راهنمای خرید ساز

مترونوم و انواع آن و راهنمای خرید مترونوم

راهنمای خرید تار

اگر حتی کمی با موسیقی آشنا باشید، حتماً تاکنون بارها نام مترونوم را شنیده اید. حفظ ریتم یک قطعه موسیقی یکی از مهم ترین عوامل در بهبود کیفیت موسیقی است. برای نگه داشتن یک ریتم ثابت و منظم می توان از وسیله ای به نام مترونوم استفاده کرد. به طور کلی مترونوم چندین نوع مختلف دارد که در این مقاله با انواع مختلف آن آشنا می شویم. علاوه بر این، با مطالعه مقاله راهنمای خرید مترونوم می توانید با دید بازتر برای خرید مترونوم اقدام کنید.

مترونوم چیست؟

مترونوم را مخترعی آلمانی به نام یوهان ملتسیل در سال ۱۸۱۴ ساخته و معرفی کرد. در طول تاریخ افراد دیگری مانند دیتریش نیکولاس وینکل، اتین لولی و… نیز در اختراع ابزار تثبیت ریتم موسیقی نقش داشتند. استفاده از مترونوم در سراسر دنیا رایج شده است. واحد سرعت قطعات در مترونوم ضرب در دقیقه (BPM) است. در واقع مترونوم یک ابزار برای تمرین موسیقی است. این ابزار به نوازنده کمک می‌کند تا ریتم قطعه را درک کند . همچنین استفاده از مترونوم کمک می کند که با تکرار ضربه ‌های یکنواخت و قابل تنظیم برای تمام سرعت‌ ها به فرد از ابتدا تا انتهای قطعه را با یک ریتم ثابت اجرا کند. اگر ریتم قطعه به درستی اجرا نشود موسیقی که به گوش می ‌رسد خوشایند نیست..

اهمیت استفاده از مترونوم

استفاده از مترونوم از ابتدای ساخته شدن در سال ۱۸۱۴ تاکنون مورد استفاده بسیاری از نوازندگان و تولید کنندگان قطعات موسیقی بوده است. این موضوع به دلیل اهمیت زیادی است که مترونوم در اختیار نوازندگان قرار می دهد. از مهم ترین مزایای استفاده از مترونوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مترونوم کمک می کند که نوازنده از ابتدا تا انتهای قطعه یک ریتم ثابت را اجرا کند.
  • مترونوم قادر است که ریتم ‌های مختلف از جمله کندترین تا سریع ‌ترین ریتم‌ ها را با کیفیت بسیار مطلوب اجرا کند.
  • استفاده از مترونوم کمک می کند که ریتم نوازنده تا حد قابل توجهی تقویت شود. به گونه ‌ای که بعد از مدتی کار کردن نوازنده با مترونوم به حد بالایی از توانایی می ‌رسد. با افزایش توانایی نوزانده می ‌تواند تمامی ریتم ‌ها را، با هر سرعت های مختلف با ساز خود اجرا کند.
  • ساز زدن با مترونوم امکان آماده شدن نوازنده را برای اجرا در گروه ‌ها و استودیو‌ها می دهد.

انواع مترونوم

مترونوم و انواع آن و راهنمای خرید مترونوم

با توجه به کاربردهای مختلف و منحصر به فردی که مترونوم در اختیار نوازندگان قرار می دهد، انواع مختلف آن برای بهبود تولید قطعه های مختلف تولید شده است. انواع مترونوم های در دسترس به شرح زیر است:

۱. مترونوم مکانیکی

مترونوم مکانیکی قدیمی ترین نوع مترونوم است که نوازندگان از آن استفاده می کردند. مترونوم مکانیکی بسیار دقیق است. این مترونوم با نیروی مکانیکی کار می ‌کند و دارای یک پاندول است. این پاندول با حرکت رفت و برگشتی صدایی مانند تیک تیک ساعت تولید می‌ کند. علاوه بر این، صدای تولید شده بر اثر حرکت رفت و برگشت پاندول از لحاظ بصری ریتم خوبی برای نوازنده ایجاد می کند. تنظیم سرعت قطعه در مترونوم مکانیکی با یک وزنه که به پاندول متصل است انجام می‌شود. هر چه وزنه به انتهای پاندول نزدیک تر باشد ، سرعت اجرای قطعه کندتر می شود.

۲. مترونوم دیجیتالی

چندین سال بعد از اختراع مترونوم‌ های مکانیکی، مترونوم ‌های دیجیتالی ساخته و به بازار معرفی شدند. مترونوم دیجیتالی با مارک‌ ها و اشکال مختلف تولید شده است. این مترونوم دارای چند دکمه برای انتخاب ریتم و سرعت مورد نظر برای اجرای قطعه است. مترونوم ‌های دیجیتالی بر خلاف مترونوم‌ های مکانیکی قابلیت کم و زیاد شدن صدا را در اختیار نوازندگان قرار  می دهد. همچنین قابلیت اتصال هدفون به مترونوم ‌های دیجیتالی وجود دارد. اکثر مترونوم ‌های دیجیتالی موجود در بازار دوکاره هستند. به همین دلیل از آن‌ها می ‌توان به عنوان تیونر برای کوک کردن ساز استفاده کرد.

۳. مجهز شدن به نرم افزار‌های متنوع:

 علاوه بر مترونوم های مکانیکی و دیجیتالی موجود در بازار، امروزه نرم افزار‌ و برنامه های متعدد و مناسبی برای انواع سیستم عامل‌ها اعم از اندروید و آی اُ اس وجود دارد که می‌توان آن ‌ها را در موبایل نصب کرد . این نرم افزارهای به عنوان یک مترونوم همیشه همراه و در دسترس شما هستند.

راهنمای خرید مترونوم

یکی از بهترین مزایای مترونوم این است که هر سازی که می نوازید می توانید از هر نوع مترونومی که می خواهید استفاده کنید. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که با توجه به کاربرد و بودجه ای که دارید، یکی از سه مدل مترونوم را خریداری کنید. هر ۳ نوع مترونوم ذکر شده در بالا مزایا و معایب مختلفی دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • مترونوم های مکانیکی دقت بیشتری نسبت به مترونوم ‌های دیجیتالی و نرم افزاری دارند. از مترونوم مکانیکی معمولاً برای ساز پیانو استفاده می شود.
  • مترونوم مکانیکی نسبت به مترونوم ‌های دیجیتالی گرانتر هستند.
  • مترونوم ‌های مکانیکی برای ساز پیانو مرسوم تر از سازهای دیگر است.
  • مترونوم ‌های دیجیتالی و نرم افزاری دارای قابلیت تنظیم صدا و کم و زیاد شدن صدا هستند.
  • مترونوم ‌های دیجیتالی قابلیت اتصال و استفاده از هدفون را به نوازنده می دهند.
  • اغلب مترونوم ‌های دیجیتالی دو کاره هستند. از این مترونوم ها می ‌توان به عنوان تیونر نیز برای کوک کردن ساز هم استفاده کرد.
  • حمل و نقل مترونوم های دیجیتالی نسبت به مترونوم های مکانیکی آسان تر و راحت تر است.
مترونوم و انواع آن و راهنمای خرید مترونوم

در نظر داشته باشید که انواع مترونوم ها دارای کاربردی متفاوت بوده و هرکدام که خریداری شوند می توانند در مسیر نوازندگی به شما کمک کنند. بیاد داشته باشید که نواختن ساز با مترونوم بسیار به نوازندگی شما کمک می کند. در صورتی که برای خرید مترونوم سوالی داشتید با شماره هایی که داخل وبسایت قرار دارند تماس بگیرید تا همکارانمان در بخش کارشناسی و فروش مجموعه ی سازباز بتوانند شما را راهنمایی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *