شناخت ساز

اهمیت گیتار بیس در قطعات موسیقی

گیتار بیس، سازی که در موسیقی مدرن بیش از تمامی‌سازها نادیده گرفته شده و با اینکه تمامی‌توجه بر روی درامر، گیتاریست و خواننده می‌باشد، اما در واقع نوازنده ی گیتار بیس  ارتباط میان ملودی و ریتم را حفظ می‌کند. این ساز، یک ساز زیبا و قدرتمند است؛ بیشتر مردم از وظیفه‌ی گیتار بیس در موسیقی آگاه نیستند؛ اما اگر نباشد، به خوبی متوجه می‌شوند که چیزی کم است و همین امر میزان اهمیت حضور نت‌های بیس در موسیقی را روشن می‌کند. نت‌های بیس، به دلیل فرکانس پایینی که دارند توسط گوش انسان سخت‌تر شنیده می‌شوند؛ اما نقشی بسیار حیاتی در یک قطعه‌ی موسیقی دارند. به راحتی می‌توان گفت که گیتار بیس اساس و پایه‌ی موسیقی ساخته شده توسط گروه است. این ساز، سازی است که دیگر سازها را منسجم می‌کند. در ادامه ی مقاله به شما از میزان اهمیت حضور گیتار بیس در قطعات و آثار موسیقی خواهیم گفت. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه ی سازباز تماس بگیرید.

نگه داشتن زمان و ریتم

اولین نقش گیتار بیس، حفظ یک ریتم ثابت است. با اینکه گیتار بیس، در دسته‌ی گیتارها قرار می‌‌گیرد، اما بیسیست بیشتر با درامر سر و کار دارد تا گیتاریست. علت آن است که بیس مانند درامز ریتم را برقرار و حفظ می‌کند و این در حالی است که گیتار و دیگر سازها مسئول هارمونی هستند. گیتار بیس می‌تواند ریتم را مانند درام حفظ کند و در عین حال گام را مانند گیتار نگاه دارد. در واقع گیتار بیس مسئول منسجم کردن هارمونی و ریتم است. این تعریف نشاندهنده ی اهمیت گیتار بیس و به شکل کلی، ملودی های بم در قطعات موسیقی می‌باشد.

مرتبط کردن هارمونی و ریتم

نت‌های فرکانس پایین معمولاً با قدرت و با نفوذ هستند و بخش اساسی آکوردها را می‌سازند. بم‌ترین صدای هر آکورد، همان صدایی است که پایه‌ی هارمونی را می‌سازد. زمانی که مغز ما آکوردی را پردازش می‌کند، جزء احساسی آکورد از بم‌ترین نت آن، یعنی نت بیس سرچشمه می‌گیرد. عوض کردن نت بیس کاملاً می‌تواند حس آکورد را عوض کند.  نوازنده‌ی بیس، با اضافه کردن عمق و همچنین اتصال هارمونی و ریتم به یکدیگر، ایجاد حس و استایل در موسیقی و همچنین کامل کردن صدای کلی موسیقی، در گروه نقش‌آفرینی می‌کند. در واقع نت‌های بیس صداهای تریبل(زیر) (گیتار) را به صداهای ریتم (درامز) وصل می‌کند و گیتار بیس به صورت همزمان هم نقش ریتمیک و هم نقش هارمونیک دارد. نوازندگان ماهر و با تجربه می‌توانند به موسیقی، ملودی‌های بیس به یادماندنی و جذابی اضافه کنند.

اهمیت گیتار بیس در قطعات موسیقی

ادامه‌دار نگه داشتن آهنگ

هر آهنگ، مجموعه‌ای از آکوردها و نت‌هایی دارد که توسط گیتار بیس به صورت ریتمیک نواخته می‌شوند و در نتیجه‌ی این کار، موزیک به سمت جلو پیش رفته و پر می‌شود. اگر شما آهنگ را یک بار با حضور بیس و بار دیگر بدون حضور بیس گوش کنید، به خوبی متوجه خواهید شد که بدون حضور بیس، آهنگ خالی و ناکامل است. قطعات بسیاری مانند Another one bites the dust از گروه Queen و Uptown Funk از Bruno Mars مثال های بارزی هستند که نشان می‌دهند این ساز، می‌تواند به عنوان نقش اصلی در قطعات موسیقی جای خود را مشخص و تعیین کند.

اولین گیتار بیس در دهه‌ی ۱۹۳۰ توسط پاول توتمارک ، سازنده و نوازنده‌ی اهل سیاتل تولید شد. لئو فندر  اولین بیس پرکاشن را در سال ۱۹۵۱ ساخت. سپس در اواسط دهه‌ی ۱۹۵۰ بر روی این ساز اصلاحات اندکی صورت گرفت. سری P-Bass هنوز هم پراستفاده‌ترین سری گیتار بیس است. فندر چند سال پس از ساخت P-Bass، گیتارهای Jazz Bass را تولید کرد. J-Bass دارای دسته‌ای باریک‌تر است که نواختن آن را ساده‌تر می‌کند و همچنین دو عدد پیک آپ دارد؛ یکی از این پیک‌آپ‌ها به بریدج و دیگری به دسته نزدیک‌تر است. از J-Bass به صورت گسترده در تمامی‌ژانرهای موسیقی مدرن استفاده می‌شود. بسیاری از کمپانی‌های دیگر، سازهایی مشابه سری P و J گیتار بیس‌های فندر تولید کرده‌اند. سری مشهور دیگری از گیتار بیس‌ها، توسط فندر اما این بار پس از ترک شرکتی که نام فندر را روی خود داشت، تولید شد. وی نام این سری از بیس‌ها را Music Man line گذاشت. این سری از بیس‌ها به داشتن یک تون  قوی و عمیق و همچنین طراحی کلاسیک مشهورند. اگر برای هر نوازنده فقط یک ساز می‌توانست وجود داشته باشد، آن ساز بیس Hofner Viollin است؛ این ساز به دلیل ارتباطش با پاول مک‌کارتنی این روزها با نام بیس بیتل  شناخته می‌شود. این نوازنده‌ و ترانه‌سرای افسانه‌ی راجع به وزن سبک و سادگی نواختن ساز حتی برای افراد چپ دست می‌گوید. اگر بخواهیم بیسیست های معروف از هر سبک را نام ببریم می توانیم به John Deacon از گروه Queen و John Myong از گروه Dream Theater و Cliff Burton بیسیست سابق و فقید گروه Metallica اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید : انواع پیکاپ در گیتاربیس

 

گیتار بیس از دهه‌ی ۱۹۵۰ تا به امروز

از دوره‌ی موسیقی جز تا به اوایل دوره‌ی راک اند رول، از گیتار بیس‌های دابل  استفاده شد. با پیشرفت موسیقی جز و راک، قابلیت جابه‌جایی، سادگی نواختن و تغییرات تون گیتارهای بیس نمایان شد. گیتار بیس پس از سال ۱۹۵۷ و استفاده‌ی بیل بلک ، بیسیست الویس پریسلی  از بیس الکتریک، خط ملودی‌های نوشته شده توسط پاول مک‌کارتنی ، نوآوری‌های سایکدلیک جک بروس، ملودی‌های جز جیکو پاستوریوس، خطوط ملودی پراگرسیو تونی لوین و کریس اسکوایر تبدیل به یک نیروی غیر قابل توقف در موسیقی شد.

امروزه این ساز نقش پررنگی در تمامی‌سبک‌های موسیقی مدرن و کلاسیک از جمله هیپ هاپ، داب استپ، متال، لانج و … دارد. نقش اساسی در موسیقی را سازهایی اجرا می‌کنند که ملودی های بم را نوازندگی می‌کنند. پس با تفاسیر گفته شده بسیاری از احساساتی که در قطعات به شنونده منتقل می‌شود، وظیفه اش بر دوش نوازنده ی گیتار بیس یا همان بیسیست می‌باشد. برای خرید انواع گیتار بیس به وبسایت سازباز مراجعه کنید.

سخن آخر:

در صورتی که قصد تهیه گیتار بیس یا خرید ساز دیگری را دارید می توانید با کارشناس سازباز در تماس باشید و یا به صفحه مشاوره خرید ساز مراجعه کرده و سوالات مورد نظر خود را مطرح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه در “اهمیت گیتار بیس در قطعات موسیقی
  1. مهدی گفت:

    بسیار مقاله عالی و کاربردی بود تشکر از شما