آموزشی

ضبط موسیقی در خانه

با توجه به شرایطی که این روزها در مملکت حاکم است، بسیاری از هنرمندان و کسانی که تنظیم کننده و آهنگساز هستند با چالشی بزرگ روبه هستند و آن هم چیزی نیست غیر از ضبط کردن ملودی ها. در حالی که بخاطر شیوع بیماری کرونا بسیاری از استودیوهای ضبط صدا کار خود را تعطیل کرده اند و یا بسیاری از هنرمندان اعتمادی نسبت به بهداشت محل ضبط ندارند، بهترین کار این است که بتوان در منزل ملودی های خود را نواخت و ضبط نمود. در این مقاله تلاش میکنیم تا راه حل هایی برای رفع مشکل ضبط موسیقی در خانه را پیشنهاد دهیم.

مرحله اول

در وهله اول برای ضبط موسیقی در خانه باید شرایط بررسی شود. آیا سیستم کامپیوتر مورد نظر، کارت صدا، بلندگوی مانیتورینگ، هدفون و … در دسترس است؟ مهم نیست سازی که مینوازید دارای پیکاپ است یا خیر، و یا میخواهید خواندن خود را ضبط کنید. در مرحله ی اول، وجود کامپیوتر و کارت صدا و هدفون کاملا ضروری می باشد.

بلندگوهای مانیتورینگ، اسپیکر هایی هستند که تمامی بازه های فرکانسی را به شفاف ترین شکل ممکن پخش میکنند با قراردادن آن ها در سمت چپ و راست کامپیوتر میتوان محدوده ی پخش صدا را مشخص می کند. مسلما اگر بلندگوهای مانیتورینگ را در اختیار داشته باشید می توانید با دقت خیلی بالاتری صدای ساز خود را ضبط و تنظیم نمایید. اما برای شروع می توان با استفاده از هدفون های خوب و قوی تا حدودی از داشتن مانیتورینگ بی نیاز شد.

داشتن کارت صدا و سیستم کامپیوتری که بتوان بر روی آن نرم افزارهای مخصوص به ضبط صدا مانند Cubase و FL studio را اجرا کرد کاملا ضروری می باشد. هرچه کامپیوتر و سیستم مورد نظر از نظر حجم هارد دیسک خلوت تر، گنجایش رَم بالاتر و پردازنده ی کامپیوتر قوی تر باشد، کیفیت و سرعت رکورد آهنگ بهتر خواهد بود. برای بهینه کردن پردازنده یا همان CPU میتوانید برنامه هایی که در حین ضبط موسیقی در خانه به آن نیازی ندارید را ببندید تا تمام قدرت کامپیوتر بر روی برنامه ی مورد نظر ضبط صدا متمرکز شود.

 کارت صدا مهمترین عاملی است که در کیفیت ضبط صدا موثر است. اگر کارت صدایی تهیه کنید که کیفیت آن خوب نباشد هرچقدر سیستم کامپیوتری و ساز شما هم بالا باشد با ز تاثیری در خوب ضبط شدن صدا نخواهد داشت. پس تلاش کنید تا با تهییه یک کارت صدای مناسب و خوب بتوانید با بیشترین کیفیت ممکنه ضبط صدای خود را انجام دهید. تعداد ورودی و خروجی کارت صدا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بیشتر از یک ورودی برای کارت صدا داشته باشید، می توانید همزمان دو یا چند ساز را باهم ضبط و ذخیره کنید. توجه داشته باشید که تعداد ورودی های یک کارت صدا همیشه دلیل بر با کیفیت بودن آن نمی باشد. حدالامکان از خرید کارت صدای دست دوم خودداری کنید؛ زیرا در صورت معیوب بودن تعدادی از قطعات داخلی یک کارت صدا، هزینه ی سنگینی برای تعمیر آن باید پرداخت کنید و حتی شاید خیلی از این قطعات دیگر تعمیر نشوند و یا در صورت رفع عیوب، به خوبی حالت اولیه کار نکنند.

مرحله دوم

اگر سازی که میخواهید با استفاده از آن رکورد انجام دهید دارای پیکاپ است، شما هیچ نیازی به محیط آکوستیک ندارید و به راحتی در هر مکان و هر زمانی می توانید رکورد صدای خود را انجام دهید.اما هنگامی که خواندن و یا نواختن یک ساز آکوستیک بدون پیکاپ را انجام می دهید، شرایط باید کاملا متفاوت باشد.

استفاده از میکروفون های خوب به ضبط با کیفیت شدیدا کمک می کند. بسیاری از میکروفون های ارزان قیمت داخل بازار صرفا برای بلندتر پخش شدن صدا ساخته شده اند و از کیفیت خوبی برای ضبط صدا برخوردار نیستند. عموما برای هر نوع ساز و یا خواندن میکروفون مخصوصی وجود دارد. بسیاری از میکروفون ها صرفا برای دریافت فرکانس های بم طراحی شده اند و قابلیت ارسال و دریافت فرکانس های زیر را ندارند. این مدل میکروفون ها عموما برای ضبط صداهای کوبه ای کاربرد دارند و در بسته های با تعداد بیش از ۲ میکروفون فروخته می شوند. مدل های دیگری از میکروفون که برای ضبط سازهای زهی استفاده می شوند، از بیشترین بازه ی دریافت فرکانسی برخوردارند و با بسیاری از آنها میتوان انواع و اقسام سازهای زهی، بادی و یا خواندن ترانه را ضبط نمود. اما با توجه به دینامیک و یا استاتیک بودن بازه ی فرکانسی، میتوان تعیین کرد که برای چه کاربردی مناسب هستند. هرچه کپسول های داخل یک میکروفون قوی تر و شفاف تر باشد، قدرت ضبط در محدوده ی اطراف میکروفون بیشتر خواهد بود و در نتیجه تمامی فرکانس های ایجاد شده از ساز و یا حنجره را میتوان دریافت نمود.

مهمترین عاملی که نبودِ آن می تواند ضبط موسیقی در خانه با سازهای آکوستیک و خواندن را تقریبا غیر ممکن سازد، آکوستیک نبودن محیط می باشد. اولین قدمی که برای آکوستیک کردن محیط می تواند موثر باشد این است که تمامی کف اتاق و یا محل ضبط به شکل موکت شده و یا پوشیده با فرش باشد. یک اتاق را به دو دلیل اصلی آکوستیک میکنند:

۱- جلوگیری از ورود/خروج صدای اضافه و به صفر رساندن آن تا حد ممکن

۲- جلوگیری از انعکاس فرکانس های صوتی

برای آکوستیک کردن ابتدایی و اولیه اتاق کافیست قسمت هایی از اتاق را که میدانید ورود و خروج صدا از آنجا به راحتی امکان میگیرد را با استفاده از فوم های مشبک بپوشانید. این نواحی عموما در نزدیکی کنج های اتاق، نزدیک درب ورودی و پنجره ها و کانال کولر، دیوارهای غیر حمال که بین اتاق ها قرار میگیرد و کفِ اتاق که سرامیکی بوده و پوشیده نباشد قرار دارند. ضخامت این فوم ها را میزان متراژ محل ضبط تعیین می کند.

مرحله سوم

در صورتی که تمامی شرایط گفته شده مهیا شد، حال به شیرین ترین بخش و در عین حال، سخت ترین بخش ممکنه میرسیم و آن ضبط اهنگ می باشد. برخلاف باور عموم، ضبط موسیقی دقت و تمرکز بسیار بالایی میخواهد و تنها کافیست که به اندازه ی یک هزارم ثانیه ریتم نواختنتان به تعویق افتد و یا دچار اشکال شود؛ به اندازه یک سِنت کوک سازتان و یا خواندنتان دچار مشکل شود و یا به هر دلیلی، ملودی ضبط شده دارای ایراد بسیار کوچکی باشد. در همین لحظه است که باید از ابتدای میزان ضبط شده شروع به نواختن کنید!

برای ضبط شدن کار و اهنگتان هیچ عجله ای نداشت باشید. چندین بار یک میزان و خط ملودی را ضبط کنید و سپس بهترینِ آنها را انتخاب کنید. ممکن است صدایی که از سازتان در نظر دارید، با صدای ضبط شده کمی متفاوت باشد و این یک امر کاملا طبیعی می باشد. با استفاده از بسیاری از پلاگین ها شما میتوانید تنظیمات فرکانسی صدای ساز خود و یا خواند خود را تغییر دهید تا به صدای مورد نظرتان برسید. البته در نظر داشته باشید که این امر نیاز به علم دارد و عموما به اشخاصی که این کار را انجام میدهند مهندس صدا می گویند.

در حین ضبط حتما از مترونوم داخل برنامه استفاده کنید و تمامی تمرکزتان را بر روی ضبط بگذارید. سعی کنید تمامی لاین هایی که میخواهید رکورد کنید را دوبار ضبط کنید و در نهایت هر یک را به یکی از کانال های چپ و یا راست منتقل کنید. با استفاده از این تکنیک می توانید صدایی زنده و طبیعی و در عین حال پُر داشته باشید و برای میکس و مستر کردن آهنگتان، با مشکلاتی اعم از نبود لاین مورد نظر مواجه نشوید. و در آخر، تا جایی که امکان دارد از افکت هایی مانند Reverb و Delay و Chorus در هنگام ورود فرکانس به کارت صدا استفاده نکنید و پس از ضبط شدن، برای هر لاین جداگانه افکت های مورد نظرتان را اعمال کنید. هرچه صدای ضبط شده خام تر باشد، امکان ایجاد تغییرات در آن مهیا تر خواهد بود.

مرحله چهارم

در آخر پس از ضبط قطعه ی مورد نظرتان می توانید خروجی را به شکل یک فایل صوتی از برنامه دریافت کنید. دقت کنید که برای خروجی اولیه حتما از فرمت WAV استفاده کنید و سپس آن را تبدیل به MP3 کنید. کارهایی که تازه ضبط کرده اید را حتما پس از گذشت چند روز گوش دهید. زیرا در همان ساعات پس از ضبط گوش هایتان از ملودی ضبط شده پُر شده و قادر به دریافت اشکالات و اشتباهات نوازندگی و یا ضبط نمی باشد. در صورتی که متوجه اشتباهی در آن شده اید به اصلاح آن بپردازید.

در نظر داشته باشید که اولین ضبط موسیقی در خانه هیچگاه خوب نخواهند بود؛ پس ناامید نشوید و ادامه دهید. درصورتیکه در هریک از مراحل گفته شده مشکلی داشتید و یا نیاز به کمک دقیق تری داشتید می توانید با پشتیبانی سازباز تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را یاری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *