آموزشی

راهنمای تعمیر انواع سازها

راهنمای تعمیر انواع سازها

ساز ها به دسته های مختلفی دسته بندی می‌شوند مانند: کوبه‌ای، زهی، آرشه‌ای و غیره… و از هرکدام از این دسته بندی ها ساز خود را تهیه کنید، بعد از مدتی تمرین و نوازندگی به تعمیر نیاز خواهد داشت. در این مقاله به نکاتی خواهیم پرداخت که شما را در زمانبندی تعمیر ساز خود کمک خواهد کرد. تعمیراتی که روی ساز انجام می‌دهید باید در زمان درستی انجام شوند و در غیر این صورت ممکن است ساز آسیب ببیند و یا خرج بیهوده انجام دهید. ما با بررسی جداگانه هر دسته از ساز، به شما کمک خواهیم کرد که سازتان را زمان بیشتری سالم نگه دارید.

سازهای زهی

زهی آرشه‌ای

سازهای زهی آرشه‌ای با توجه به محل قرار گیری خرک به دو دسته تقسیم میشوند، یا مانند ویولن خرک روی صفحه چوبی مینشیند و یا مانند کمانچه روی پوست، که با توجه به این تفاوت نگه داری آنها تفاوت خواهد داشت.

در سازهایی که مانند ویولن هستند بعد از مدتی نوازندگی مقداری از گرد کلیفن روی صفحه چوبی مینشیند که باید با مراقبت، آنها را پاک کنیم. میتوانیم از پارچه های ابریشمی و یا نانو استفاده کنیم و به نرمی روی چوب بکشیم تا همه‌ی گرد نشسته روی چوب را پاک کنیم. گریف و سیم های ساز باید پس از تمرین با الکل و یا بنزین تصفیه شده تمیز شود تا چربی پوست و رزین روی آن پاک شود، تا سیم ها ارتعاش بهتری داشته باشند و صدای بهتری تولید کنند.
سیم هایی که با آنها نوازندگی میکنید تقریبا سالی یک بار باید تعویض شود تا صدایی که از ساز خود میشنوید در نهایت کیفیت باشد و از نوازندگی با آن لذت ببرید. توجه کنید که سیمی که روی ساز استفاده میکنید سیم های با کیفیت و مناسبی باشند تا فشاری که روی ساز وارد میکنند، بیش از حد نباشد و ساز دچار خمیدگی و یا ترک نشود.
آرشه ای که در دست می‌گیریم را نباید فراموش کنیم و چوب آرشه را با الکل به آرامی تمیز کنیم، توجه کنید که الکل به موی آرشه نرسد. اگر بعد از مدتی موهای آرشه آسیب دید میتوانید با تعویض موهای آن آرشه خود را نو کنید، اما توجه داشته باشید که این کاری است که باید توسط متخصصان انجام شود. می‌توانید برای پیدا کردن متخصصان این حوزه با کارشناسان ما در سازباز تماس بگیرید.

ساز های آرشه ای که خرک روی پوست قرار میگیرد به دلیل شباهت زیادی که با دسته قبلی دارند، با رعایت نکاتی که گفته شد می‌توان از سلامت ساز اطمینان حاصل کرد. اما در این دسته از سازها مانند: کمانچه و قیچک و غیره… پوستی که استفاده میشود حساسیت بالایی دارد باید تحت مراقب خاصی قرار گیرد. پوست ساز نباید در مقابل رطوبت و نور مستقیم خورشید قرار گیرد چرا که باعث خواهد شد، پوست ساز آسیب ببیند و در نهایت هنگام نوازندگی با این صدای مناسبی نخواهید شنید. توجه داشته باشید که تعمیر کمانچه و یا تعمیر قیچک مخصوصا تعویض پوست در این ساز ها نیازمند تخصص سازندگان است. برای تعمیر ساز، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا سازتان را به دست سازندگان زبر دست برسانند.

راهنمای تعمیر انواع سازها

زهی زخمه‌ای

سازهای زهی زخمه‌ای به ساز هایی گویند که سیم دارند و برای تولید صدا باید به سیم ها ضربه و یا زخمه بزنیم، برای نمونه میتوان از تار، گیتار، تنبور، عود و غیره نام برد. به خاطر داشته باشید، نکاتی که مطرح میکنیم برای نگه داری و پیشگیری از نیاز شما به تعمیرات ساز و یا تعمیرات بسیار ساده است. اگر سازتان دچار مشکل اساسی مانند ترک و یا شکستگی شد حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.
در ساز ها ی زخمه‌ای به دلیل این که سیم ها در حین این که تحت فشار بالایی هستند، به آنها فشاری ناگهانی و زیادی وارد میکنیم. پس تعویض مداوم آنها باعث سلامت سیم ها و در نهایت سلامت ساز خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که جنس سیم ها اگر مناسب نباشند ممکن است گریف ساز را با مشکل دچار کند و یا فشاری که به ساز وارد میکند بیش از حد باشد.

در ساز های سنتی مانند تار و یا سه تار برای پرده بندی ساز از پرده های متحرک استفاده میشود که در طول زمان با استفاده و کشیده شدن مداوم دست روی آنها، گشاد میشوند و نیاز است که تعویض شوند. این مشکل در سازهایی مثل گیتار وجود ندارد چون که فرت های این ساز ها ثابت هستند.
در بسیاری ساز ها مانند عود ویا تار گوشی هایی که سیم ها در آن قرار میگیرد با اصطکاک در دسته قرار میگیرند و ممکن است با گذر زمان گوشی ها اصکاک لازم را از دست بدهند و مدام کوک خالی کنند. برای حل این مشکل میتوانید گوشی ها را با سمباده ای بسیار نرم مقداری بسابید تا اصکاک لازم را دوباره بدست بیاورید. همچنین میتوانید از پودر بچه برای جذب رطوبت و بهتر قرارگیری گوشی در جای خود استفاده کنید. این مشکل هم در گیتار به دلیل مکانیکی بودن سیستم کوک دیده نمیشود.

اما بسیاری از ساز های زخمه‌ای پس از گذر زمان و در اثر ضربه های متعددی که به آنها میزنیم، صفحه‌شان دچار فرسودگی خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل حتما از محافظ مناسب روی صفحه ساز قرار دهید که برای تار از چسب نواری و در گیتار از گلپیدور استفاده میشود. اگر با رعایت این نکته باز هم صفحه ساز شما دچار فرسودگی شد، یا باید در شیوه زخمه زدن خود بازنگری کنید و یا ساز خود را تعویض کنید.

سازهای کوبه‌ای

ساز های کوبه ای به دلیل سادگی ساخت نگه‌داری از آنها هم ساده است. در سازهایی که پوست دارند باید از پوست نگه‌داری کنید و توجه داشته باشید که پوست زیادی شل و یا سفت نباشد. البته تعمیر بسیاری از ساز های کوبه‌ای صرفه اقتصادی ندارد، برای مثال تعمیر دف، ازنظر اقتصادی توجیه نمیشود، چرا که عمده‌ی قیمت دف برای پوست آن است و تعمیر آن هم به اندازه‌ی خرید یک ساز جدید هزینه برمیدارد. اگر ساز کوبه‌ای آسیب دیده دارید توصیه میکنیم با کارشناسان خبره ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

راهنمای تعمیر انواع سازها

سازهای بادی

ساز های بادی را میتوانیم به دو دسته بادی چوبی و بادی برنجی تقسیم کنیم.

  • بادی چوبی

از ساز های بادی چوبی منظورمان نی، دودوک، سرنا و غیره است. این ساز ها بدنه‌ای چوبی دارند که نوازنده با دمیدن در آن تولید صدا میکند. همین دمیدن هوای مرطوب به مرور زمان میتواند باعث آسیب دیدن ساز شود، چوب ساز با جذب رطوبت هوای دمیده شده ممکن است به مرور ترک ببیند که روی کیفیت صدای خروجی تاثیر منفی خواهد داشت.
برای جلوگیری از این اتفاق پس از تمرین و یا نواختن باید با دستمال و یا یک دمنده هوای خشک و سرد، به خشک کردن ساز اقدام کنیم تا رطوبت هوا در ساز نفوذ نکند. متاسفانه تعمیر ساز های بادی چوبی، اگر به خوبی نگه داری نشوند و آسیب ببینند، امکان پذیر نیست، و مجبور به تعویض ساز خواهید شد.

  • بادی برنجی

ساز های بادی برنجی از نظر نگه داری بسیار ساده تر هستند. برای تمیز کردن این ساز ها میتوانید، قطعات آن را از هم جدا کنید و با آب شستشو دهید. پس از شستشو حتما ساز را خشک کنید و محل اتصالات قطعات را با روغن مخصوص جلا دهید تا قطعات به راحتی حرکت کنند.

در بسیاری از ساز های بادی نگه‌داری درست آنها خلاصه به روغن کاری و تمیز کردن لوله تولید صدا میشود. اما باید به این نکته دقت کنیم که این روغن کاری هرچند برای سلامت ساز و آسیب ندیدن آن در آینده بسیار اهمیت دارد، اگر بیش از حد و غیر استاندارد باشد به ساز آسیب خواهد زد. روغن کاری بیش از حد باعث رسوب کردن روغن در ساز خواهد شد که بی شک، باعث گرفتگی صدای ساز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *