تا به امروز ساخته شده و از کلیساهای بنام و قدیمی می باشند، برای طراحیشان باید بر اساس اُرگ کلیسایی که قرار است آنجا گذاشته شود معماری شوند. ارگ کلیسایی بخاطر داشتن نزدیک به ۵۰۰ لوله ی هوا، تقریبا ۳۰ درصد از معماری و فضای طراحی کلیسا را اشغال می کند. به چیدمان لوله ها دقت کنید، به نحوه قرار گیری ساز ارگ و پخش شدن صدا در محیط کلیسا. این ها تماما هنر معماریست که موسیقی در آن دخیل است.

جدای از کلیساها بسیاری از لانژها و هتل های پنج ستاره نیز برای داشتن فضای امبینت و قرار دادن پیانوی رویال، این موارد را در نظر میگیرند تا جلوه ی بهتری داشته باشند.

ادبیات و شعر

نمی توان کتمان نمود که ادبیات و موسیقی همواره در کنار یکدیگر بودند و هستند. بسیاری از آثار و قطعات موسیقی همراه با ترانه و شعر هستند. ماهیت شعر و شاعری همراه با ریتم و وزن می باشد و بسیار دیده شده حتی اشعار کلاسیک را با موسیقی و نوازندگی بازخوانی می کنند. در محافل ادبیاتی و شعر خوانی همیشه یک نوازنده ی ساز تار و یا ساز سه تار یا پیانو دیده می شود. علت همراهی ادبیات و موسیقی را شاید بتوان گفت که هردو ابزار و زبانی برای ابراز احساسات متعدد می باشد.

بسیاری دیگر از شاخه های هنری هستند که به موسیقی وابسته می باشند و موسیقی و دیگر شاخه‌های هنری را به یکدیگر پیوند می زنند. اما هنر موسیقی، بدون نیاز به مدیوم های دیگر می تواند به شکلی مستقل خودنمایی کند. برای دریافت مقاله های بیشتر کافیست در وبسایت سازباز ثبت نام کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه ی خرید ساز به صورت آنلاین، مشاوره انتخاب استاد، سوال در زمینه ی تئوری موسیقی و … با کارشناسان مجموعه ی سازباز در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *