راهنمای خرید ساز, شناخت ساز

شناخت لوازم جانبی گیتار

فرقی نمی‌کند که گیتار الکتریک باشد یا کلاسیک. گیتار آکوستیک باشد یا گیتار بیس؛ در هر صورت این ساز دوست داشتنی جزو ۵ ساز پرطرفدار در سراسر کره ی زمین می‌باشد. در طول تاریخ این ساز تکامل پیدا کرده و به مرور زمان لوازم جانبی متعددی برای این ساز تولید شده است. تنوع در مدل های مختلف سیم، انواع گوشی کوک، کیف های مختلف و … همگی برای نوازنده های گیتار تولید و تهیه می‌شوند و بازار این قبیل از محصولات به شد رقابتی محسوب می‌شود. در این مقاله تلاش میکنیم تعدادی از لوازم جانبی پر استفاده برای گیتار را بررسی کنیم. در صورت نیاز به خرید لوازم جانبی گیتار، می‌توانید به صفحه ی لینک شده مراجعه نمایید و یا قبل از ثبت سفارش با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

انواع لوازم جانبی گیتار

زیرپایی

یکی از لوازم مورد استفاده برای نواختن گیتار، تار، سه تار و به شکل عمومی، سازهایی که کاسه ی ساز بر روی ران پا قرار میگیرد، زیرپایی می‌باشد. استفاده از این وسیله بسیار ساده می‌باشد؛ با تنظیم پایه ها می‌توان ارتفاع و شیب مناسب را بر اساس ارگونومی‌و ساختار بدن این وسیله بسیار کارآمد خواهد بود.

 

کاپو

در اصل این وسیله بر روی دسته ی گیتار بسته می‌شود تا بدون نیاز به تغییر کوک، گام نوازندگی تغییر پیدا کند. معمولا کاپو را از فرت ۱ تا فرت ۷ بر روی دسته ی گیتار سوار می‌کنند. یا به شکل کمربندی/پله ای قرار می‌گیرد یا در مدل های با کیفیت تر ماند گیره بر روی دسته ی گیتار سوار می‌شوند. در صورتی که از کاپو استفاده میکنید در نظر داشته باشید که حتما گیتار کاملا کوک شده باشد تا اصطلاحا نت ها فالش نشود

 

بند/استرپ

خیلی از نوازنده هایی که به صورت زنده اجرا میکنند، میخواهند که هنگام نوازندگی ایستاده باشند و بر روی استیج رفت و آمد باشند. استرپ یا همان بند، این قابلیت را به نوازنده می‌دهد تا بتواند گیتار را بر روی شانه های خود سوار کند و ایستاده ساز بزند. عموما گیتارهای کلاسیک جای آویز بند ندازند و برای اینکه بتوان به ساز استرپ آویز کرد، باید در قسمت انتهایی کاسه و نزدیک به قیمت اتصال دسته به بدنه، پین های استرپ قرار گیرند. این پین ها نیز عموما به شکل پیچ با سوراخ کردن کاسه بر روی ساز قرار می‌گیرند.

 

تیونر

وسیله ای کاملا آشنا برای تمامی‌نوازنده ها! تیونرهای بسیاری در بازار می‌باشد و برای کوک کردن گیتار هرکدام را که تهیه کنید میتوانید گیتار خود را کوک کنید. در نظر داشته باشید که اکثر این تیونرها در کلیدهای مختلف (کلید سل، کلید دو، کلید فا) کوک می‌شوند. کلید دو برای کوک کردن گیتار مناسب ترین کلید در تیونر می‌باشد. شما می‌تواند با قرار دادن تیونر در نزدیکی گیتار ویا استفاده از میکروفون های مخصوصی که در جعبه ی تیونرها قرار دارد، ساز خود را کوک نمایید.

 

پیک/مضراب

درست است که بسیاری از اساتید و نوازنده، نواختن گیتار با ناخن و انگشتان را پیشنهاد می‌کنند؛ اما بسیاری از نوازنده ها هستند که به دلایل متعدد مانند شکننده بودن ناخن ها، کند بودن رشد ناخن ها، مسائل بهداشتی و … نمیتوانند با ناخن و انگشتان خود نوازندگی کنند. به همین دلیل استفاده از پیک در سایزها و ابعاد مختلف بسیار رایج می‌باشد. عموما پیک ها و مضراب های نازک تر برای نواختن آرپژ و ملودی های آروم، و مضراب های ضخیم تر برای ریتم نوازی و ملودی های سرعتی استفاده می‌شود. در صورتی که میخواهید با پیک نوازندگی کنید حتما ابتدا با استاد خود مشورت کنید و سپس پیک مناسب را تهیه کنید.

 

پیکاپ

در گذشته برای اینکه نوازنده های گیتار صدای سازشان به گوش همه برسد، یک میکروفون در جلوی کاسه ی ساز قرار میدادند. به این شکل نوازنده مجبور بود تمام مدت در جای خود ثابت بماند و کمترین میزان تحرک را داشته باشد. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور پیکاپ در ساز گیتار، این مشکل برطرف شد و امروزه بسیاری از گیتارهای کلاسیک همراه با پیکاپ عرضه می‌شوند. اگر میخواهید برای گیتار خود پیکاپ تهیه کنید حتما با مشاورین و کارشناسان سازباز در تماس باشید تا با توجه به ابعاد و مدل گیتار شما، بهترین مدل پیکاپ را به شما پیشنهاد دهند.

 

اسلاید

حتما در بسیاری از کنسرت های هارد راک دیده اید وسیله ای فلزی و یا شیشه ای که شبیه به لوله می‌باشد و گیتاریست ها این وسیله را بر انگشت خود قرار میدهند و بر روی سیم های گیتار میلغزانند. این عمل سبب می‌شود تا صدای انتقال از یک نت به نت دیگر پیوسته باشد و صدایی شبیه به آژیر خطر را به گوش برساند. عموما این وسیله را برای نواختن گیتار الکتریک استفاده می‌کنند اما دیده شده که بسیاری از نوازنده های گیتار کلاسیک، گیتار آکوستیک و گیتار بیس نیز از این وسیله برای ایجاد تنوع در قطعات استفاده می‌کنند. اسلاید در در جنس شیشه ای و فلزی، در دو سایز کوچک (یک بند انگشت) و بزرگ (دو بند انگشت) استفاده می‌کنند. برای خرید هرکدام از مدل های اسلاید و لوازم جانبی گیتار می‌توانید به وبسایت سازباز مراجعه کنید و از کارشناسان این مجموعه بابت خرید اسلاید مورد نظر کمک بگیرید.

 

سیم

قطعا یکی از پرمصرف ترین لوازم جانبی گیتار، انواع و اقسام سیم می‌باشد. عموما برای گیتار کلاسیک سیم های گیتار در کشش های نرم، معمولی و سخت عرضه می‌شوند. کشش نرم یا همان Light Tension بسیار گران بوده و کم می‌باشد. عموما سیم های با Tention نرم عمر کوتاهی دارند و صرفا برای ضبط و اجرا کاربرد دارند. سیم های با کشش معمولی یا همان Normal/Medium Tension بیشترین میزان تقاضا و عرضه را دارند. این سری از سیم ها برای نواختن تمامی‌سبک ها مناسب هستند و پیشنهاد می‌شوند. سیم های با کشش سخت یا همان Hard Tension نیز برای نوازنده های ریتم و کسانی که اکشن گیتار شان پایین می‌باشد توصیه می‌شود. نوازنده های فلامنکو عموما برای قدرت صدای بیشتر از این سیم ها استفاده می‌کنند.

 

کیف

برای جابجایی گیتار سه مدل کیف وجود دارد: کیف ابری، جعبه فومی‌گیتار و هاردکیس گیتار. مسلما برای جابجایی بین شهری و ارسال گیتار با باربری جعبه ی فومی‌و هاردکیس پیشنهاد می‌شود اما این دو مدل کیف سنگین بوده و برای افراد با جثه ی کوچک یا کسانی که سن کمی‌دارند بسیار سخت می‌باشد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید ساز مطمئن در بازار

دیگر لوازم جانبی گیتار

در لیست زیر لوازم جانبی گیتار را که معمولا کم خریداری می‌شوند را به شکل لیست با توضیحاتی مختصر در اختیارتان قرار داده ایم

گوشی مکانیکی: گوشی های کوک که با پیچ بر روی سر دسته سوار می‌شوند

گلپیدور: یک ورقه ی تلقی که در قسمت پایین کاسه قرار میگیرد و از برخورد ناخن ها به بدنه جلوگیری میکند

پایه گیتار: در دو مدل دیواری و زمینی که گیتار بر روی آن قرار میگیرد

هندل و پولیش: برای تعویض سیم و نگه داری از دسته ی گیتار کاربرد دارند

افکت و آمپلی فایر: برای گیتارهایی که پیکاپ دارند و میخواهند افکت های مختلف را بر روی صدای ساز خود داشته باشند

کابل: کابل اتصال گیتارهای پیکاپ دار به افکت و آمپلی فایر

گریپ مستر: برای تقویت انگشتان و تمرین هنگامی‌که گیتار در دسترس نمیباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *