آموزشی

ساز مناسب کودکان

چه سازی برای کودکان مناسب است

یکی از دغدغه های مهم برخی از والدی این است که کدام ساز برای کودک شما مناسب است؟ با انتخاب ساز درست برای کودکان و ایجاد و افزایش علاقه به یادگیری نواختن ساز، می توانید یک جریان ادامه دار را برای نواختن ساز برای کودکان ایجاد کنید. انتخاب ساز مناسب و سن مناسب یادگیری نواختن ساز، ایجاد حس رضایت و لذت را برای او رقم خواهید زد. برای این که بدانید یادگیری نوازندگی با چه سازی برای کودکان مناسب تر است، ابتدا باید آگاه باشید که آیا فرزند شما آمادگی لازم برای یادگیری ساز و موسیقی را دارد؟ در اصل برای ثبت نام کودکان در کلاس های آموزش موسیقی، ابتدا باید شرایط سنی، فیزیکی و روحی کودکان را به خوبی بررسی کنید تا عجولانه تصمیم نگیرید.

 بسیاری از نوازندگان پیش کسوت میگویند با توجه به شرایط؛ سن مناسب شروع یادگیری نواختن ساز در کودکی، سن ۶ الی ۸ سال است. این موضوع با توجه به سازی که کودک برای یادگیری و با توجه به شرایط کودک متفاوت است. عموم کودکان در سن ۶ الی ۸ سال دارای رشد فیزیکی مناسب و درک بالایی از فیزیک بدن خودشان دارند. همچنین کودکان می توانند با قابلیت های دست و انگشتان، دهان، درک صحیحی از محرک های بیرونی مانند صدا  و تصویر داشته باشند. با شناخت قابلیت درک تصاویر و صدا کودکان می توانند پیشزمینه ی لازم برای ورود به دنیای جذاب و رنگارنگ موسیقی را داشته باشند. در این مقاله به طور کامل با مهم ترین نکات برای انتخاب درست ساز برای کودکان آشنا می شویم.

بهترین سن و حداقل توانمندی‌های فیزیکی کودکان برای نواختن ساز چیست؟

بدیهی است که با بالاتر رفتن سن کودک، رشد و قدرت فیزیکی و بدنی آن ها نیز رشد کرده و افرایش پیدا می کند. رشد کودک و قدرت فیزیکی او ارتباط مستقیمی با انتخاب صحیح ساز دارد. برای مثال سازهایی که ابعاد بزرگ و سنگین دارند مانند ویولنسل، چنگ، قانون، سازهای بادی مانند توبا هم برای یادگیری کودکان در زمان اجرا و حمل آن ، دشوار خواهد بود. برای نواختن سازی مانند ترومبون لازم است که کودک رشد استخوانی کافی و دست های کشیده و بلند داشته باشد تا بتواند محدوده صدایی مناسب را ایجاد و اجرا کند. همچنین در ساز “درامز” ، اگر پوزیشن صحیح نشستن رعایت نشود پس از مدتی تمرین طولانی به ناحیه کمر و کودک آسیب جدی وارد می شود.

 برخی از اساتید و نوازندگان عقیده دارند که کودکان نحوه دمیدن و صدا دهی از سازی مانند سازهای بادی از جمله نی را پس از مدتی یاد می گیرند. اما این موضوع برای سازهایی مثل هورن یا ابوا که دهانه آن ها باریک و دارای دو زبانه است، کمی دشوارتر خواهد بود. یادگیری و تسلط بر دمیدن و نواختن این ساز مناسب کودکان به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. اما باید توجه داشته باشید که کودکانی که لب های آنها نازک و دندان هایشان صاف و بدون اعوجاج است، به راحتی می توانند به دهان خود شکل دهند و این سازهای بادی را بنوازند. در صورتی که به تازگی دندان فرزندانتان را ارتودنسی کرده اید، توصیه می کنم فعلاً سراغ یادگیری سازهای بادی نروید. این کار به دلیل این که کودک را اذیت می کند، ممکن است باعث شود برای همیشه علاقه خود به یادگیری ساز را از دست دهد.

چه سازی برای کودکان مناسب است

پیانو یکی از بهترین سازهای مناسب برای کودکان حتی در سنین پایین است. اگر فرزند شما در مقایسه با سایر هم سن و سال هایش دست های پهن تر و انگشتان کشیده تری دارد، یادگیری پیانو برای آن آسان است. یادگیری پیانو در سنین پایین و کودکی می تواند برای فرزندان یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب شود. با یادگیری پیانو در سنین پایین، فرد در بزرگسالی و در سطوح بالاتر به راحتی می تواند تکنیک های پیانو را اجرا کند. علاوه بر این یادگیری پیانو از سنین پایین درک بهتری از نٌت خوانی، ارتباط ساز به ساختار صفحه کلید، ملودی و هارمونی که مبانی موسیقی در بطن خود دارد، را خواهد داشت.

شخصیت کودک برای نواختن

هر کودک ممکن است برای نواختن سازهای مختلف، تجربه متفاوت و منحصر به فردی از آموزش و نواختن یک ساز را تجربه کند. قطعا شناخت خصوصیات شخصیتی کودکان می‌تواند یک راهنما و یک روش خوب برای انتخاب ساز، متناسب با روحیات آن ها باشد. کودکان برون‌گرا (در واقع کودکانی که از مرکز توجه بودن و ارتباط با سایر افراد حتی بزرگ تر از خود لذت می‌برند) احتمالاً با یادگیری سازهایی مانند تنبور، تار، سنتور، پیانو، ترومپت، ویولن، گیتار الکتریک و سازهای کوبه ‌ای ارتباط بهتری برقرار کنند. علاوه بر این، این سازها شانس شرکت کردن کودکان در گروه های ارکستر بزرگ را تا حد زیادی فراهم می کند. در مقابل، کودکان درون‌ گرا و کم ‌حرف، عموما با سازهایی مانند سه تار یا نی که بیشتر به صورت تک ‌نوازی و فردی اجرا می ‌شوند ممکن است بیشتر احساس راحتی کنند.

پرمخاطب بودن/نبودن یک ساز

بعضی از سازها مرسوم‌ تر هستند و حتی افرادی که شناخت کافی از موسیقی و انواع سازها ندارند، این سازهای مرسوم را می شناسند. بعضی از سازها نیز منحصر ‌به‌ فردتر هستند. مزیت سازهای مرسوم و پر مخاطب این است که فرزندتان می‌ تواند در محیط آموزشگاه، با سایر هنرجویان کم ‌سن و هم سن خود، آشنا شود و ارتباط دوستانه برقرار کند. این امر می‌ تواند یک اهرم انگیزشی بسیار مفید برای یادگیری هرچه بهتر بهتر کودکان باشد. البته سازهای پر مخاطب و مرسوم، تعداد مربیان بیشتری دارند و به همین دلیل، منابع آموزشی بیشتری در اختیار کودکان و اساتید خواهد بود. بنابراین با احتمال و شانس بیشتری می توانید آموزشگاه یا استاد حرفه ای و خبره را برای آموزش به فرزندتان می توانید پیدا کنید. همچنین خرید لوازم جانبی آن راحت ‌تر،ارزان ‌تر و در دسترس تر از سازهای غیر مرسوم می باشد. اما در نظر داشته باشید که به دلیل همگانی و مرسوم بودن این سازها، فضای رقابتی که ایجاد می شود عضویت کودکان در گروه‌های موسیقی را سخت ‌تر خواهد کرد.

با این وجود احتمال دارد فرزند شما به ‌جای علاقه ‌مند بودن به سازهای مرسوم مانند پیانو، گیتار، ویولن و … به یک ساز ویژه و خاص و یا حتی کمیاب علاقه داشته باشد. امتیاز چنین انتخابی، در کمیاب بودن نوازندگان سازهای غیر مرسوم می باشد. پس امکان دارد فرزند شما با شانس بیشتری در گروه های موسیقی می تواند شرکت و رشد کند. اما پیدا کردن مدرس موسیقی مسلط بر این سازهای غیر مرسوم و پیدا کردن ابزار جانبی آن، احتمالاً چالش‌ های زیادی را در پیش رو خواهید داشت. حتی ممکن است فرزندتان مسافت طولانی ‌تری را برای شرکت در کلاس نوازندگی طی کند و از اینرو حتی با انتخاب ساز مناسب کودکان، نتیجه مناسب دست پیدا نکند.

علاقه‌مندی کودک به ساز

اصلی ترین پارامتر برای انتخاب ساز مناسب کودکان که قرار است کودک موسیقی را برای بار اول با آن تجربه کند، علاقه‌ کودک به آن ساز است. کودکان خردسال در علاقه مند شدن و دلزده شدن نسبت به چیزهای مختلف عجله بیشتری دارند. اما هنگامی که کودکی به طور مداوم از دیدن، شنیدن صدای یک ساز و یا حتی نواختن یک ساز خاص توسط فردی به وجد می آید، شانس علاقه مند کردن کودک به ساز بیشتر خواهد بود. اگر این فرصت در اختیار کودکان باشد که بتوانند سازهای مختلف را از نزدیک ببینند و حتی صدای آن ها را بشنوند، می توان عکس‌ العمل‌ ها و صحبت‌ های آن ها را دید و فهمید که علاقه اصلی آن ها کدام ساز است؟ اگر کودکی به بخش‌ های ریتمیک موسیقی  علاقه و واکنش بیشتری نشان دهد،  ممکن است سازهای کوبه ‌ای مانند تنبک را به سه‌تار ترجیح خواهد داد.

مطالعه بیشتر: سازهای موسیقی کودک و سن مناسب برای یادگیری هر یک

چه سازی برای کودکان مناسب است

هزینه

زمانی که با اتفاق نظر خود و کودکتان یک ساز را انتخاب کردید، قدم مهم بعدی هزینه های یادگیری ساز است. تسلط و یادگیری هر سازی ممکن است چند سال طول بکشد. برای مثال هزینه یادگیری موسیقی فرزندان چندین قسمت مختلف از جمله هزینه خود ساز، هزینه نگه داری از ساز، هزینه خرید لوازم جانبی، خزینه کلاس اصلی، هزینه کلاس های مکمل مانند یادگیری تئوری موسیقی، هزینه رفت و آمد و صرف زمان برای حضور در کلاس و … تقسیم می شود. با برنامه ریزی و سرمایه گذاری صحیح با دید بازتر می توانید کودکتان را برای یادگیری بهتر و تسلط کافی نواختن ساز ترغیب کنید.

در نهایت سعی کنید هیچگاه ساز مورد علاقه خود را بر فرزندتان اجبار نکنید و بدانید که ساز مناسب کودکان چیست. زیرا در صورتی که فرزندتان از موسیقی زده شود شاید دیگر هیچگاه نخواهد هیچ سازی را بنوازد و یا آموزش ببیند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر جهت خرید ساز و موسیقی کودکان و آموزش اُرف با کارشناسان مجموعه ی سازباز در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید برای آموزش آنلاین موسیقی  کودک خوب به مجموعه لایواستدیو۲۴ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه در “ساز مناسب کودکان
  1. مدیر سایت گفت:

    سلام،
    دوست عزیز، نظر کارشناسان این هستش که در انتخاب ساز فرزندتون دخالت نکنید و فقط اون رو در محیط های مناسب موسیقی قرار بدین تا ساز های مختلف رو ببینه و صدای اونها رو بشنوه و خودش تصمیم بگیره که چه سازی براش جذاب تره….
    در ارتباط با خرید ساز هم حتماً با دفتر ساز ۲۴ تماس بگیرید…همکارانمون شما رو راهنمایی می کنند…

    موفق باشید
    فروشگاه اینترنتی سازباز
    اولین مرجع تخصصی بررسی و فروش ادوات موسیقی در ایران

    https://t.me/sazzbazzchannel
    https://www.instagram.com/sazzbazzcom

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)

سایدبار Scroll To Top