راهنمای خرید ساز

لوازم ضروری برای اجرای زنده

بسیاری از کسانی که می‌خواهند اجرای زنده برگزار کنند، نیاز دارند تا تعدادی از لوازم مورد نیاز را همیشه همراه خود داشته باشند و یا در صورتی که جای مشخصی برای اجرا دارند، این لوازم و دستگاه ها باید در محل اجرا وجود داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم لوازم ضروری برای اجرای زنده را بررسی کنیم و نکاتی که شاید کمتر به آن اشاره شده باشد را برایتان بازگو کنیم. در صورت نیاز به مشاوره خرید هر یک از لوازم و تجهیزات استودیویی و یا لوازم جانبی اجرای زنده، با کارشناسان و مشاورین مجموعه‌ی سازباز تماس بگیرید.

 

میکسر

یکی از لوازم بسیار مهم برای اجرای زنده میکسر می‌باشد. میکسر وسیله ای است تعداد زیادی ورودی و خروجی دارد. این وسیله‌ی مستطیل شکل، بر روی خود پیچ های تنظیم زیادی دارد. میکسرها در ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارند و عموما کوچکترین آن ها می‌تواند تا چهار ساز و میکروفون را پشتیبانی کند. برای هر یک از سازها و یا میکروفون ها، بر روی میکسر یک ورودی و یک خروجی صدا، به همراه سه پیچ تنظیم اکولایزر (Treble و Midrange و Bass)، پیچ تنظیم کننده‌ی میزان Delay و Reverb و یا گاها Chorus وجود دارد. همچنین در مدل های بالاتر و بهتر ممکن است پیچ تنظیم PAN (تنظیم کننده‌ی پخش صدا از کانال چپ و یا راست) وجود داشته باشد. این وسیله‌ی ضروری برای تمامی‌اجراها و سالن های کنسرت کاربرد دارد و وجودش در هر جایی که سالن اجتماعات است، ضروری می‌باشد.

مانیتورینگ و ستلایت

برای پخش صدا و شنیده شدن صدا در کنسرت ها، دو مدل باند و آمپلی فایر نیاز است. مانیتورینگ صدا باندهایی هستند که بر روی صحنه‌ی اجرا به صورت خوابیده در جلوی نوازنده و یا خواننده قرار میگیرد. مانیتورینگ صدا در اصل وظیفه دارد صدایی که در سالن به گوش شنونده ها می‌رسد را برای خود نوازنده نیز پخش کند و نوازنده از جنس صدای ساز خود در میکسر و ستلایت ها با خبر شود. ستلایت نیز مانند مانیتورینگ عمل می‌کند اما در نقاط مختلف سالن اجرا قرار میگیرد و صدایی که از مانیتورینگ صدا به گوش نوازنده می‌رسد را برای شنونده ها پخش می‌کند. تنظیم صدای هر یک از سازها و اینکه تا چه مقداری از مانیتورینگ و ستلایت های مختلف پخش شود، بر عهده‌ی میکسر می‌باشد. برای تنظیم پخش صدا و اصطلاحا پَن کردن صدا در هر مانیتور و ستلایت، نیاز به نیروی متخصص صدا و یا همان صدابردار / مهندس صدا می‌باشد. انجام اینکار به نحوی باید باشد که صدای همه سازها به درستی و کامل به گوش برسد و میکروفون خواننده ایجاد فیدبک (سوت های جیغ مانندی که گاها شنیده می‌شود و شدیدا اذیت کننده است) نکند.

میکروفون

وسیله ای که خواننده برای خواندن نیاز به آن دارد. قطعا برای اجراهای بالای ۲۰ نفر، برای اینکه هم به حنجره‌ی خواننده فشار بیش از حد وارد نشود و هم صدا به درستی و کامل به گوش برسد، به میکروفون نیاز است. همچنین بسیاری از سازهایی که در اجرا استفاده می‌شوند ممکن است مجهز به پیکاپ نباشند. پس وجود تعدادی میکروفن (حتی تعدادی به عنوان میکروفون اضافه) برای اجرا لازم و ضروری می‌باشد. میکروفون ها عموما به دو دسته‌ی داینامیک و کاندنسر تقسیم می‌شوند که برای اجرای زنده، عموما از میکروفون های داینامیک استفاده می‌کنند تا بازه‌ی صوتی بیشتری را به همراه آمبیانس فضا دریافت کنند.

 

تیونر

قطعا اگر نوازنده هستید با این وسیله آشنایی دارید. حضور تیونر در اجرای زنده ضروری است و همه نوازنده ها باید پس از پایان هر ترک کوک ساز خود را چک کنند و درصورتیکه ساز کوک بود، یک دور ساز را کوک خارج کرده و دوباره کوک نمایند. این کار باعث می‌شود تا درصورتیکه فشار داخل سیم های ساز به حداکثر رسیده باشد، این فشار از روی سیم ها و گوشی های کوک برداشته شده و دوباره سیم ها و گوشی های کوک باهم تنظیم شوند. برای خرید تیونر می‌توانید از طریق لینک لوازم جانبی تیونر اقدام بفرمایید.

 

سیم و ساز اضافه

داشتن یک ساز اضافه در اجرا کاملا ضروری می‌باشد. ممکن است هنگام نوازندگی، کوک کردن ساز و یا جابجایی، سیم ساز شما پاره شود و یا اتفاقی برای ساز رخ دهد که دیگر قابل استفاده در آن لحظه نباشد. ساز اضافه یا همان ساز زاپاس شما را از این مخمصه نجات می‌دهد. حتما در کنار ساز دوم و سوم، یک دست سیم اضافه هم داشته باشید تا در حین اینکه با ساز کمکی نوازندگی میکنید، تکنسین های پشت صحنه، سیم کشی دوباره‌ی ساز را برای شما انجام دهند. برای خرید انواع لوازم جانبی می‌توانید از طریق لینک قرار گرفته اقدام بفرمایید. همچنین نوازنده های پرکاشن واجب است که در صورت نیاز، چوب استیک اضافه، نوازنده های آرشه ای آرشه و کلیفن اضافه، نوازنده های کلاویه ای علاوه بر پیانوی خود یک عدد کیبورد یا سینتی سایزر نیز به همراه داشته باشند.

کابل

اتصالات میکروفون، سازها و مانیتورینگ ها همگی توسط کابل صورت می‌گیرد. ممکن است در حین اجرا و یا چیدمان قبل از اجرا، یکی یا تعدادی از کابل ها آسیب ببینند و غیر فعال شوند. همیشه کابل اضافه همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز اتفاقات این چنینی، بدون استرس و اضطراب بتوانید کابل های خود را تعویض کنید.

پایه‌ی ساز و میکروفون

میکروفون هایی که در اجراهای کنسرتی استفاده میشوند، سازهای اضافی و اصلی که در اجرا کاربرد دارند، نیاز دارند که بر روی یک پایه قرار گیرند. پایه‌ی میکروفون و پایه نگه دارنده‌ی ساز، پوپیتر و پایه میز رهبری برای نوازنده ها لازم و ضروری است. برای خرید انواع و اقسام پایه های نگهدارنده و پوپیتر به قسمت لوازم جانبی پایه نت مراجعه بفرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *