ساز سه تار را خلوت هنرمند می نامند. جثهی کوچک و ظریف از جنس چوب این ساز دوست داشتنی به همراه نالهای که هنگام نوازندگی با آن به گوش میرسد، ارتباطی خاص بین نوازنده و ساز ایجاد می کند. شاید حجم صدای سه تار نسبت به دیگر سازهای سنتی ایرانی کمتر باشد، اما همین صدای ظریف از لطافت خاصی برخوردار است که سبب شده تا اکثر علاقهمندان به موسیقی، علی الخصوص بویژه موسیقی اصیل ایرانی، به سه تار علاقه نشان دهند و به یادگیری و اجرای آن بپردازند. سه تار از زیرشاخه های سازهای زهی-زخمهای است و گرچه در گروهنوازیها نیز کاربرد دارد، اما بیشتر از آن بعنوان سازی که میتوان در تنهایی و برای دل خود نواخت و لذت برد یاد میشود. یار و یاور همیشگی یک عاشق حقیقی، که با آن نجوای درونی دلش را سوار بر نوایی دلنشین به صدا در میآورد.
تاریخچه سه تار
قدمت ساز سهتار ریشه در سازهای باستانی عود و تنبور دارد و در مستندات تاریخی بدست آمده، آن را از خانواده سازهای دوتار و تنبور میشمارند. اما سهتار امروزی از نظر ساختار پردهبندی و شیوه ی نوازندگی شباهت زیادی به ساز تار دارد. در بسیاری از نقاشی ها و نگاشت های تاریخی و آثار سفالی کشف شده، مستنداتی از سازی مشابه سهتار به چشم میخورد که قدمتی چهار هزار ساله را بیان میکند (حدود دو هزار سال قبل از میلاد مسیح)، اما قدیمیترین نمونههای باقیمانده از این ساز ایرانی متعلق به قرن یازدهم هجری (حدود چهارصد سال قبل) است. سهتار را یک ساز ملی، و نه قومی، میدانند، چرا که به فرهنگ عمومی ایرانی تعلق دارد. گفته میشود که در قدیم، سهتار بیشتر در میان درباریان محبوب بوده، اما میزرا عبدالله فراهانی (از اساتید برجسته موسیقی ایرانی در زمان قاجاریه) با شروع آموزش این ساز در کلاس درس، به تدریج آن را به سازی متداول برای همگان تبدیل کرد.
سیر تحول سه تار
مطمئنا مثل هر سازی، ظاهر و ساختار امروزی سهتار دستخوش تغییراتی شده که در مسیر بهینهسازی این ساز توسط موزیسین ها و متخصصین در گذشته بر سه تار اعمال شده است. ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کنه که به چه دلیل “سهتار” چهار سیم دارد؟ اصلی ترین تغییری که در سهتار اعمال شده، اضافه شدن سیم چهارم است که منابع متعدد به نقل از روایت شفاهی ابوالحسن صبا، درویشی به نام مشتاق علیشاه کرمانی را بعنوان فردی میشناسند که برای اولین بار این سیم را به ساختمان سهتار افزود. از همین رو، نوازندگان سهتار این سیم را “سیم مشتاق” نامیدهاند. اضافه شدن سیم مشتاق به سهتار، باعث گسترش قابلیتهای نوازندگی بر روی این ساز شد (محدوده صوتی فعلی سهتار حدود سه اکتاو است) و به ترویج آن کمک کرد. البته باید توجه داشت که این سیم از نظر زمانی “چهارمین” سیم اضافه شده به ساز است، اما از نظر ترتیب قرارگیری سیمها (که شمارش آن از پایین به بالاست) سومین سیم است.
ساختمان و اجزا سه تار
سهتار یک ساز زهی-زخمه ای (زهی-مضرابی) است؛ به این معنا که نحوه ی تولید صدای موسیقایی در این ساز بر مبنای ارتعاش سیمها عمل میکند و نوازنده باید برای نوازندگی با ساز، بر سیم ها زخمه بزند. در سهتار، زخمهها (مضرابها) بوسیله ناخن انگشت سبابه دست راست زده میشوند، البته در شرایطی که نوازنده امکان بلند کردن ناخن انگشت سبابه را ندارد و یا ناخن شکننده دارد، میتواند از مضرابهای شاخ یا فلزی استفاده کند.
شمایل کلی ساز از یک کاسه گلابی شکل که به دسته (محل قرارگیری پردهها) متصل است تشکیل میشود. کاسه سهتار بیشباهت به کاسه سازهای دوتار و تنبور نیست، اما از آنها کوچکتر است. مانند بیشتر سازهای اصیل ایرانی، بخش عمده ساز سهتار از چوب ساخته میشود. چوبهای رایج مورد استفاده در ساخت سهتار، چوب گردو و توت هستند که بخاطر استحکام و همچنین اثر مثبت در تشدید صوت و بالا بردن کیفیت صدای ساز از آنها استفاده میشود. کاسه و صفحه (سطح روی کاسه) را معمولاً از چوب توت، و دسته را معمولاً از چوب گردو میسازند. صفحه، تخته نازک چوبی است که روی کاسه سهتار قرار میگیرد و دارای سوراخهایی برای خروج صدای تشدید یافته است. خوشصدا بودن سهتار تا حد زیادی به کیفیت صفحه بستگی دارد.
در قسمت زیرین کاسه، سیمگیر قرار میگیرد که وظیفه نگه داشتن سیمها در پایین ساز را دارد، آن را پیشتر از جنس استخوان، اما امروزه معمولا از جنس چوب میسازند.
بر روی صفحه و در فاصله سه انگشتی از انتهای کاسه، قطعه ای متحرک از جنس چوب قرار میگیرد که به آن خرک میگویند. این قطعه ظریف در انتقال صدای سیمها به صفحه نقش اصلی را دارد. ارتفاع خرک از یک سانتیمتر هم کمتر است و سطح رویی آن دارای شیارهای کمعمقی است که سیمها از داخل آنها میگذرند و به سمت بالای ساز میروند.
دسته ساز سهتار، محل پردهبندی و همچنین اتصال سیمها به گوشیها است. پردهها نخهای باریکی از جنس روده حیوانات، الیاف پلیمری یا ابریشم هستند که عمود بر دسته ساز بر آن بسته میشوند تا فواصل موسیقیایی را تقسیم نموده و نظم ببخشند. سهتار ۲۶ پرده دارد که در تعامل با سیمهای آن، محدوده صوتی حدود سه اکتاوی را بوجود میآورند. پرده ها بر روی دسته سهتار قابل جابجایی هستند. در حدفاصل قسمت اصلی دسته و پنجه ساز (سردسته)، شیطانک قرار گرفته است که از جنس استخوان یا پلاستیک است و کاربرد آن، تقسیمبندی و هدایت سیمها پیش از اتصال به گوشیها است. در بالاترین قسمت ساز نیز، گوشیها قرار دارند که ابزار کوک کردن سهتار هستند. سیمها که در پایین ساز به سیمگیر بسته شدهاند، در بالای ساز به گوشیها بسته میشوند و با چرخاندن هر گوشی، کوک سیم متصل به آن تغییر میکند.
سیمهای سهتار که به آنها “وتر” میگویند، از جنس فولاد و مس بوده و در ضخامتهای مختلف و معینی هستند. همانگونه که پیشتر گفته شد سهتار در گذشته سه سیم و امروزه چهار سیم دارد که ترتیب قرارگیری آنها از پایین به بالا است. نام سیمها به ترتیب به شرح زیر است:
سیم یک “حاد” از جنس فولاد و با قطر تقریبی ۱۸-۲۰ میکرون
سیم دو “زیر” از جنس مس و با قطر تقریبی ۱۸-۲۰ میکرون
سیم سه “مشتاق (زنگ)” از جنس فولاد و با قطر تقریبی ۱۸-۲۰ میکرون
سیم چهار “بم” از جنس مس و با قطر تقریبی ۲۵-۳۵ میکرون
نوازندگان تأثیرگذار
بزرگان بسیاری با سبک و شیوه ی نوازندگی منحصربفرد خود در سهتار، باعث گسترش این ساز اصیل ایرانی در عرصه ملی و بینالمللی شدهاند، که از برجستهترین و شناخته شده ترینِ این نوازندگان ارزشمند میتوان به شرح زیر نام برد:
نوازندگان پیشین که در طی دوره های مختلف، سهتار را خوش نواختهاند: میرزا عبدالله فراهانی، غلامحسین درویش (درویش خان)، ابوالحسن صبا، نورعلی برومند، نصرت ابراهیمی، یوسف فروتن، ارسلان درگاهی، احمد عبادی، جلال ذوالفنون، پرویز مشکاتیان، داریوش صفوت، محمدرضا لطفی.
نوازندگان چیرهدست معاصر: حسین علیزاده، داریوش پیرکانیان، داریوش طلایی، مجید درخشانی، کیوان ساکت، کیهان کلهر، حمید متبسم، بهداد بابایی، مسعود شعاری، …
سخن آخر: در این مقاله با ساز سه تار آشنا شدید. نکاتی که در این مقاله بیان شد میتواند به شما در هنگام خرید سه تار بسیار کمک کند. البته اگر برای خرید سه تار به راهنمای و مشاوره بیشتر نیاز دارید می توانید به صفحه مشاوره خرید ساز مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.
خیلی خوب بود استفاده کردم
ب اساتید معاصر اسم استاد ابوسعید مرضایی هم اضافه کنید بد نیست واقعا من از شنیدن صدای ساز ایشون لذت می برم ب عنوان یک شنونده
ارزش بررسی کار شون داره
با سلام خدمت اهالی وب سایت سازباز
ببخشید من یک راهنمایی از شما می خواستم مبنی بر اینکه می توانید به من بفرمایید که فاصله بین سیم های ساز سه تار بر روی شیطانک و هم چنین بر روی خرک چقدر باید باشد یعنی فاصله استاندارد بین سیم ها از هم چقدر باید باشد.
با تشکر از شما
سلام،
دوست عزیز، این فاصله ها بر اساس الگوی مورد استفاده تقریباً متغیر هستند…ولی بصورت روتین برای قرار گیری سیم های سه تار بر روی خرک و شیطانک از فواصل زیر استفاده می کنند:
فضای کلی که سیم ها روی خرک اشغال میکنند ۳.۲ سانتیمتر
فضای کلی که سیم ها روی شیطانک اشغال میکنند ۲ سانتیمتر
فاصله سیم هنگام و بم روی خرک ۳ میلیمتر
فاصله سیم هنگام و بم روی شیطانک ۲ میلیمتر
فاصله سایر سیم ها از یکدیگر ( سیم دو با سیم سل و سیم سل با سیم دو بم) روی خرک ۱۴ میلیمتر
فاصله سایر سیم ها از یکدیگر ( سیم دو با سیم سل و سیم سل با سیم دو بم) روی شیطانک ۹ میلیمتر
موفق باشید
فروشگاه اینترنتی سازباز
اولین مرجع تخصصی بررسی و فروش ادوات موسیقی در ایران
https://t.me/sazzbazzchannel
https://www.instagram.com/sazzbazzcom