راهنمای خرید ساز

راهنمای خرید ویولن

راهنمای خرید ویولن

راهنمای خرید ویولن، وقتی نام ارکستر سمفونی کلاسیک به گوش میرسد، اولین سازی که به ذهنمان میرسد ساز ظریف ویولن است که به عنوان نماد یک ارکستر تلقی می شود. ماهیت ویولن (به عنوان  یک ساز زهی- آرشه ای که از سالیان پیش تا به امروز نواخته می شود) به گونه ای است که به عنوان یک ساز غربی شناخته می شود اما همواره با موسیقی کلاسیک غربی پیوند عمیقی دارد. ویولن یک ساز جهانی با تطبیق پذیری بالا برای اجرا در انواع موسیقی بوده و امروزه در ژانرهای مختلف موسیقی مانند کلاسیک، پاپ، راک، بلوز و کانتری و موسیقی فولک مللِ مختلف به صورت تک نوازی و گروه نوازی کاربرد دارد. ویولن از حدود یک قرن پیش وارد موسیقی ایران شد.

نسل های مختلفی از نوازندگان ایرانی چیره دست، بهترین قطعه های موسیقی اصیل کشورمان را روی این ساز اجرا کردند. این اتفاق یکی از بهترین اتفاقات تاثیر گذار در تاریخ موسیقی ایران محسوب می شود. یک هنرجوی ایرانی می تواند در دو مسیر کاملاً متفاوت برای یادگیری ویولن قرار بگیرد. یعنی هم می تواند ویولن را به سبک کلاسیک یا به سبک ایرانی بنوازد. این انتخاب بر اساس سلیقه شخصی هنرجو صورت است که یک روش یادگیری را می تواند انتخاب کند. در ادامه این مقاله ضمن معرفی اجزای تشکیل دهنده ویولن، مجموعه ای از راهنمای خرید ویولن برای خرید ویولن را هم بیان می کنیم.

معرفی ساختمان و راهنمای خرید ویولن

ویولن، یک ساز زهی – آرشه ای چهار سیم و بدون پرده بندی بوده و تقریبا تمامی اجزای بدنه ی آن از جنس چوب است. با کشیدن آرشه یا همان کمان روی سیم ها و انتقال ارتعاش سیم ها به کاسه طنینی شکل ساز که به آن کاسه رزنانس می گویند، صدایی رسا تولید می شود. به همین دلیل لازمه کوک و صحیح نواختن آن تمرین بسیار و به دست آوردن مهارت لازم است. ویولن نسبت به بسیاری از سازهای دیگر کوچک تر، سبک تر و آسیب پذیرتر است. بنابراین شیوه درست نگه داشتن ساز حین نواختن نیز یکی از مهم ترین موارد است.

اجزای مختلف ساز ویولن

راهنمای خرید ویولن

ویولن یکی از پر طرفدارترین سازهای زهی- آرشه ای است که با قرار دادن ساز روی شانه چپ و کشیدن آرشه ای که در دست راست نوازنده است، نواخته می شود. برای راهنمای خرید ویولن لازم است که این اجزا را بشناسید. اجزای مختلف ساز ویولن به شرح زیر است:

کاسه (جعبه) طنینی ویولن: در واقع بدنه اصلی ساز کاسه طنینی آن است. این کاسه ارتعاشات دریافتی از آرشه را به صوت تبدیل می کند. جعبه رزنانس ویولن، از سه قسمت: صفحه رویی و زیرین و کلاف دور تشکیل می شود.

حلزونی: به قسمت بالایی دسته که در اصل جنبه تزیینی داشته و به ویولن زیبایی می بخشد، گفته می شود.

جعبه گوشی و گوشی ها: جعبه گوشی در بالای دسته و در زیر حلزونی قرار دارد. در واقع جعبه گوشی محل اتصال سیم ها در بالای دسته است. سیم ها در این قسمت به گوشی ها متصل شده و دور آن پیچیده می شوند. این اتصال باید به گونه ای باشد که به میزان کشش مورد نظر برسد. گوشی های کوک ویولن نیز در اصل حیاتی ترین ابزار برایکوک کردن سیم های ویولن هستند.

شیطانک: شیطانک ویولن قطعه ای است که در حد فاصل جعبه گوشی و گریف قرار دارد. شیطانک باعث ایجاد فاصله صحیح بین سیم ها و ایجاد فاصله سیم ها با گریف (فینگر بورد) می شود.

دسته:  یک قطعه چوبی بلند که به بدنه ویولن متصل شده و گریف یا همان صفحه ی انگشت گذاری روی آن نصب می شود.

گریف (فینگربورد):  گریف سطح مشکی رنگی است که روی دسته نصب می شود. نوازنده با فشردن سیم ها  روی گریف، نت های مختلف را بر روی ساز ایجاد و اجرا می کند. گریف ویولن از ابتدای شیطانک تا میانه جعبه ادامه پیدا می کند.

سیم ها:  ویولن چهار سیم دارد. هر دو سیم ویولن در مجاور یک دیگر و با فاصله پنجم درست نسبت به هم کوک می شوند. اگر از روبرو به ویولن نگاه کنید، سیم ها از چپ به راست (و از بم به زیر) بر این اساس کوک می شوند (E,A,D,G) سیم های ویولن در گذشته با استفاده از روده گوسفندان و امروزه از رشته های فلزی و مصنوعی ساخته می شود.

روزنه ها : (F- Holes): روزنه های F شکل بر روی بدنه ویولن حفره های صدا هستند که لرزش هوای داخل جعبه رزنانس را به هوای اطراف ساز متصل و مرتبط می کنند.

خرک:  مهم ترین قطعه در انتقال ارتعاش سیم ها به داخل کاسه ساز، خرک است. خرک در بخش میانی ساز و بین روزنه های F قرار می گیرد. کیفیت و شکل خرک در چگونگی و کیفیت صدا دهی ویولن تاثیر بسیار زیادی دارد. در واقع خرک تعبیه شده روی این ساز باعث می شود که هنگام نواختن این ساز کم ترین فشار به بدنه ویولن وارد شود.

سیم گیر:  سیم های ویولن در انتهای ساز به سیم گیر متصل شده و توسط آن نگه داشته می شوند. سیم گیر ویولن تا انتهای بدنه ادامه می یابد و به دکمه ای که بر روی کلاف ساز تعبیه شد وصل می شود.

تاندون های ویولن: تاندون های ویولن پیچ هایی برای تنظیم دقیق کوک هستند که در بخش سیم گیر قرار دارند. با استفاده از تاندون ها می توان کوک سیم مربوطه را در حد بسیار جزیی تغییر داد و تنظیم نمود. در سازهای مبتدی برای هر سیم یک تاندون اختصاص داده می شود. اما در ویولن های حرفه ای امکان دارد فقط سیم “E” پیچ تنظیم دقیق کوک داشته باشد.

دکمه سیم گیر:  دکمه یا پین سیم گیر، داخل کلاف ویولن قرار دارد. این دمه وظیفه نگه داشتن سیم گیر را بر عهده دارد.

چانه گیر (زیرچانه ای):  چانه گیر محلی برای قرار گرفتن چانه حین نوازندگی می باشد. با استفاده از چانه گیر تسلط بیشتری در نوازندگی ویولن به وجود می آورد و نوازنده می تواند از دست دیگر به صورت آزادانه استفاده کند. امروزه چانه گیر به یکی از بخش های اصلی ویولن تبدیل شده است. چانه گیر با استفاده از دو جنس پلاستیک و چوب و در اندازه های مختلف برای هنر جویان با سنین مختلف ساخته می شود و در دسترس است.

آرشه (کمان): وسیله اصلی نواختن ویولن آرشه است. آرشه یک چوب دارای قوس است و رشته های موی دم اسب به دو سر آن وصل شده است. موها در نوک آرشه با یک قطعه از جنس عاج یا استیل به چوب آرشه متصل می شوند. در ته آرشه نیز یک قطعه به نام مو گیر وجود دارد که از سیم و صدف ساخته می شود. مو گیر کشیدگی موهای آرشه را تنظیم می کند.

کولیفن:  کولفین یک ماده ای است که از آن برای افزایش اصطکاک آرشه و لیز نخوردن آن بر روی سیم های اشتباه استفاده می شود.

بالشتک:  بالشتک یک وسیله جانبی در ویولن است که کنترل و تسلط نوازنده را افزایش می دهد. بالشتک زیر بدنه ویولن نصب می شود و با پر کردن فاصله شانه و گردن، به نوازنده این امکان را می دهد تا بهتر و با دقت بیشتر و روان تر نوازندگی کند.

نکات مهم برای خرید ویولن

در مبحث راهنمای خرید ویولن، بازه قیمتی ساز ویولن بسیار گسترده است. هنر جو در هر محدوده قیمتی گزینه های زیادی برای خرید دارد که با توجه به نیاز و بودجه خود می تواند خرید کند. در واقع ویولن های موجود را می توان به سه دسته اصلی از جمله : سازهای مبتدی، سازهای متوسطه و سازهای حرفه ای تقسیم کرد. معیار اصلی کیفیت یک ویولن، داشتن یک طنین دل پذیر است. کیفیت صدای ویولن مستقیماً از کیفیت چوب ها و متریال استفاده شده و مهارت به کار گرفته شده در ساخت ساز تاثیر می پذیرد. خرید یک ساز آکوستیک با کیفیت هم می تواند برای خودتان تجربه خوبی از نوازندگی رقم بزند، هم می تواند به نوعی یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد. اولین سازی که می خرید اگر استاندارد باشد و در صورت نگه داری درست، در طول زمان ارزش مادی خود را حفظ خواهد کرد . علاوه بر این، سازهای حرفه ای به مرور با نواختن بیشتر، به اصطلاح صدایشان “جا افتاده می شود.”،همچنین ممکن است که ارزش ویولن بیشتر شود.

اندازه‌های مختلف ویولن

از آن جا که تسلط بر ساز ویولن و افزایش مهارت در نواختن آن تمرین و تکرار زیادی لازم دارد، خرید ساز با اندازه متناسب نیز از اهمیت زیادی برخودار است. ویولن در اندازه های مختلفی ساخته می شود. اندازه های کوچک تر معمولاً برای هنرجویان خردسال و کودکان مناسب است. اندازه های مختلف ویولن متناسب با طول بازوی چپ هنر آموز  یعنی فاصله مرکز گردن تا مچ یا وسط کف دست و زمانی که دست چپ را کاملاً باز کرده، در نظر گرفته شده و ساخته می شود. اندازه های مرسوم عبارتند از:

۱۶/۱:  برای طول بازوی ۱۴ اینچ، مناسب برای نونهالان ۳ تا ۵ ساله

۱۰/۱:  برای طول بازوی ۱۵ اینچ، مناسب برای همان رده سنی

۸/۱: برای طول بازوی ۵/۱۶ اینچ، مناسب برای همان رده سنی

۴/۱: برای طول بازوی ۵/۱۸ اینچ، مناسب برای کودکان ۴ تا ۷ ساله

۴/۲ یا ۲/۱: برای طول بازوی ۲۰ اینچ، مناسب برای کودکان ۶ تا ۱۰ ساله

۴/۳: برای طول بازوی ۲۲ اینچ، مناسب برای کودکان ۹ تا ۱۱ ساله

۴/۴: حالت فول سایز ویولن، برای طول بازوی ۲۳ اینچ به بالا، مناسب برای سنین ۹ سال به بالا و بزرگسالان

زمان خرید ویولن باید به تراش مناسب و جنس قابل قبول صفحات رویی و زیرین ویولن، سالم بودن جداره های اتصال صفحات به کلاف ، خوردگی نداشتن سایر بخش های ساز دقت کرد. ظاهر کلی ساز و رنگ چوب آن (روشن یا تیره، کدر یا براق) تا حد زیادی سلیقه ای است. مهم طنین ساز هنگام نواختن آن است. برای خرید آرشه نیز دقت داشته باشید که چوب آرشه قوس لازم را داشته باشد. همچنین در نگاه عمودی، تاب نداشته باشد، و موهای آرشه کامل و متراکم باشند.

با توجه به راهنمای خرید ویولن، برای خرید ویولن خوب نیازمند داشتن اطلاعات بخصوصی در مورد نکات فنی آن است. جنس چوب صفحه و کلاف، نحوه قرارگیری تاندون ها و خرک، محل اتصال زیرچانه ای و… تمامی اینها چه در ویولن های مخصوص کودکان چه در ویولن های حرفه ای نقش اساسی دارند. در صورتیکه جواب سوالات خود را در این مقاله برای خرید ویولن پیدا نکردید میتوانید از طریق شماره تماس های داخل وبسایت سازباز با کارشناسان ما در ارتباط باشید و یا به صفحه مشاوره خرید ساز مراجعه کنید تا یک خرید آنلاین ویولن کاملا مطمئن را تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *