راهنمای خرید ساز

راهنمای خرید کمانچه

تفاوت موسیقی ایرانی و موسیقی غربی

این روز‌ها با توجه به تنوع ساز‌هایی که با مارک‌ها و ویژگی‌های مختلف ساخته و در بازار عرضه می‌شود انتخاب یک ساز مناسب برای هنرجویان را کمی دشوار کرده است. هر فردی که می‌خواهد به کلاس موسیقی برود اولین سوالی که به ذهنش می‌رسد این است که اکنون چه سازی را برای نواختن باید تهیه کنم؟ کدام ساز خوب و با کیفیت است؟ این‌ها همه سوالاتی است که در ابتدای شروع کلاس موسیقی برای همه پیش می‌آید. انتخاب یک ساز مناسب و با کیفیت برای هر هنرجوی موسیقی امری ضروری و مهم است؛ زیرا جنس صدای خوب و کیفیت بالای ساز در ایجاد انگیزه به هنرجو و نهایتا پیشرفت او تاثیر قابل توجهی دارد. پس در هنگام خرید ساز نهایت دقت و توجه را داشته باشید تا بهترین و مناسب‌ترین ساز را برای خود تهیه کنید. ما در ادامه توصیه‌های مهم و راهنمای خرید کمانچه را به شما خواهیم گفت.

بیشتر بخوانید: شناخت ساز کمانچه

توصیه های مهم و راهنمای خرید کمانچه

کمانچه یک ساز زهی آرشه‌ای است که تولید صدا در آن با کشیدن آرشه بر سیم انجام می‌شود. درساخت کمانچه از چوب، پوست، استخوان، زه و فلز استفاده می‌شود که کیفیت و جنس هر کدام از آن‌ها بر کیفیت کل ساز تاثیر قابل توجهی دارد. پس در هنگام خرید ساز باید مشخصات و کیفیت تک تک اجزای ساز را مورد بررسی قرار دهید. ما در ادامه راهنمای خرید کمانچه و نکات مهم هنگام خرید را به شما خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

۱. بودجه در دسترس
اولین عاملی که باید مورد توجه قرار بگیرد مقدار بودجه‌ای است که برای خرید ساز کنار گذاشته اید. اکثرا بر این باورند که در ابتدای کار باید یک ساز معمولی و ارزان قیمت تهیه کنند؛ ولی باوری غلط است. زیرا نواختن با سازی که کیفیت و جنس مناسبی ندارد انگیزه نوازنده برای ادامه کار را کم می‌کند. پس اگر می‌توانید بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و سازی تهیه کنید که از نواختن آن لذت ببرید.

۷. خرک ساز
روی پوست کاسه قطعه‌ای از جنس چوب یا استخوان به طول ۴ و ارتفاع ۲ سانتی متر نصب می‌شود که خرک نام دارد و سیم‌های ساز از روی آن عبور می‌کنند. جنس و شکل خرک ساز و نحوه‌ی نصب آن نیز بر کیفیت صدای ساز تاثیر می‌گذارد. توجه کنید که خرک ساز کمانچه باید کمی مورب نصب شود. همچنین ارتفاع نامناسب خرک بر روی فاصله سیم‌ها از دسته تاثیر می‌گذارد و ارتفاع زیاد خرک باعث می‌شود که فاصله‌ی بین سیم و صفحه ساز زیاد شود و نوازنده را با دشواری در نوازندگی روبرو کند. پس توجه داشته باشید که فاصله‌ی بین سیم‌های دسته و سطح دسته و مضراب خور ساز (یعنی فاصله سیم تا پوست) خیلی زیاد نباشد، چون هم صدای ساز نا مطلوب می‌شود و هم نواختن را دشوار می‌کند. اگر این فاصله زیاد بود حتما ارتفاع خرک زیاد است.

۸. سرپنجه و گوشی‌های ساز
در ابتدای طول دسته محفظه‌ای تو خالی وجود دارد که گوشی‌های ساز دو به دو در طرفین آن نصب می‌شوند. این محفظه باید بدون ترک و کاملا صاف و صیقل باشد. برای کنترل کیفیت گوشی‌های ساز باید تک تک آن‌ها را خیلی کم به راست و چپ بچرخانید و مطمئن شوید که گوشی‌ها لغی نداشته باشند. معمولا جنس گوشی‌های ساز پوک‌تر از جنس دسته ساز است، ولی مراقب باشید این مقدار پوکی بیش از حد نشود. گوشی‌ها باید محکم و با کیفیت باشند. زیرا این گوشی‌ها به طور مداوم برای کوک کردن ساز در حال چرخش هستند پس باید کیفیت مطلوبی داشته باشند.

۹. شیطانک
بین سرپنجه و دسته ساز استخوان یا چوب باریک و کم ارتفاعی به اندازه‌ی عرض دسته نصب شده است که سیم‌ها از روی شیار‌های کم عمق آن عبور کرده و به گوشی‌ها وصل می‌شوند. شیطانک بهتر است از جنس استخوان باشد. ضمناً برای هنرجویان مبتدی مناسب است تا شیطانک ساز، دور تا دور دسته ادامه داشته باشد تا به هنرجویان در انگشت گذاری و پیدا کردن پوزیسون مناسب کمک کند.

۱۰. بدنه و کل ساز
بدنه ساز و به ویژه محل‌های اتصال قسمت‌های مختلف به یکدیگر را مورد بررسی قرار دهید. همه‌ی قسمت‌های ساز باید صاف و صیقل و بدون ترک خوردگی یا برآمدگی باشد. ساز را از زوایای دید مختلف مورد توجه قرار دهید و مطمئن شوید که عاری از هر گونه ترک و برآمدگی است.

۱۱. پایه ساز
انتهای کاسه‌ی ساز یک میله باریک و کم ارتفاع از جنس فلز نصب می‌شود که طولی حدود ۱۰ سانتی متر دارد. نوازنده در هنگام نواختن و در دست گرفتن ساز این میله را بر روی زمین یا پا قرار می‌دهد. در هنگام خرید ساز حتما این میله را در جای خود نصب کنید و آن را روی پا یا زمین قرار دهید تا مطمئن شوید میله بدون هیچ مشکلی روی تکیه گاه قرار می‌گیرد و ساز به راحتی به راست و چپ می‌چرخد.

۱۲. صدای ساز
علاوه بر همه‌ی نکات گفته شده در هنگام خرید ساز، باید صدای ساز را نیز مورد توجه قرار دهید. کمانچه‌های مختلف دارای رنگ صدای مختلفی هستند، ولی تشخیص صدای خوب کمانچه بر عهده‌ی نوازنده است. زیرا برخی به صدا‌های زیر و برخی به صدا‌های بم علاقه دارند. برخی ممکن است از صدای تودماغی و گرفته‌تر خوششان بیاید و برخی صدای واضح و شفاف را بپسندد. پس انتخاب نوع صدای ساز به سلیقه‌ی نوازنده بر می‌گردد.

سخن پایانی
در این مقاله راهنمای خرید کمانچه گفته شد. توجه داشته باشید که برای خرید ساز بهتر است ابتدا با استاد و نوازنده‌ی آن ساز مشورت کنید تا بتوانید بدون پشیمانی یک ساز مناسب برای خود تهیه کنید و بهتر است برای خرید ساز از افرادی که در این حرفه و به ویژه سازکمانچه مهارت دارند کمک بگیرید، همچنین پیشنهاد می کنیم حتما از صفحه مشاوره خرید ساز دیدن فرمایید و تجارت با سوالات خود را در این زمینه از با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *