آموزشی

آینده موسیقی تا ده سال آتی…

مسلماً پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه ها برای بشریت سرشار از آزادی و راحتی است. همواره صنعتگران و مخترعان در طول تاریخ تلاش کرده اند تا با کشف و یا تولیدی جدید، مسیر زندگی را برای دیگران هموارتر سازند. در این راه، بسیاری از مشاغل جدید بوجود آمده اند و در مقابل بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده اند. همواره این پیشرفت سرشار از نکات مثبت و منفی بوده و هست؛ اما سوال اینجاست که در زمینه ی موسیقی چه تاثیری دارد؟

مسلما هرچه به سمت جلو حرکت می کنیم سازها سیر تکاملی خود را طی می کنند و به کمال خود میرسند. همانطور که گیتار در شکل های مختلف تولید و ساخته شد، ذات موسیق نیز از این تغییر ناگزیر نخواهد بود.

در تیترهای زیر به تعدادی از احتمالات اشاره شده، امیدواریم با نگاشتن این مطلب کمکی به عرصه موسیقی کرده باشیم.

۱- پخش موسیقی به صورت سی دی و دی وی دی کاملا منسوخ خواهد شد. امروزه با وجود پلتفرم هایی مانند  Spotify, iTunes , Soundcloud و … مابقی این شرکت ها تلاش کرده اند تا منبعی وسیع برای صنعت موسیقی باشند. بسیاری از مردم در سراسر دنیا از این برنامه ها برای گوش دادن به موسیقی استفاده می کنند و چه بسا بسیاری از موزیک ها را به همین شیوه خریداری می کنند. طبق آمارها از سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۷۵ درصد موزیک ها از طریق Stream کردن فروخته شده، و البته این اتفاق چالشی برای بسیاری از هنرمندان و شرکت های پخش موسیقی شده است.

۲-هنرمندان هیپ هاپ زیاد شده و به صورت فصلی روی بورس می آیند! اگر از اکثر آنها سوال کنید عاشق اجرا کردن هستند اما از جابجایی حین اجرا، سفرهای متعدد، بی خوابی و خستگی ها، رژیم های متعدد و … بیزارند. در ده سال آتی شاهد خواهیم بود که تنها لاس وگاس محل اقامت آنها نخواهد بود. بسیاری از ایالت های آمریکا و شهرهای دیگر کشورها نیز پذیرای این هنرمندان نوظهور خواهند بود.

۳-برچسب های فروش به فراموشی سپرده خواهند شد. بسیاری از آنها مانند کمپانی طنین، رنگارنگ، کلتکس و … نیز کم کم در حال فراموش شدن هستند زیرا بسیاری از هنرمندان از طریق استریم کردن و پخش آنلاین از اپلیکیشن های کلی مانند Spotify آثار هنری خود را به فروش میرسانند. با از بین رفتن CD و DVD و نوار کاست، این شرکت ها با از بین رفتن حالت فیزیکی بسیاری از سهام خود را در حال از دست دادن هستند.

۴-بسیاری از هنرمندان حالت بیزینسی و تبلیغاتی پیدا خواهند کرد. به عنوان مثال متعجب نشوید اگر هنرمند محبوب شما برای کوکاکولا و یا ردبول بخواند و تبلیغ کند. مارکتینگ در دو دهه اخیر پیشرفت و تحول بسیاری داشته و با بکارگیری هنر موسیقی نیز قدم جدیدی در این راه گذاشته است. البته با از بین رفتن شرکت های اسپانسر مانند رنگارنگ و طنین و غیره، هنرمندان باز هم برای پشتوانه ی مالی نیاز به بودجه دارند. پس بسیاری از برندها مانند کوکاکولا وظیفه ی اسپانسرینگ را به عهده خواهند گرفت.

۵- آهنگ های ماندگار جدید بیش از گذشته شنیده خواهند شد. اگر در گذشته آهنگ های برتر یک میلیون بار شنیده و یا پخش میشدند، امروزه و در آینده این امکان وجود دارد که آهنگ هایی که حتی کمتر محبوب هستند، بیش از یک میلیون بار شنیده شوند. پس آهنگ های برتر هر سال و یا هر دهه ممکن است ماندگارتر شوند. زیرا با استفاده از استریم کردن می توان تعداد پخش شدن این آثار را افزایش داد.

۶-از تکنولوژی VR برای بسیاری از موزیک ویدئوهای جدید استفاده خواهد شد. این تکنولوژی امروزه نیز در صنعت بازی به وفور یافت می شود. چه بسا با استفاده از VR بتوان هم موزیک ویدئوهای جدید را دید، هم از راه دور در کنسرت ها حضور داشت! با این تفاسیر، فروش بلیط کنسرت ها بیش از پیش خواهد بود و تعداد بازدید کننده های کنسرت ها دوچندان خواهد شد.

۷-استفاده از اتوماسیون و هوش مصنوعی در آهنگ سازی، یکی از ترسناک ترین اتفاقاتی است که در ده سال آتی حتما در موسیقی ظهور پیدا می کند. حتی در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک آزمایش آهنگ Daddy’s Car از گروه Beatles توسط یک هوش مصنوعی بازنوازی و بازخوانی شد. درست است که شاید مانند اصل آهنگ دلچسب نباشد اما این تازه شروع راه است و در آینده مسلما هوش مصنوعی پیشرفت خواهد کرد و ممکن است حتی تواناتر از یک انسان به خلق موسیقی بپردازد.

۸-سوپراستارها به فراموشی سپرده می شوند؟ ممکن است! جدای از پیشرفت تکنولوژی، در هر دهه از موسیقی، با حضور هنرمندان جدید حضور دیگر آرتیست ها کمرنگ تر می شود. در موسیقی راک میتوان به بسیاری از گروه ها اشاره کرد که پس از اسطوره هایی مانند Pink Floyd و Queen ظهور کردند و موفقیت های چشمگیری داشتند. اما در ده سال آتی، این موضوع بسیار چالش برانگیز تر خواهد بود. زیرا دسترسی عموم به ادوات و برنامه های موسیقی بیشتر خواهد بود و بسیاری از افراد شروع به ساخت آهنگ های عجیب و غریب خواهند کرد.

۹-یکی از اتفاقات جالبی که همواره در حال رخ دادن بوده اما شدت آن در ده سال آینده بیشتر خواهد بود، ظهور سبک های جدید در موسیقی است. می توان گفت پس از دوره ی رمانتیک که به عنوان یکی از آخرین دوره های موسیقی کلاسیک از آن یاد میشود، سبک هایی مانند بلوز، جز، پاپ، راک، متال، هیپ هاپ، رپ و … دیگر سبک هایی پدید آمدند؛ در طی این ۱۰۰ سال این سبک ها نیز هرکدام به زیر شاخه های زیادی تبدیل شدند! این روند در طی این ده سال شدت بیشتری خواهد یافت و سبک هایی جدید بوجود خواهد آمد. چرا؟! زیرا موسیقی مدرن در حال توسعه و یافتن فُرم مناسب خود می باشد. این روند تا جایی ادامه خواهد داشت که هر بشر بر روی کره ی زمین دارای سبک موسیقی مخصوص به خود است.

۱۰- آخرین مورد که شاید باور پذیری سختی نسبت به ۹ مورد بالا داشته باشد، این است که شما میتوانید در حین تماشای فیلم، کنسرت، تئاتر، برنامه تلویزیونی و … هر اثر هنری بصری، موزیک دلخواه خود را برای صحنه های متفاوت داشته باشید. به عنوان مثال بسیار شده که خیلی از ما در حین دیدن یک فیلم ترجیح دادیم که موسیقی آن صحنه، یکی از آهنگ های مورد علاقه ما باشد. اما این اتفاق خواهد افتاد! شرکت Youtube نیز در حال کار کردن بر روی این موضوع است که قانون CopyRight نیز در استفاده از این قابلیت برقرار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *