راهنمای خرید ساز

راهنمای خرید میکروفون

اگر میخواهید صدای موزیک و ساز خود، صدای خواندن و یا دکلمه و …. را ضبط کنید، نیاز است که حتما یک میکروفون مناسب برای انجام این کار داشته باشید. در دوره های مختلف، میکروفون های بسیار زیادی تولید و عرضه شده اند که امروزه به سه دسته ی کلی و اساسی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این میکروفن‌ها صدا و قدرت منحصر به فرد خود را دارد. زمانی که با ابزار صحیح جفت  شود می‌تواند صدایی بهتر از صدای واقعی ضبط کند. از طرف دیگر، در صورت استفاده نادرست، هر میکروفن به راحتی می‌تواند صدای وحشتناکی تولید کند. در این مقاله می‌خواهیم به این سه مدل از میکروفون بپردازیم و کاربرد هرکدام را توضیح دهیم. انتخاب میکروفون یکی از مهمترین کارهاییست که در هنگام خرید تجهیزات استودیویی باید انجام دهید. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا با بودجه ای که در دست دارید، بهترین میکروفن ممکن را خریداری بفرمایید. برای دریافت مشاوره و راهنمای خرید میکروفون با کارشناسان سازباز تماس بگیرید.

روش های شناخت و خرید میکروفون

اگر می‌خواهید صدایی واضح و شفاف ضبط کنید، استفاده از یک میکروفن درست برای کار خیلی حیاتی است. اما انتخاب یک میکروفن می‌تواند خیلی گیج کننده باشد مخصوصا اگر اولین باری باشد که قصد ضبط کردن چیزی داشته باشید. بنابراین، تفاوت همه این نوع میکروفن چیست و کدام یک برای شما مناسب است؟ سه نوع اساسی میکروفن وجود دارد: میکروفن‌های داینامیک و میکروفن‌های کاندنسر و میکروفن‌های ریبون

میکروفون های داینامیک

میکروفن‌های داینامیک قدیمی‌ترین مدل از میکروفون‌ها می‌باشند و مانند میکروفون های Shure SM57 یا Sennheiser MD 421-II، میکروفن‌های پرقدرتی برای استودیو هستند. داینامیک‌ها میکروفن‌های سختی هستند، آن‌ها می‌توانند به طبل ضربه بزنند، روی صحنه بیفتند و حتی از سقوط یک هلیکوپتر جان سالم به در ببرند. آن‌ها می‌توانند سختی‌های یک استودیو خانگی را تحمل کنند. میکروفن‌های داینامیک زیاد حساس نیستند، که باعث می‌شود برای منابع صدای بلند بی نقص باشند. به همین دلیل است که شما اغلب آن‌ها را در هنگام اجرای دارم‌ و آمپلی فایر گیتار مشاهده می‌کنید. از آنجا که زیاد حساس نیستند، بسیار متنوع هستند و برای همه صداهای داخل استودیو استفاده می‌شوند. به  همین دلیل معمولاً ارزان‌ترین نوع میکروفن هستند و تهیه ی آنها بسیار آسان است. میکروفن‌های داینامیک الگوی مغناطیسی یک طرفه دارند و این بدان معنی است که میکروفن تنها صدایی که به سمت آن نشانه گرفته شده را دریافت می‌کند و همه صداهای اطراف را لغو می‌کند. انواع میکروفن ‌های داینامیک تقریباً برای هر نوع استفاده‌ای عالی هستند. هرچند آگاه باشید که صدا به اندازه میکروفون کاندنسر دقیق یا “زیبا” نخواهد بود.

میکروفون های کاندنسر

میکروفن‌های کاندنسر نسبت به میکروفون های داینامیک با کیفیت تر و پیچیده تر بوده و به همین دلیل شکننده تر و گران تر هستند. از این رو، میکروفن‌های کاندنسر نسبت به دینامیک‌ها واضح‌تر هستند. آنها متعادل‌تر ، دقیق‌تر و “دلپذیرتر” از همتایان قدرتمند خود بوده و همچنین بسیار حساس‌تر هستند و آن‌ها را برای صداهای نرم‌تر و شفاف‌تر مناسب می‌کند؛ به همین دلیل به عنوان یک میکروفن استودیو، خیلی قدرتمند هستند.

کاندنسرها نمی‌توانند به اندازه داینامیک‌ها برای صداهای مختلف مناسب باشند. کاندنسرها به اینکه قادر به ایجاد صداها بهتر از چیزی که قبلاً بودند هستند به خود می‌بالند. به خاطر کیفیت‌ بالای میکروفن‌های کاندانسر کیفیت صدای بیشتری دارند و نسبت به میکروفن‌های داینامیک صدای آن‌ها کمتر مبهم است. آنها همچنین از الگوهای قطبی بیشتری نسبت به نمونه‌های داینامیک برخوردار هستند و آنها را برای تکنیک‌های خلاقانه متناسب‌تر می‌کند. بسیاری از میکروفن‌های کاندنسر دارای سوئیچ‌هایی هستند که الگوهای خود را بین آنها تغییر می‌دهند. کاندنسرها برای کار به ولتاژ ۴۸ ولت نیاز دارند.

میکروفون های ریبون

میکروفن‌های ریبون قبل از این که میکروفن‌های داینامیک و کاندنسر به میان بیاید در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی خیلی محبوب بودند. اینها حساس‌ترینانواع میکروفن‌ها هستند، بنابراین از آنها برای صداهای نرم تر مانند صوت استفاده می‌شود. میکروفن‌های ریبون نیز همیشه دو طرفه هستند. بنابراین بهتر است از آنها در اتاقی استفاده شود که به خوبی از انعکاس جلوگیری می‌کنند.

دیگر مدل های میکروفون

میکروفن‌های شاتگان که به عنوان میکروفن بوم نیز شناخته می‌شود ، یک میکروفن استوانه‌ای بلند است که بسیار جهت دار است. این بدان معناست که به اندازه میکروفن‌های یقه‌ای سر و صدای پس زمینه را ضبط نخواهید کرد. میکروفن‌های شاتگان با هدف بالاتر معمولاً فرکانسهای بیشتری را به دست می‌آورند و از صدای بهتر نسبت به میکروفن‌های قابل مقایسه صدا می‌گیرند. بطور کلی، این مورد دقیقاً در بالای دوربین قرار میگیرند و گاهی اوقات در زیر، قاب ویدیویی به سمت چانه فرد نشانه گرفته می‌شود، درست جلوی دهان آنها. در صورت جابجایی سوژه ، عملگر بوم ضروری است، زیرا جهت یابی میکروفن شاتگان منجر به کیفیت صدای ضعیف می‌شود اگر سوژه حتی کمی از میکروفن دور شود.

میکروفن‌ یقه‌ای یک میکروفن کوچک است که به یقه پیراهن شما وصل می‌شود . این نوع می‌تواند هم بی‌سیم باشد هم با سیم. به طور کلی، الگوی این نوع میکروفن‌ها همه کاره یا قلبی است. انواع میکروفن های یقه‌ای معمولاً در حدود ۶-۸ اینچ زیر چانه سوژه قرار می‌گیرند. آنها وقتی توسط لباس پوشانده نشده‌اند یا چیزی آن‌ها را مسدود نکرده‌اند، بهتر کار می‌کنند. اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید که آنها پنهان هستند، اغلب می‌توانید آنها را بین پیراهن دکمه دار، زیر یک کراوات یا روسری مخفی کنید، یا حتی به داخل پیراهن یا ژاکت وصل کنید.

در این مقاله با انواع میکروفون‌ها آشنا شدیم. بسیاری از میکروفون هایی که روزانه با آن سروکار داریم بسیار با کیفیت و پرکاربرد می‌باشند. جدای از کیفیت ساخت و نوع میکروفون، فضای آکوستیک و کارت صدایی که برای دریافت صدا از آن استفاده می‌کنید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس حتما قبل از خرید هرگونه تجهیزات استودیویی با مشاورین مجموعه ی سازباز تماس بگیرید تا در خرید میکروفون دچار مشکل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *